2 רקטות נפלו בגולן; אתר החרמון פונה - צה"ל השיב אש

(עדכון) - כשבוע לאחר חיסול בכירי חיזבאללה ואנשי משמרות המהפכה האיראניים בקוניטרה נשמעה אזעקה בכמה יישובים הסמוכים לגבול ■ טרם דווח על נפגעים

רמת הגולן / צילום: אייל הצפון
רמת הגולן / צילום: אייל הצפון

אזעקה נשמעה היום (ג') בצהריים ביישובים אודם, אל-רום, בוקעתא, מג'דל שמס, מסעדה, נווה אטי''ב, נמרוד ועין קיניא שברמת הגולן. מצה"ל נמסר כי זוהו ארבעה שיגורים מכיוון סוריה, וכי שתי נפילות אותרו בצפון הרמה. טרם דווח על נפגעים.

צה"ל השיב באש ארטילריה וזיהה פגיעה במקור הירי. במקביל מטוסים ומסוקי קרב הוקפצו לאזור הגבול. אתר החרמון פונה ממבקרים, ותושבי האזור הונחו להישאר בבתיהם. כמו כן, המשטרה חוסמת צירי תנועה באזור רמת הגולן כדי למנוע מכלי רכב אזרחיים להגיע לאזור הגבול. החסימות הם בצומת מפל סער, צומת מחניים וצומת ווסט.

איתן, תושב קיבוץ אל-רום, סיפר: "אשתי שמעה בום קטן, אבל זה לא היה באל-רום. האזעקה הייתה חלשה, כנראה שזה בא מבוקעתה או מסעדה שלושה קילומטר מאיתנו. אני חבר בכיתת כוננות והיא לא הוקפצה".

לדבריו, "לא נלחצנו, כי ידענו שזה לא פה. יש מתיחות, אבל אנחנו שומרים על שגרה בגדול. אנחנו מוכנים לכל אירוע".

נאסר חוסיין, תושב בוקעתא, סיפר כי "האזעקה תפסה אותנו במהלך העבודה. אנחנו שומעים הפגזות כל הזמן, ועוד לא יודעים אם נפל אצלנו או מעבר לגבול".

פהד ספדי, תושב מסעדה, העיד כי בעת האזעקה "כל תלמידי בתי הספר נכנסו למרחבים מוגנים. הייתה בהלה ואף היו הורים שנסעו לבתי הספר כדי לקחת את ילדיהם". לדבריו, "התחלנו להתרגל לכך שהאיזור נכנס לתקופה חדשה ולמציאות אחרת. היה ברור שמאז שכוחותינו פגעו במשלחת האיראנית תהיה לכך השלכה".

בשבוע שעבר החל צה"ל לתגבר את כוחותיו ביישובי הגבול בצפון הארץ. זאת, בשל המתיחות באזור מאז חוסלו בכירי חיזבאללה וכמה מחברי משמרות המהפכה האיראניים, בהם גנרל, ביום ראשון שעבר באזור קוניטרה ברמת הגולן הסורית.

בין השאר, תגבר צה"ל את מערך התצפיות מהקרקע ומערך ההגנה האווירי. תחילה נפרסו סוללות "כיפת ברזל" באזור הצפון. בשבוע שעבר טענו גורמי צבא כי "פיקוד צפון מתנהל כבשגרה ותנועת הכוחות בשטח קשורה לתרגילים של כוחות סדיר ומילואים". זאת ועוד, חיילים מילואים דיווחו כי קיבלו הודעות באמצעות מערכת טלפונים של משרדי קישור של צה"ל, לעדכון אתרי גיוס למקרה חירום.

לפני כארבעה חודשים נשמעה אזעקה ביישובי צפון רמת הגולן, אלוני הבשן, מרום גולן, עין זיוון ואורטל. זוהתה נפילה אחת בשטח פתוח באזור מרום גולן, שלא גרמה לנפגעים או לנזק. ההערכה בצה"ל הייתה שמדובר בזליגה מהלחימה בסוריה. יממה לפני כן הופעלו אזעקות באצבע הגליל. האזעקות הופעלו בשורת יישובים בהם קריית שמונה, מנרה ומטולה קרוב לשעה 21:00 בערב - אולם אחרי זמן קצר הודיע דובר צה"ל שמדובר באזעקת שווא.