הדולר היציג נחלש; "בשווקים צופים המשך הביקושים לדולר"

הדולר נחלש מעט בכ-0.07% ושערו היציג נקבע על 3.995 שקלים ואילו האירו עלה בכ-0.27% לרמה של 4.502 שקלים ■ בעולם מתחזק האירו לרמה של 1.132 דולרים

דולר / צלם: רויטרס
דולר / צלם: רויטרס

הדולר והאירו נסחרו במגמה מעורבת מול השקל, במהלך יום המסחר המקומי במטבעות. הדולר נחלש מעט בכ-0.07% ושערו היציג נקבע על 3.995 שקלים ואילו האירו עלה בכ-0.27% לרמה של 4.502 שקלים.

בעולם מתחזק האירו לרמה של 1.132 דולרים.

בנק ישראל החליט אתמול (ב') להותיר את הריבית במשק לחודש פברואר ברמה של 0.25% והזהיר מהתחממות שוק המשכנתאות.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים מימון והשקעות, מציין כי "עליות שערים בבורסת טוקיו והתייצבות שער הדולר/אירו מתחת לרמת 1.1350 תומכים ב"עסקים כרגיל" כאשר בשווקים צופים להמשך הביקוש לדולר, החלשות האירו והמשך המעבר להחזקה במניות לאור רמות השפל של הריבית במטבעות המרכזיים".

היום נפתחת בארה"ב הישיבה הדו יומית של ועדת השווקים הפתוחים (FOMC) כאשר בארה"ב צפויים להתפרסם נתונים כלכליים חיוביים התומכים בחוסנו של הדולר. "גל הקור והשלגים עשוי לפגוע במסחר בבורסות ניו יורק כמו גם בפעילות הכלכלית. בשנה שעברה היה לחורף הקשה השפעה שלילית על הפעילות הכלכלית ונדרשו חודשים עד לחזרת המשק לפעילות סדירה. חולשת הדלקים תורמת לירידה בביקוש לדולר מצד חברות האנרגיה בשעה שגל האקזיטים שרושמות חברות מקומיות, היצוא המתאושש וכניסת הון בהשקעות זרות ישירות תורמים לעודפי היצע ומגבילים את פיחות השקל".

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "לאחר שהאירו היה במוקד העניין בימים האחרונים, על רקע השקת תכנית ההרחבה הכמותית והבחירות הסנסציוניות ביוון, כעת תיסוב תשומת הלב חזרה אל הדולר, וזאת לקראת שורה של פרסומים חשובים ואירועי מפתח בארצות הברית, ובכלל זה החלטת הריבית של הפד מחר ופרסום נתוני הצמיחה לרבעון הרביעי ביום שישי. בשבוע האחרון כוחו של הדולר נבע בעיקר מחולשתם של המטבעות האחרים, ובעיקר האירופיים, אבל אם נשמע מחר מהפד שוב איתותים מפורשים על העלאת ריבית, ואם הנתונים הכלכליים ימשיכו להצביע על שיפור, הדולר צפוי להתחזק בכל העולם".

מנכ"ל מט"ח 24 דוד מסיקה, מציין כי "לאחר יממות בהם היו הערכות וצפי לטלטלות בעקבות ההכרזה של הבנק המרכזי באירופה לתכנית ההקלה הכמותית, נראה כי השווקים אט אט מגיבים בצורה מאוזנת. מאידך קיימת נהירה טבעית של סוחרי הפרו מטבע היורו לכיוון מגמות המסחר הפרו דולרי, מצב אשר מעלה את שער הדולר לחסם הפסיכולגי המיוחל של 4.000 שקלים ויוצר את הדינימיקה של אי תקרת שוק ברורה. מטבע היורו על אף הבחירות ביוון וההתערבות האגריסיבית של הבנק המרכזי עדיין שומר על מגמה דובית מעורבת וכרגע תנודתיות חדות בשערו החלש לא נראות בזמן הקרוב".

אילן ארצי, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות הלמן-אלדובי, מציין כי" הודעת בנק ישראל הייתה בהתאם לצפיות, אך הבעיות עימם מתמודד בנק ישראל יצופו במהרה שוב בחודשים הקרובים. האינדיקאטורים הכלכליים שפורסמו לאחרונה הפתיעו לטובה, בעיקר נתוני התוצר שממשיכים להצביע על גידול בצריכה הפרטית והציבורית ועל התאוששות קלה בייצוא. לאור זאת, הנתונים האחרונים לא מחייבים את בנק ישראל לנקוט בפעולה מסוימת היום והוא יכול להמשיך ולבחון את השפעתן של הורדות הריבית הקודמות שביצע ואת השפעת התחזקות הדולר על המשק. מנגד, האינפלציה שנה אחורה שלילית ורחוקה מיעד האינפלציה של בנק ישראל. אנו מניחים כי בחודשים הקרובים נחזור לראות מדדים שליליים בעיקר עקב מגמה מתמשכת של הוזלה במחירי הסחורות ועקב שינויי מחירים מבניים שיובילו להורדת מחירים נוספת, במידה ותרחיש זה יתממש, בנק ישראל יצטרך לחשוב שוב על סוגיית הריבית וכיוונה".

איילת ניר, הכלכלנית הראשית בבית ההשקעות 'יצירות', מציינת כי "בנק ישראל לא הפתיע כשהוא מודיע היום שהריבית המוניטרית תישאר ללא שינוי. מאחר וחלק מהירידה בשיעור האינפלציה מקורו בגורמים חד פעמיים (כמו חשמל, מים) וחלק אחר בגורמים מיובאים (נפט), ומאחר וקיימת האצה בפעילות ברבעון הרביעי, הרי שנכון כי הבנק ימתין עד לאחר שההשפעות החד פעמיות יעברו כדי לבחון את ציפיות האינפלציה במשק ולהעריך את מידת הצורך בצעדים נוספים של הבנק למניעת הדפלציה במשק, זאת במיוחד על רקע הסיכון הקיים בהפחתות הריבית ליציבות המערכת הבנקאית (דרך הנדל"ן למגורים), סיכון שלמדיניות המוניטרית המרחיבה היתה תרומה נכבדת בהתפתחותו".