נעילה שלילית בבורסות אירופה; בורסת יוון ירדה 3.7%

שרי האוצר של גוש האירו הביעו נכונות לפתוח במו"מ עם יוון ■ ירידות שערים חדות בוול סטריט

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ג') בירידות, על רקע ירידות חדות גם בוול סטריט. זאת, למרות שבאירופה מביעים אופטימיות מכך שהממשלה החדשה ביוון ככל הנראה לא תפעל להוצאת המדינה מגוש האירו.

לאחר שהתבהרו תוצאות הבחירות ביוון בתחילת השבוע, בהן זכתה מפלגת השמאל "סיריזה", רבים בשוק האמינו כי יוון והנושים שלה צועדים אל עבר מסלול של עימות. זאת מאחר והממשלה החדשה הבטיחה לנטוש את מדיניות הצנע חרף אזהרות חוזרות ונשנות מצידה של גרמניה ומדינות אחרות בגוש האירו. אולם, עם שוך הסערה, נראה כי גם הנושים של יוון מוכנים לפתוח איתה במו"מ לגבי מדיניות הצנע והחזר החובות שלה.

"ישנם חוקים והסכמים", אמר שר האוצר הגרמני וולפגאנג שאובלה. "מי שמבין את העקרונות הללו יכול להבין את המספרים ואת המצב". הטון התקיף של מנהיגי גוש האירו נובע מהחשש שמא מדינות אחרות בגוש האירו שקיבלו חבילות חילוץ והתחייבו לנקוט במדיניות צנע, כגון ספרד, פורטוגל, ואירלנד, ינסו לצעוד בעקבות יוון ולפתוח את ההסכמים שנעשו עימן.

אזאד זנגאנה, אסטרטג ראשי לאירופה בענקית ההשקעות שרודרס, מציין בסקירה שפרסם כי "אנו מעריכים שתוצאות הבחירות ביוון הן נסיגה מסויימת אולם לא בהכרח אסון. מרבית תושבי המדינה רוצים להמשיך להשתייך לגוש האירו והממשלה החדשה תהיה חייבת להתחשב בכך".

"אמנם הממשלה צפויה לעצור או להאט את הרפורמות השונות ולכן לפגוע בתחרותיות של המשק היווני, וצפויה גם עצירה או האטה במגעים מול הטרוייקה, אבל צריך להמתין ולראות כיצד מפלגת סיריזה פועלת לאחר הבחירות".

באסיה הסתיים המסחר במגמה מעורבת, כשבורסת טוקיו בולטת בעלייה חדה.

אפקט הפחד מהבחירות ביוון הולך ומתפוגג. אלכסיס ציפריס, יו"ר מפלגת השמאל סיריזה, שזכתה בבחירות ביוון בכ-36% לא המתין זמן רב וחתם על הסכם קואליציוני לכינון הממשלה החדשה עם מפלגת הימין "היוונים העצמאים", שמתנגדת אף היא לתוכנית הצנע. ציפריס, שהצהיר בעבר כי יפעל לפרישת יוון מגוש האירו, מיתן את עמדותיו והביע נכונות לפתוח במו"מ עם מנהיגי גוש האירו. גם שרי האוצר של מדינות גוש האירו הביעו נכונות לנהל מו"מ.

מניות הטכנולוגיה הסיניות נסחרו היום בעליות לאור הספקולציות כי הן ירוויחו מהחלטת הממשל להגדיל את ההוצאות הלאומיות על ביטחון.