יוון: יו"ר סיריזה חתם על הסכם קואליציוני עם מפלגת ימין

מפלגת "היוונים העצמאים" הצליחה להגיע להסכמות עם סיריזה, שזכתה בבחירות ב-148 מושבים בפרלמנט ■ שתי המפלגות תומכות בביטול מדיניות הצנע ■ מנהיגי אירופה דרוכים: האם הממשלה החדשה תפעל לבצע "תספורת" לחוב של יוון?

אלכסיס ציפרס / צילום: רויטרס
אלכסיס ציפרס / צילום: רויטרס

מפלגת השמאל הקיצוני "סיריזה" לא מבזבזת זמן. זמן קצר לאחר שזכתה בבחירות ביוון, מנהיג המפלגה אלכסיס ציפרס, שאיים בעבר להוציא את המדינה מגוש האירו, חתם על הסכם קואליציוני עם שותפה מפתיעה במיוחד - מפלגת הימין "היוונים העצמאים". כעת, מנהיגי גוש האירו, כמו גם הציבור ביווני, ממתינים בדריכות לראות כיצד תפעל הממשלה החדשה בנושא מדיניות הצנע.

מפלגת היוונים העצמאים מתנגדת גם היא למדיניות הצנע והודיעה היום (ב') כי הצליחה להגיע להסכמות עם מפלגת סיריזה. ההודעה של מפלגת הימין מגיעה פחות מיממה לאחר שאמש התבררו תוצאות הבחירות לפיהן סיריזה זכתה בכ-36% מהקולות ועתידה לקבל 148 מושבים בפרלמנט מתוך 300 מושבים.

למרות שהשיחות הקואליציוניות היו קצרות במיוחד, רבים ביוון אינם יודעים להעריך כיצד תפעל הממשלה החדשה. "קשה מאוד להבין על איזו מדיניות שני הצדדים הסכימו", אמר פטרוס דאוקאס, סגן שר האוצר לשעבר ביוון. הוא ציין כי שני הצדדים יתקשו להסכים בנושאים רבים משום שהם מגיעים משני הקצוות של המפה הפוליטית.

תוצאות הבחירות ביוון איכזבו במיוחד את מנהיגי גוש האירו והבנק המרכזי האירופי, שכן יו"ר מפלגת "סיריזה" ציפרס, התחייב בקמפיין הבחירות שלו לבצע ארגון מחדש לחובותיה של יוון, כלומר "תספורת" לנושים. בנוסף, הוא הבטיח לזנוח את תוכנית הצנע שכפתה אירופה (בהובלת גרמניה) על יוון ואף איין בעבר להוציא את המדינה מגוש האירו.