מגייסים ללא הפסקה: גיוסי אג"ח ב-3 מיליארד שקל בחודש

שוק האג"ח הקונצרני המקומי ממשיך לרתוח: תוך ימים ספורים הבטיחו החברות גיוס של כ-1.1 מיליארד שקל ■ אדמה גייסה 690 מיליון שקל, שלמה החזקות הבטיחה גיוס של כ-260 מיליון שקל בשלב המוסדי

יגאל דמרי / צלם: איל יצהר
יגאל דמרי / צלם: איל יצהר

שוק האג"ח הקונצרני המקומי ממשיך לרתוח, ותוך ימים ספורים הבטיחו החברות גיוס של כ-1.1 מיליארד שקל. המגייסת המרכזית בימים האחרונים הייתה חברת אדמה (לשעבר מכתשים אגן), שעדכנה ביום חמישי על השלמת גיוס של 690 מיליון שקל בהנפקת אג"ח לגופים מוסדיים, בהרחבת סדרה הנושאת ריבית שנתית של 5.15%. משתתפי ההנפקה אף זכו באופציות לרכישת יחידות נוספות מאותה סדרה, שמימושן המלא יגדיל את היקף הגיוס בכ-340 מיליון שקל נוספים.

עוד ביום חמישי, קבוצת הליסינג שלמה החזקות שבשליטת משפחת שמלצר עדכנה כי הבטיחה גיוס של כ-260 מיליון שקל בשלב המוסדי, באמצעות הרחבת שתי סדרות אג"ח שהיא מקדמת, אחת בריבית 3.75% צמודה למדד והשנייה בריבית קבועה של 5.75%. הבוקר עדכנה חברת הנדל"ן י.ח דמרי כי הבטיחה בשלב המוסדי גיוס של קרוב ל-160 מיליון שקל בהנפקת סדרה חדשה שהיא מקדמת, בריבית שנתית של 3.5%.

בזירת האקוויטי עדכנה איי.די.או (ADO) מקבוצת שיכון ובינוי על גיוס של כ-380 מיליון שקל שהבטיחה באמצעות הנפקת זכויות, זמן קצר לאחר שגייסה סכום דומה באמצעות הנפקת אג"ח שביצעה. אלו נועדו לסייע בהשלמתה של עסקה לרכישת כ-5,800 דירות בברלין שבגרמניה, בהשקעת ענק של כ-2 מיליארד שקל.

בסך הכול, מתחילת החודש כבר גויס סכום ענק של יותר מ-3 מיליארד שקל, והמגייסים העיקריים בתחילת החודש היו הבנק הבינלאומי (קרוב ל-700 מיליון שקל) ובנק דקסיה (כ-750 מיליון שקל), במה שנראה כהמשכה של האינטנסיביות שאפיינה את הגיוסים בשוק אשתקד. כפי הנראה, שוק גיוסי האג"ח צפוי להמשיך לפרוח בזמן הקרוב, על רקע רמות הריבית הנמוכות בשוק והיעדר אלטרנטיבות השקעה.

ענקית הנדל"ן המניב גזית גלוב עדכנה הבוקר כי בכוונתה לפעול להרחבת סדרה י"ב שלה, בהיקף צפוי של עד 750 מיליון שקל, עבורה קיבלה אישרור דירוג של AA מינוס ו-Aa3 ממעלות וממידרוג. ענקית נדל"ן נוספת המקדמת גיוס אג"ח ציבורי, הראשון בתולדותיה, היא קבוצת עזריאלי, שלקראת הגיוס קיבלה דירוג AA פלוס מ-S&P מעלות. מעלות גם העניקה דירוג A-1 לני"ע מסחריים (לטווח קצר) בהיקף של עד 1 מיליארד שקל למתחרתה המרכזית של עזריאלי, מליסרון.

מי שעוד עשויה להצטרף למגייסות בקרוב היא קבוצת מגדל. מגדל החליטה בימים האחרונים לוותר על ביקושים בסך כ-1.2 מיליארד שקל שהתקבלו עבור גיוס הון משני מורכב בהנפקה פרטית, ועדכנה כי היא בוחנת "חלופות אחרות לגיוס, לרבות ביצוע הנפקה של אג"ח לציבור".

עוד בין הגיוסים העומדים על הפרק, קרדן רכב קיבלה דירוג A להנפקת אג"ח של עד 200 מיליון שקל, וסלקום הודיעה על כוונתה למחזר חוב באמצעות הרחבת שתיים מסדרות האג"ח שלה, בהיקף של עד 430 מיליון שקל.

פעילות זו ממשיכה את 2014, שהייתה שנת שיא בגיוסי אג"ח בבורסה המקומית, עם היקף גיוס כולל של כ-42 מיליארד שקל - סכום המשקף קפיצה של כ-20% ביחס לגיוסים ב-2013. זו מיוחסת לתנאים ששררו אשתקד בשווקים הפיננסיים בארץ ובעולם, שהתאפיינו בסביבת ריבית נמוכה ובעודפי נזילות.

מגייסות האגח הבולטות בימים האחרונים
 מגייסות האגח הבולטות בימים האחרונים