החברה לישראל תרשום ברבעון הרביעי הפחתה של 400 מיליון דולר בגין פיצול קנון

בסיום יום המסחר הראשון בניו יורק היה שווי קנון כ-1 מיליארד ד', בעוד שבדוחות החברה לישראל לרבעון השלישי נרשמו נכסי קנון לפי 1.4 מיליארד ד'

החברה לישראל תרשום בדוחות הרבעון הרביעי של 2014 הפחתה של 400 מיליון דולר משווי הנכסים שהועברו לידי החברה האחות קנון, במסגרת המהלך לפיצול חלק מהחזקותיה לקנון וחלוקת מניות קנון כדיבידנד בעין. ההפחתה היא פועל יוצא של דרישות התקינה הבינלאומית (IFRS), אולם השפעתה היא טכנית בעיקרה, ותגרור הקדמה בלבד של חלק מההפחתה בהון העצמי של החברה לישראל.

במסגרת תוכנית אסטרטגית לפיצול החזקותיה, הקימה החברה לישראל חברה בת בשם קנון, והעבירה במהלך הרבעון הרביעי לרשות קנון את מניותיה בחברת ייצור החשמל איי.סי.פאואר (ICP), בחברת הספנות צים, ביצרנית השבבים טאואר, ביצרנית המכוניות הסינית קורוס ובחברת ההשקעות באנרגיה ירוקה איי.סי גרין (ICG). נוסף על כך, הועברו לקנון עוד 100 מיליון דולר במזומן.

בתחילת 2015, לפני כשלושה שבועות, חולקו מניות קנון כדיבידנד בעין לבעלי מניות החברה לישראל, והחלו להיסחר בבורסות של ניו יורק ותל אביב. בסיומו של יום המסחר הראשון בניו יורק עמד שוויה של קנון על כ-1 מיליארד דולר, בעוד שבדוחות החברה לישראל לרבעון השלישי של 2014 עמד שווי הנכסים שהועברו אליה על 1.4 מיליארד דולר.

עקב כך, דורשת התקינה החשבונאית מהחברה לישראל להתאים כבר בדוחות הרבעון הרביעי את שווי הנכסים שחולקו לבעלי המניות לשווי השוק שלהם ביום המסחר הראשון. עקב כך גם יקטן שווי הדיבידנד בעין שחולק כאמור לבעלי מניות החברה לישראל בתחילת ינואר, ושיירשם בדוחות הרבעון הראשון של 2015. למעשה, במקום להפחית את ההון העצמי בכ-1.4 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2015, תתחלק ההפחתה לשניים. סכום של כ-400 מיליון דולר יופחת כבר ברבעון הרביעי של 2014, והיתרה ברבעון שלאחריו. לכן, מציינת החברה לישראל, להפחתה האמורה לא תהיה השפעה על ההון העצמי ביום שלאחר השלמת הפיצול וחלוקת מניות קנון כדיבידנד בעין, כפי שיתבטא לראשונה בדוח הרבעון הראשון של 2015.

במקביל לחלוקת הדיבידנד בעין, חילקה החברה לישראל עוד 200 מיליון דולר במזומן לבעלי מניותיה, לצורך תשלום המס על הדיבידנד בעין. לדברי החברה לישראל, לאחר השלמת הפיצול וחלוקת מניות קנון כדיבידנד בעין והדיבידנד ששולם במזומן, היא צפויה להכיר בהכנסת מס בסכום של כ-640 מיליון שקל, שתירשם ברבעון הרביעי של 2014 או ברבעון שלאחריו.

מקורה של הכנסת המס הוא בהחזרי מס שאותם תהיה זכאית החברה לישראל לקבל מרשות המס הישראלית. מדובר במסים ששילמה החברה לישראל על דיבידנדים שקיבלה מהחברה הבת כימיקלים לישראל (כיל), שמוכרת כמפעל מאושר. כמו כן, בעקבות השלמת הפיצול, ולאחר שהתברר שוויה של קנון במסחר, נוצר לחברה לישראל הפסד לצורכי מס בהיקף נומינלי של כ-5 מיליארד שקל.