הסערה היוונית: האם מנהיגי גוש האירו יפתחו במו"מ עם יוון?

שרי האוצר של גוש האירו הביעו נכונות לפתוח את ההסכמים על חבילת החילוץ שקיבלה יוון ■ החשש: מדינות נוספות שקיבלו חבילות חילוץ והתחייבו למדיניות צנע, יבקשו לפתוח את ההסכמים ולנהל מו"מ

אלכסיס ציפרס / צילום: רויטרס
אלכסיס ציפרס / צילום: רויטרס

לאחר שהתבהרו תוצאות הבחירות ביוון בתחילת השבוע, בהן זכתה מפלגת השמאל "סיריזה", רבים בשוק האמינו כי יוון והנושים שלה צועדים אל עבר מסלול של עימות. זאת מאחר והממשלה החדשה הבטיחה לנטוש את מדיניות הצנע חרף אזהרות חוזרות ונשנות מצידה של גרמניה ומדינות אחרות בגוש האירו. אולם, עם שוך הסערה, נראה כי גם הנושים של יוון מוכנים לפתוח איתה במו"מ לגבי מדיניות הצנע והחזר החובות שלה.

"ישנם חוקים והסכמים", אמר שר האוצר הגרמני וולפגאנג שאובלה. "מי שמבין את העקרונות הללו יכול להבין את המספרים ואת המצב".

הטון התקיף של מנהיגי גוש האירו נובע מהחשש שמא מדינות אחרות בגוש האירו שקיבלו חבילות חילוץ והתחייבו לנקוט במדיניות צנע, כגון ספרד, פורטוגל, ואירלנד, ינסו לצעוד בעקבות יוון ולפתוח את ההסכמים שנעשו עימן.

מנהיג מפלגת "סיריזה" וראש הממשלה המיועד אלכסיס ציפרס, שהצהיר בעבר כי יפעל לבצע "תספרות" מחודשת לנושים של יוון, מיתן מאז את עמדותיו ולאחר הבחירות שלח מסר מרגיע מעט יותר ולפיו הוא מתכוון "לפתוח במו"מ עם השותפות של יוון באירופה". שר האוצר של גוש האירו רמזו אתמול כי גם הם מוכנים לדון עם יוון על תנאי חבילת החילוץ. בכל מקרה ממתינה לשני הצדדים עבודה ארוכה ומסובכת בניסיון להגיע לעמק השווה.