מ"מ מנכ"ל נייר חדרה: "החלטנו 'לרדת מהר החובות'"

גדי קוניא: "התחלנו לבדוק איזה נכסים אינם שייכים לשרשרת הערך של נייר חדרה, ואותם החלטנו לממש, למכור, או לסגור" ■ את עיקר תמורת המכירה - 648 מיליון שקל - מייעדת ההנהלה להחזר חובות למחזיקי האג"ח ולבנקים

מפעל נייר חדרה / צילום: איל יצהר
מפעל נייר חדרה / צילום: איל יצהר

חברת נייר חדרה מסירה מעצמה את נטל החוב הכבד, ותוכל מעתה להתמקד בשיפור ופיתוח פעילויות הליבה שלה בתחום ייצור מוצרי נייר וקרטון. זו המסקנה העיקרית העולה מהחלטת החברה למכור את החזקתה (49.9%) בחברה הבת חוגלה-קימברלי, תמורת 648 מיליון שקל במזומן.

אתמול (ב') בשעה 16:30, פחות משעה לפני תום המסחר בבורסה, דיווחה נייר חדרה לבורסה כי סיכמה על מכירת ההחזקה ביצרנית החיתולים חוגלה-קימברלי לידי שותפתה לבעלות, קימברלי קלארק האמריקאית. בתגובה, זינקה מניית נייר חדרה ב-24%, אולם היום היא כבר התממשה ב-3% לשווי חברה של 380 מיליון שקל, המשקף תשואה שלילית של 40% בשלושת החודשים האחרונים.

העסקה, שתייצר לנייר חדרה רווח הון של 500 מיליון שקל, מותנית באישור הממונים על ההגבלים העסקיים בישראל ובטורקיה, שאמורים להתקבל בשבועות הקרובים, ולהביא להשלמתה עוד במהלך הרבעון הראשון של 2015. נייר חדרה גם תהיה זכאית להחזר הלוואה של 4 מיליון שקל וכן לתשלום של 40 מיליון שקל בגין הסכמתה לאי-תחרות.

חוגלה קימברלי עוסקת בייצור ושיווק של חיתולים חד פעמיים ונייר טואלט, ומעסיקה בישראל כ-1,200 עובדים בשלושת מפעליה הממוקמים בעפולה, נהריה וחדרה. החברה רשמה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2014 רווח תפעולי של 105 מיליון שקל, כך ששוויה בעסקה מגלם מכפיל 9-10 על הרווח התפעולי השנתי שהיא מייצרת.

לחוגלה קימברלי גם פעילות בטורקיה, שהסבה לה בשנים האחרונות הפסדים כבדים. רק השנה נדרשה חוגלה להזרים 21 מיליון דולר לחיזוק ההון של החברה הבת הטורקית, ועבור הנהלת נייר חדרה זה היה אות שהגיעה העת למצוא את הדרך לצאת מהפעילות הכושלת.

"ההחזקה לא ביטאה הערך שבה"

לדברי גדי קוניא, ממלא מקום מנכ"ל נייר חדרה וסמנכ"ל הכספים של החברה, נשקלו בחודשים האחרונים מספר דרכים לסיום הפעילות בחו"ל, כאשר אחת מהן הייתה סגירת החברה הטורקית. אולם בסופו של דבר הוחלט להיפטר מהשקעה זו בדרך עקיפה, קרי באמצעות מימוש ההשקעה בחוגלה-קימברלי, שהסינרגיה בינה לבין נייר חדרה הלכה והצטמצמה בשנים האחרונות.

קוניא, שהצטרף לפני פחות משנה לנייר חדרה, מונה בשבוע שעבר לתפקיד מ"מ המנכ"ל בעקבות התפטרותו המפתיעה של המנכ"ל הטרי שלמה לירן, וזאת על רקע חילוקי דעות עם הדירקטוריון "באשר לדרכי וכיווני הפעולה של החברה". אופי חילוקי הדעות הללו לא פורט, אולם הם נוגעים כנראה לצעדים הדרושים לשיקומה של נייר חדרה והחזרתה לפסים של צמיחה ורווחיות, אחרי שהחברה רשמה הפסד מצטבר של 100 מיליון שקל מתחילת 2013, וסכום כפול מאז שנת 2010 - תקופה בה נוהלה על ידי עופר בלוך.

