סגירה חיובית בבורסה בת"א; נייר חדרה זינקה ב-24%

בנק ישראל הותיר את ריבית פברואר על כנה ■ נטייה לעליות בבורסות אירופה, חרף תוצאות הבחירות ביוון ■ ירידות בוול סטריט

בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי

המסחר בבורסה של תל אביב (ב') ננעל ביציבות תוך נטייה לעליות קלות לאחר פרסום ריבית בנק ישראל לחודש פברואר, ועל רקע ירידות בוול סטריט ועליות ברוב בורסות אירופה שבאו לאחר הנצחון הסוחף של מפלגת השמאל הקיצוני סיריזה ביוון, שזכתה בכ-36% מהקולות ותזכה לכמחצית הקולות בפרלמנט היווני. בנק ישראל החליט להותיר היום את ריבית חודש פברואר על כנה ב-0.25%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.5 מיליארד שקל.

"באופן מדהים העם היווני הצביע נגד מדיניות הצנע", כך הודיעה "סיריזה" לאחר פרסום המדגמים הצופים את נצחונה ההיסטורי. "התוצאות עשויות להיות הצעד הראשון להתפתחויות מתקדמות בכל רחבי אירופה. הממשלה תיישם את התכניות הפוליטיות שלה הנוגעות למשבר ההומינטרי וכן תתחיל את המו"מ עם השותפים שלה באירופה".

גיא בית אור, כלכלן שווקים גלובאליים במחלקת המאקרו של פסגות, מעריך היום בסקירה שפרסם כי "אירופה תעשה הכול על מנת שיוון תישאר בגוש האירו, גם במחיר של תספורת נוספת על החוב". בפועל, הוא מציין, אירופה יכולה להתמודד עם כל מצב שכן כל החוב היווני קטן באופן יחסי, אך "החשש הוא שחדלות פירעון לא מסודרת של יוון תתחיל אפקט דומינו באירופה אשר יחתור תחת יסודותיה". (לכתבה המלאה)

בנק ישראל הותיר את ריבית חודש פברואר על הכנה, ברמה של 0.25%. הגורמים העיקריים להחלטה, היא הרצון של בנק ישראל להחזיר את האינפלציה אל תוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. בהודעת הבנק נאמר כי הוועדה המוניטרית סבורה שרמת הריבית הנוכחית תומכת בהמשך ההתאוששות בפעילות הכלכלית, ובחזרת האינפלציה אל תוך היעד. דובר הבנק חזר זה החודש השלישי על הנוסח המרמז כי האפשרות לשימוש בכלים של הרחבה כמותית נמצאת עדיין על השולחן.

לדעת אביחי שורצקי, האסטרטג הראשי של בית השקעות אי.בי.אי, בהתפתחויות של הימים האחרונים היה המשק הישראלי בכלל שחקן פאסיבי, ולכן התנהגות השקל מול המטבעות השונים נבעה מהמהלכים בעולם ולא מהתפתחויות מקומיות. לדעתו, מגמת היחלשות האירו מול הדולר צפויה להימשך בעתיד הקרוב.

שורצקי מציין עוד כי מאז שבנק ישראל הוריד את הריבית לרמה של 0.25% הוא הפך לשחקן פאסיבי בעולם שערי החליפין, ורכש בתקופה זו מט"ח רק במסגרת תוכנית קיימת למזעור השפעת תגליות הגז. עם זאת, לנוכח הירידה בסביבה האינפלציונית בישראל, מעריך שורצקי כי בנק ישראל יידרש בקרוב להכריע האם לשוב ולבצע צעדים לא שגרתיים, כמו חזרה לרכישות מט"ח, או אפילו הפחתת ריבית הבסיס לרמה של 0% ואף מעבר לריבית שלילית.

"לחץ לנקיטת צעדים מרחיבים"

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI מציין היום בסקירתו כי "האופטימיות שנשבה מהחלטת הריבית בחודש הקודם תקשה אמנם על הוועדה המוניטארית לבצע סיבוב פרסה מהיר, אך סביבת האינפלציה האפסית-שלילית והשקל החזק יפעילו לחץ לנקיטת צעדים מרחיבים בחודשים הקרובים. אנו נשאלים לא מעט מה נותר עוד בארגז הכלים של בנק ישראל. להערכתנו, בשלב הראשון צפויה הפחתת ריבית נוספת שעשויה להגיע במצטבר ל-15-20 נקודות בסיס, ייתכן גם בשתי פעימות של 10 נ"ב. בהמשך, במידת הצורך, ישתמש בנק ישראל לדעתנו בהכוונה עתידית, ועשוי לשדר מסר ולפיו הריבית המקומית תישאר נמוכה מזו שבארה"ב לפרק זמן ממושך. כל זאת, כאשר ברקע יכול הבנק להגדיל את רכישות המט"ח, מעבר לאלו אליהן התחייב במסגרת התוכנית לניטרול השפעת הגז על מאזן התשלומים".

עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות אפסילון, "לא פוסל את האפשרות שבנק ישראל יפחית את הריבית או יביע כוונות קונקרטיות יותר לגבי הרחבה מוניטרית בקרוב לאור נתוני המאקרו המתונים והפחתות הריבית בעולם".

מניות לוויתן המשיכו לרכז עניין רב לאחר שזינקו אתמול בבורסה בשיעור חד, על רקע פשרה מסתמנת עם הממונה על ההגבלים העסקיים דייוויד גילה לבין החברות, בפרשת פירוק מונופול הגז. נציין את קבוצת דלק , רציו , דלק קידוחים ואבנר .

אלוט תקשורת דיווחה היום כי קיבלה הזמנות ל-video optimization מ-3 מפעילי סלולר חדשים.