האוצר למוסדיים: פרסמו התגמולים במבצעים לסוכני הביטוח

חברות הביטוח, קרנות הפנסיה וקופות הגמל יפרטו מהם התגמולים והתנאים לקבלתם, את משך המבצע ואת שמות הסוכנים הזוכים

דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי
דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי

הפיקוח על הביטוח באוצר, בראשות דורית סלינגר, ממשיך במאמציו להסדיר מחדש את תחום ההפצה של מוצרי הביטוח והחיסכון הפנסיוני באמצעות סוכני הביטוח. היום (ב') פרסם הפיקוח טיוטת "חוזר מידע נדרש באתר אינטרנט של גוף מוסדי", שבמסגרתה נקבע, בין היתר, כי על הגופים המוסדיים לפרסם באתריהם מידע מפורט בדבר תגמולים הניתנים לסוכני הביטוח כחלק ממבצעים שהם עורכים, וזאת לגבי מוצרים פנסיוניים ומוצרי ביטוח ארוכי טווח.

מדובר בצעד נוסף בשרשרת החלטות חשובות שמוביל הפיקוח כדי לצמצם תמריצים בעייתיים, שדוחפים את הסוכנים למכור ללקוחותיהם מוצרים שלאו דווקא מיטיבים עמם, וזאת בשל עמלות גבוהות ו/או מבצעי מכירות (כגון טיסות לחו"ל). הטיוטה קובעת שהחל באפריל השנה יפורסמו באתרי חברות הביטוח, קרנות הפנסיה וקופות הגמל התנאים והקריטריונים לזכייה במבצע ("תגמולים בעד מכירה של מספר מינימלי של מוצרים פנסיוניים ומוצרי ביטוח במהלך תקופה מוגדרת", כפי שמגדיר האוצר), תיאור ושווי התגמול, משך המבצע וכן שמות הסוכנים שזכו במבצע.

ההוראה הזו תקפה לגבי מוצרי החיסכון הפנסיוני, ביטוח טהור למקרי מוות ו/או אובדן כושר עבודה, ביטוח בריאות, ביטוח סיעודי, ביטוח מחלות קשות וביטוח תאונות אישיות. מדובר בשורת תחומים שזוכים לעדנה, ומשווקים לא אחת באגרסיביות על ידי הגופים המוסדיים והסוכנים.

"השלכות על כל התחום"

כאמור, מדובר בצעד אחד בשרשרת צעדים שהאוצר מוביל ביחס לממשק גופים מוסדיים-סוכני ביטוח-לקוחות. צעד זה מגיע ימים ספורים לאחר שפורסם נייר עמדה שקבע שעל חברות הביטוח וסוכני הביטוח לפעול לטובת הלקוח ולחדול מקשירת גובה העמלות לסוכנים לגובה דמי הניהול (באופן כזה שככל שדמי הניהול גבוהים יותר - כך העמלה לסוכן גבוהה יותר).

מדובר בנייר עמדה דרמטי, שלדברי כלל ביטוח, כפי שדיווחה על כך לבורסה היום, "עשויות להיות לו השלכות על תחום החיסכון הפנסיוני במשק ועל כלל עסקי ביטוח", בין היתר "על היכולת של הגופים המוסדיים הרלוונטיים בקבוצה, להמשיך ליצור קשר בין היקף הכנסותיהם לבין הוצאותיהם בערוץ הסוכנים".

צעד חשוב אחר נעשה בדצמבר האחרון, עם פרסום הוראות שלפיהן על חברות הביטוח והסוכנים להתאים את מוצרי הביטוח שהם מוכרים לצורכי המבוטח בכל מכירות מוצרי הביטוח (גם במכירות טלפוניות ביוזמת חברות הביטוח). טיוטה זו קובעת לסוכני הביטוח ולחברות הביטוח (בדגש על המכירות באמצעות המשווקים השכירים שלהן, בעיקר במוקדים הטלפוניים) סטנדרטים חדשים ומחמירים בהרבה ממה שנהוג כיום בכל מה שנוגע למכירת מוצרי הביטוח שאינם פנסיוניים (לגבי ההליך למכירת המוצרים הפנסיוניים יש כבר הוראות נוקשות אף יותר, שקיימות מאז רפורמת בכר).

עוד לפני כן ובמקביל, האוצר מקדם את חוזר דמי העמילות שנועד להסדיר מחדש את כל נושא העמלות לסוכנים, כולל היחס בין העמלות השוטפות על שירות ועמלות בגין היקפי צבירה והעברות, כמו גם במבצעים שונים.