קוניא מסביר כי אחד הצעדים החשובים עליהם החליטה החברה הוא "לרדת מהר החובות" שלה, שהסתכם בסוף ינואר ב-1 מיליארד שקל נטו, וזאת מבלי לכלול תשלומי ריבית עתידיים בגין חוב זה, של עשרות מיליוני שקלים בשנה. "במסגרת התוכנית התחלנו לבדוק איזה נכסים אינם שייכים לשרשרת הערך של נייר חדרה, ואת אלו החלטנו לממש ולמכור, או לחילופין לסגור. בהתחלה עשינו את זה עם חברות קטנות, ועכשיו עם המימוש של ההחזקה בחוגלה-קימברלי."הדבר העיקרי שקרה כאן הוא שכעת החברה מסירה מעל סדר יומה משקולת כבדה בדמות רמת מינוף גבוהה, ותוכל לעסוק בצמיחה והתרחבות, ולקחת החלטות ממקום נוח הרבה יותר", מוסיף קוניא. "החברה הפכה לבריאה וחזקה יותר". הוא מסביר כי ההחזקה בחוגלה-קימברלי לא הביאה לידי ביטוי את הערך הטמון בה, ולכן הוחלט על מכירתה. את עיקר התמורה מהמכירה מייעדת ההנהלה להחזר חובות למחזיקי האג"ח ולבנקים.

מכרה לאחרונה את הבת גרפיטי

לנייר חדרה שטח ייצור גדול באזור התעשייה של חדרה והיא מעסיקה כ-1,800 עובדים (לא כולל חוגלה-קימברלי). לאחר המכירה תיוותר החברה עם פעילויותיה בתחומי הייצור של קרטונים, ניירות אריזה וניירות כתיבה והדפסה, וכן בתחום האיסוף והעיבוד של פסולת נייר המרוכזת בחברה-הבת אמניר.

לפני כחודש דיווחה נייר חדרה כי חתמה על מזכר הבנות למכירת החברה הבת גרפיטי, שעוסקת בשיווק ציוד משרדי ונייר, תמורת 48 מיליון שקל. גם גרפיטי אינה נחשבת לחלק מליבת הפעילות, וביצועיה בתשעת החודשים הראשונים של 2014 כוללים הכנסות של 138 מיליון שקל (ירידה של 7% לעומת התקופה המקבילה ב-2013) ורווח נקי של 2 מיליון שקל. צעדים נוספים שביצעה החברה כללו מכירת קרקע בחדרה תמורת 66 מיליון שקל.

היצרנית של האגיס, קלינקס וניקול

חוגלה קימברלי עוסקת בייצור ושיווק מגוון מוצרי נייר ביתי, חיתולים חד פעמיים לתינוקות, מוצרי ספיגה למבוגרים, מוצרי היגיינה נשית, מוצרים משלימים לניקיון ולמטבח וגלילי נייר טישו. החברה הוקמה ב-1963 והחלה בפעילות בתחום מוצרי הצריכה המתכלים שאינם מזון. ב-1996 נחתם הסכם לשיתוף פעולה בין חוגלה לקימברלי העולמית, והשליטה בחברה המשותפת עברה לידי הקבוצה העולמית ב-2000. בין המותגים הבולטים של החברה כיום ניתן לציין את האגיס, קלינקס, ניקול, לילי, קוטקס ועוד, ובין לקוחותיה - כל רשתות השיווק והפארמים.

ב-1999 רכשה חוגלה קימברלי את חברת KCTR (קימברלי קלארק טורקיה), המייצרת ומוכרת מוצרים בתחום החיתולים וההגיינה הנשית בטורקיה. כעשור לאחר מכן פעילות זו הסבה לה נזק כבד, עם פניית הרשויות בטורקיה בדרישה להחזרי מס בגובה של כ-85 מיליון דולר, לאחר בחינת דוחותיה הכספיים, ונייר חדרה נאלצה לרשום בגין כך הפסדים של עשרות מיליוני שקלים.

חוגלה קימברלי מחזיקה בשלושה מפעלים - בעפולה, בנהריה ובחדרה. בסוף 2013 היא העסיקה בישראל קצת יותר מ-1,000 עובדים ובטורקיה קצת מעל 300. נייר חדרה מחזיקה ב-49.9% ממניות חוגלה קימברלי, ופעילותה מוצגת בדוחות כחברה כלולה. פעילותה של חוגלה קימברלי מושפעת בתקופה האחרונה מההרעה במצב הכלכלי, ובדוחות נייר חדרה האחרונים צוין כי הסביבה העסקית של החברה המוחזקת "התאפיינה בסימני האטה ובהחרפת התחרות, אשר גרמה לשחיקת מחירי המכירה וירידה כמותית בחלק מהקטגוריות".

בתשעת החודשים הראשונים של 2014, מכירות חוגלה קימברלי נחלשו בכ-2.5% ל-928 מיליון שקל, וחלקה של נייר חדרה ברווחיה ירד ב-16% ל-34 מיליון שקל. בשנים 2011-2013 מחזור הפעילות השנתי של חוגלה קימברלי עמד על 1.55-1.65 מיליארד שקל, והיא ייצרה רווח תפעולי שנתי של 30-60 מיליון שקל.

את קימברלי קלארק ייצג עו"ד קליף דיוויס ממשרד ש. הורבויץ ושות'.

הרווח התפעולי של נייר חדרה 2014
 הרווח התפעולי של נייר חדרה 2014