בורסות אירופה ננעלו בעליות למרות תוצאות הבחירות ביוון

מנהל השקעות בלונדון: תוכנית ההקלה הכמותית תומכת בשווקים; הפוקוס עובר כעת למו"מ בין יוון לאירופה על הפחתת החובות

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') בעליות למרות ניצחונה הסוחף של מפלגת השמאל הקיצוני "סיריזה" ביוון, אשר הבטיחה לשים סוף לתוכנית הצנע גם במחיר פרישה מגוש האירו. מטבע האירו ממשיך להיסחר בשפל של 11 שנה מול הדולר (אולם עלה מעט לכ-1.13 דולרים לאירו). התשואה על אג"ח ממשלת יוון ל-10 שנים מזנקת ב-22 נקודות בסיס ל-8.72%.

מדד Stoxx 600 עלה בכ-0.45% בלבד לאחר שזינק בשבוע שעבר ב-5.1% לאור תוכנית ההקלה הכמותית עליה הכריז הבנק המרכזי האירופי. באירופה ישנם אנליסטים ומנהלי השקעות המעריכים כי התוכנית האגרסיבית של הבנק המרכזי האירופי מרככת את המכה מהבחירות ביוון.

"הודות לרכישות האג"ח, תרחיש האימים של התפרקות גוש האירו לא ריאלי בטווח הקצר", אמר לסוכנות בלומברג מנהל מחלקת השקעות ב-Crossbridge Capital בלונדון. "באשר לבחירות ביוון, סיריזה זכתה בתוצאות טובות יותר מהצפוי. כעת יהיה מו"מ קשוח ושני הצדדים יצטרכו לוותר כדי להשיג עסקה טובה".

מפלגת השמאל סיריזה זכתה הלילה בבחירות ביוון ברוב גדול, אך לא מוחלט. לאחר ספירה של 99.8% מהקולות, סיריזה זכתה ב-36.3% מהקולות אשר הקנו לה 149 מושבים מתוך 300 בפרלמנט היווני. מפלגת השלטון הנוכחית, ND, זכתה ב-27.8% מהקולות אשר הקנו לה 76 מושבים בלבד. מפלגת הימין הקיצונית, "השחר המוזהב" היא השלישית בגודלה כאשר זכתה ב-6.3% מהקולות.

בבחירות התמודד ראש הממשלה הנוכחי אנטוניס סמראס בראשות מפלגת "הדמוקרטיה החדשה" נגד מנהיג האופוזיציה אלכסיס צפירס ומפלגת "סיריזה". צפירס התחייב בקמפיין הבחירות שלו לבצע ארגון מחדש לחובותיה של יוון, כלומר "תספורת" לנושים, וכמו כן לזנוח את תוכנית הצנע שכפתה אירופה (בהובלת גרמניה) על יוון כתנאי להמשך קבלת סיוע לשם תשלום החובות.

בחודשים האחרונים איים צפירס להוציא את יוון מגוש האירו אם לא ייענו דרישותיה, אולם בימים האחרונים הוא נשמע מתון יותר בראיונות לתקשורת ואמר כי יוון תכבד את התחייבויותיה. מצד שני, הוא ממשיך לתבוע הפחתת חובות והפסקת תוכנית הצנע, צעד לו מתנגדות גרמניה ומדינות אירופה.

גיא בית אור, כלכלן שווקים גלובאליים במחלקת המאקרו של פסגות, מעריך היום בסקירה שפרסם כי "אירופה תעשה הכול על מנת שיוון תישאר בגוש האירו, גם במחיר של תספורת נוספת על החוב". בפועל, הוא מציין, אירופה יכולה להתמודד עם כל מצב שכן כל החוב היווני קטן באופן יחסי, אך "החשש הוא שחדלות פירעון לא מסודרת של יוון תתחיל אפקט דומינו באירופה אשר יחתור תחת יסודותיה".

איציק נוי, מנכ"ל קבוצת ההשקעות הבינלאומית Smart Capital, מציין כי "אנו צופים המשך היחלשות של האירו מול כלל המטבעות ובייחוד מול הדולר האמריקאי לרמת התמיכה של 1.1 אירו לדולר בטווח הבינוני. חוסר הוודאות בכלכלת אירופה מושפע מהבחירות המתקיימות ביוון. במידה והסקרים יתבררו כנכונים ומפלגת סיריזה תיבחר להרכיב את הממשלה, הפיחות ביורו אף יואץ. המפלגה מבססת את המצע שלה על הפסקת מדיניות הצנע המונהגת. צעד זה יוביל ליציאה של יוון מגוש האירו, כ-300 מיליארד אירו שלא יחזרו לבעליהם ולטלטלה נוספת רחבה בהיקפה ביבשת אירופה".

מבין המניות הבולטות היום בשוק, Aer Lingus מטפסת כ-3% באירלנד לאחר שחברת התעופה International Consolidated Airlines שיפרה את הצעת הרכש שלה.

נטייה לירידות באסיה

בורסות אסיה נסחרו היום (ב') בנטייה לירידות לאחר היוודע תוצאות הבחירות ביוון. ביפן רשמו המדדים המובילים ירידות ובהונג קונג ירדו המניות הסיניות בפעם הראשונה מזה 5 ימי מסחר.

"באופן מדהים העם היווני הצביע נגד מדיניות הצנע", כך הודיעה "סיריזה" לאחר פרסום המדגמים הצופים את נצחונה ההיסטורי. "התוצאות עשויות להיות הצעד הראשון להתפתחויות מתקדמות בכל רחבי אירופה. הממשלה תיישם את התכניות הפוליטיות שלה הנוגעות למשבר ההומינטרי וכן תתחיל את המו"מ עם השותפים שלה באירופה".

ביפן דווח היום כי היצוא גדל ב-12.9% בדצמבר 2014 לעומת דצמבר 2013 ולעומת צפי כלכלנים לגידול של כ-11%.

בסין, מחוז שנחאי לא קבע תחזיות צמיחה לשנת 2015, מה שמחדד את חוסר הוודאות לגבי הצמיחה בסין. מבין 10 המחוזות העיקריים בסין שפרסמו תחזיות צמיחה לשנה הנוכחית, 9 כבר חתכו את התחזיות. כלכלת סין צמחה ב-7.4% בשנת 2014 - הקצב האיטי ביותר מזה 24 שנים.

בטוקיו רשמה מניית הונדה ירידה וגם ניקון ירדה על רקע התחזקות הין היפני. בהונג קונג הובילו מניות הפיננסים הסיניות את הירידות.