הסטארט-אפ הישראלי שיחסוך לכם מאות דולרים בטיסה לחו"ל

FairFly פיתחה שירות שיאפשר לכל מי שרוכש כרטיסי טיסה לקבל התראה כשמחיר הכרטיס יורד לפני שרגלו דרכה בתוך המטוס

חברת  FairFly / צילום: אלון גלבוע
חברת FairFly / צילום: אלון גלבוע

אחת הבעיות הגדולות היום בעולם התיירות הוא מחירי הטיסות המאמירים. אמנם בשנים האחרונות רווחת יותר ויותר התופעה של חברות לואו קוסט שמטיסות נוסעים ממדינה אחת לשנייה במחירים מוזלים וללא עלויות מיותרות כמו ארוחה שלא טעימה ממילא לאף אחד, אך עדיין המחירים הגבוהים של התחבורה האווירית ממשיכים להמריא.

הבעיה לא נגמרת רק במחירים הגבוהים אלא גם במגוון המחירים שמציעות חברות התעופה לסוכני הנסיעות ולאתרי התיירות באינטרנט. אדם יכול לרכוש כרטיס במחיר אחד וכעבור שעתיים אדם אחר ירכוש כרטיס במחיר נמוך במאה דולר. זה נשמע לא הגיוני, אבל מספיק לערוך סמול טוק עם השכן במושב שליד בטיסה הבאה שלכם כדי לגלות את האמת המרה.

לתוך המשוואה הלא ברורה של תמחור הכרטיסים שמפעילות חברות התעופה נכנסת היום חברת הסטארט-אפ הישראלית FairFly.

שלושה יזמים צעירים, בוגרי תוכנית היזמות המצליחה על שם סם זל במרכז הבינתחומי הרצליה, חברו לאורי לוין, אחד מיזמי waze ומשקיע סדרתי, כדי לפתח שירות שיאפשר לכל מי שרוכש כרטיסי טיסה לקבל התראה כשמחיר הכרטיס יורד לפני שרגלו דרכה בתוך המטוס.

איך זה עובד? אביאל סימן-טוב, מייסד שותף ומנכ"ל FairFly, מסביר כי קודם כל יש להוריד את האפליקציה של החברה שמותאמת ל-iOS ולאנדרואיד, ובמקביל לרכוש כרטיס טיסה באחד מאתרי האינטרנט הרבים הקיימים כיום ושאליהם רגילים המשתמשים. לאחר מכן, יש לשלוח את כרטיס הטיסה שהתקבל במייל אל הכתובת trips@fairfly.me.

מכאן, השירות של החברה נכנס לפעולה ובזמן אמת ובמהלך כל התקופה עד הטיסה בפועל, הוא מנטר את הרשת ואת מאגרי המידע הבינלאומיים של כרטיסי הטיסה כדי לאתר מחיר מוזל יותר, כשהוא לוקח בחשבון את דמי ביטול הכרטיס. כך, המערכת תשלח התראות למשתמש כשתמצא אפשרות לחיסכון של לפחות 5% מהסכום ששולם עבור הכרטיס המקורי לאחר הפחתת דמי הביטול או חיסכון של 50 דולר (הגבוה מביניהם).

בחברה מבהירים כי ביטול כרטיס הטיסה ייעשה רק לאחר רכישת הכרטיס המוזל, מלבד במקרה שבו הוזמן הכרטיס מול סוכנות נסיעות. עוד הם מבהירים כי הכסף על הכרטיס המקורי יוחזר לחשבון המשתמש תוך מספר שבועות, בהתאם למדיניות הגוף שממנו הוא נרכש.

