מתחילת החודש נמכרו חברות ישראליות בכמיליארד דולר

זאת לעומת 4.3 מיליארד דולר בכל שנת 2014 ■ המרוויח הגדול: אביגדור וילנץ שמכר את אנאפורנה לאמזון תמורת 350-370 מיליון דולר ■ בדיקת "גלובס": מי התעשר משש חברות ההיי-טק הישראליות שנמכרו עד כה השנה

אביגדור וילנץ / צילום: חגי אהרון
אביגדור וילנץ / צילום: חגי אהרון

שנת 2015 החלה בסערה, ולא - אין הכוונה למזג האוויר החורפי. 2015 החלה במבול כמעט בלתי פוסק של מכירת חברות הזנק ישראליות, המשך כמעט טבעי למגמה שכבר הפכה לחלק בלתי נפרד מכלכלת המשק הישראלי בעשור האחרון.

מבדיקת "גלובס" עולה כי מתחילת השנה - דהיינו במהלך תקופה קצרצרה בת שלושה שבועות - נמכרו שש חברות טכנולוגיה ישראליות תמורת עד 862 מיליון דולר (ראו טבלה בתחתית הכתבה). זה אומר שרף מיליארד הדולר עומד להישבר, וכאמור, שנת 2015 בקושי התחילה. לצורך ההשוואה, אשתקד עמד סך שווי החברות הישראליות שנמכרו לזרות על 4.3 מיליארד דולר.

באופן טבעי למדי, שש חברות אלו יצרו מיליונרים חדשים ו/או ריפדו את חשבון העו"ש של מי שכבר עשו לא מעט לביתם בעבר. "גלובס" בדק מי התעשר ובכמה ממכירת שש החברות, והרשימה מצורפת כאן.

האקזיט הגדול ביותר של השנה, נכון לרגע כתיבת שורות אלו, הוא של Annapurna Labs שנמכרת לאמזון תמורת 350-370 מיליון דולר במזומן. אנאפורנה (על שמו של רכס פסגות בהרי ההימלאיה) היא הבייבי השני והמוצלח של אביגדור וילנץ, מייסד גלילאו שנמכרה במהלך 2001 למארוול האמריקאית תמורת 2.7 מיליארד דולר במניות.

וילנץ הרוויח לא מעט ממכירת מארוול אך אין ספק שמכירת אנאפורנה מגדילה באופן משמעותי את הונו הנזיל. הודות לאמזון והחזקה של 22% שנותרה לו בחברה, וילנץ יקבל בין 76.9-81.3 מיליון דולר (מעל 300 מילון שקל, ברוטו לפני מס), ואולי ייעזר בהון זה כדי לבנות את הבייבי השלישי שלו - ולמכור אותו מתישהו בעתיד, וזאת למרות הצהרות חוזרות ונשנות של "מקורביו" כי ליזם המצליח הרבה יותר חשוב לבנות מעצמת שבבים ישראלית ולא לעשות עוד אקזיט.

בתהליך הבנייה של אנאפורנה, וילנץ הצליח לסחוף אחריו חלק מהמשקיעים שהשקיעו בגלילאו. כך לדוגמה, לאנג'ל המצליח זהר גילון יש 1.7% מההון - שווי החזקה של 6-6.3 מיליון דולר. גילון, שמושקע בעשרות חברות טכנולוגיה ישראליות, סחף אחריו חלק מאלו שהשקיעו יחד עמו ב-QXL הבריטית שנמכרה תמורת 1.9 מיליארד דולר ל- Naspers הדרום אפריקאית. בין אלו ניתן למצוא את פרופסור יאיר טאומן (1.5% - עד 5.7 מיליון דולר) ואת איש העסקים שמעון וינטרוב (1.4% - עד 5.4 מיליון דולר).

ומאנאפורנה לחברה הישראלית שהרוכשת שלה לא פחות מוכרת מאמזון. Equivio נמכרה למיקרוסופט תמורת 50-100 מיליון דולר במזומן והפכה את שלושת מייסדיה למיליונרים, וכנראה לראשונה בחייהם כי עבור השלושה זהו אקזיט ראשון. Equivio, שפיתחה תוכנה לניתוח טקסט, הוקמה על ידי 2 מיוצאי אמדוקס ויוצא IBM ישראל שהשכילו לא להכניס לחברה משקיעים פיננסים.

לעמיר מילוא, המנכ"ל, נותרה החזקה של 34.7% (17.3-34.7 מיליון דולר); ליפתח רביד, סמנכ"ל הנדסת מוצר, נותרו 30.4% (15.2-30.4 מיליון דולר) ואילו לשארפ ווריק, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי, נותרו 19.4% (9.7-19.4 מיליון דולר).

עכשיו צריך רק לחכות ולראות מי יצטרף למיליונרים חדשים אלו, כי ברור שרשימה זו תתארך עד סוף השנה.

מי רכש את מי
 מי רכש את מי

המיליונרים החדשים
 המיליונרים החדשים