לדברי גילי ליכטמן, מייסדת שותפה וסמנכ"לית שיווק ושירות לקוחות, ביטול והזמנת הכרטיס המוזל אפשרית דרך המערכת של FairFly או באופן עצמאי. סימן-טוב מדגיש כי ההתראות שנשלחות למשתמשים לא מתבססות רק על מחיר אלא גם על דיל טוב יותר שכולל משך טיסה קצר יותר, שעות טיסה נוחות יותר, חברת תעופה באותה איכות ושדה תעופה אטרקטיבי יותר. "אנחנו מציעים למשתמש חמש תוצאות לכרטיסים אטרקטיביים יותר מהכרטיס שהוא רכש", מסביר סימן-טוב.

אורי לוין הביא את הרעיון

השניים, שהקימו את החברה לצידו של עמי גולדנברג, סמנכ"ל הטכנולוגיות, מסבירים כי השירות ניתן כיום בחינם אך בעתיד מתכננת החברה לקחת אחוז מסוים מהחיסכון של המשתמש. כמו כן, החברה תציע בהמשך גם אפשרות לחסוך על הזמנת לינה בבתי מלון ועל השכרת רכב בחו"ל.

החברה, שהוקמה ב-2013, גייסה עד היום מאות אלפי דולרים מאורי לוין, שמשמש כיו"ר החברה והיה זה שהגה את הרעיון להקמתה. "אורי היה המנטור שלנו בתוכנית זל בבינתחומי ואחרי 6-7 פגישות בינינו, הוא אמר לנו שהרעיון שהצענו לא היה מספיק טוב ושנחפש משהו אחר, משהו שישנה את העולם", נזכר סימן-טוב.

"אחרי כמה שעות הוא התקשר ואמר שהזמין חדר למלון באורלנדו, שעלה 120 דולר ללילה ושאחר כך הוא ראה שבאותו מחיר הוא יכול לקבל את החדר לשבוע שלם. אז הוא ביטל את העסקה הראשונה והזמין מחדש. מהסיפור הצדדי הזה, הוקמה החברה כדי לאתר למשתמשים עסקאות טובות ומשתלמות יותר לכרטיסי הטיסה, חדרי המלון והרכבים שהם משכירים".

חיסכון גם במחלקת העסקים

כדי ללמוד לעומק את התחום, ביצעו שלושת המייסדים הצעירים מחקר שוק ובמשך כחודש ימים עקבו אחרי מחירי הכרטיסים ל-34 טיסות (לא ישירות) במחלקת עסקים מתל אביב לסן פרנסיסקו. על-פי הבדיקה, ב-19 מתוך 34 הטיסות המחיר ירד. אבל לא סתם ירד, בהבדל של כמה שעות המחיר צנח בכאלף דולר. כך, על-פי הנתונים שאספו, הם טוענים כי החיסכון הפוטנציאלי באמצעות מערכת FairFly יכול לחסוך לנוסע במחלקת עסקים 822 דולר ולנוסע במחלקת תיירים 180 דולר. אמנם מדובר במעט טרחה כדי לבטל ולרכוש מחדש את הכרטיסים - שירות שהחברה מציעה לעשות גם בעצמה - אך עדיין מדובר בלא מעט כסף שעלול להישאר על הרצפה.

אבל לצד היתרונות, יש בינתיים לחברה גם כמה חסרונות. כך, למשל, בטיסות לואו קוסט השירות של FairFly כמעט ולא רלבנטי בשל העובדה שבטיסות מוזלות אין כמעט אפשרות לבטל כרטיסי טיסה. יתרה מזאת, השירות אינו מותאם למי שמזמין חבילות נופש שכוללות טיסה ומלון.

בנוסף, ובמה שרלבנטי במיוחד למי שמרבים לטוס, ההצעות לכרטיסים מוזלים אינן לוקחות בחשבון את נקודות הנוסע המתמיד שיש לכל אחד ואחד מהמשתמשים. נקודות אלה, בחברות תעופה שונות, יכולות להעניק הנחה במחיר כרטיסי הטיסה ואף כרטיסים בחינם למי שצובר מספיק מהן. בחברה ציינו כי הנושא נמצא בתהליכי פיתוח ויתווסף למערכת בפיתוחים עתידיים.