כנס ג'יי.פי מורגן: האופטימיות תתורגם לשבירת בצורת הנפקות הביוטק?

שאלת תמחור התרופות בארה"ב מאיימת על חברות רבות הפועלות בענף בטווח הרחוק

כשבוע עבר מאז הסתיים כנס JPMorgan Healthcare, הכנס המוביל לתחום הביוטק בשוק ההון האמריקאי, והמשקיעים מתחילים לעכל את מסקנותיו. כנס זה, הנערך בכל ינואר זה יותר מ-30 שנה, נותן את הטון להמשך השנה בסקטור.

תחום הביוטק נמצא בשיא פיננסי של כל הזמנים. מתחילת 2013 עלה מדד הביוטק ב-120%, ובחמש השנים האחרונות ב-310%, ברצף עליות שכמעט לא נקטע. אל מול הזועקים "בועה", טוענים אנליסטים רבים כי לפחות חלק מהעליות הן בנות-קיימא, ונובעות מהתבגרות אמיתית של תחום הביוטק. לתעשייה זורם יותר כסף מאשר בעבר, ממקורות חדשים שבעבר לא השקיעו בתחום, צוותי הניהול בתחום התבגרו והסביבה הרגולטורית הפכה תומכת.

לדברי שי ברנוב, שותף במשרד עורכי הדין ZAG (זיסמן, אהרוני, גייר), "נדיר שבתעשייה גדולה יש אירוע אחד בעל השפעה כזו, והשנה העיניים היו נשואות לכנס באופן מיוחד, בגלל השנה האדירה שהייתה לענף הביוטק בשוק ההון. ישנן חברות שאין להם שום מקור לגייס הון מספיק מלבד הבורסה, כך שסנטימנט השוק להנפקות כעת עשוי לקבוע את גורלן".

מאז תחילת הכנס עלה מדד נאסד"ק ביוטק ב-2%, ומספר חברות הגישו תשקיפים להנפקה בנאסד"ק. אמנם מאמצע דצמבר לא הייתה עד כה הנפקה מוצלחת בתחום הביומד, וזאת לאחר שנה שבה בוצעו 81 הנפקות, אולם בשבוע הבא אמורות להתבצע 10 הנפקות, מהן 9 מתחום הביומד.

פתוחות לרכישות

רוב החברות הגדולות ציינו בכנס, כי הן פתוחות לרכישות של חברות ביוטק צעירות יותר, וכי יש להן ההון הדרוש לעשות זאת. לכן, גם אם חברות רבות שמתומחרות ביתר בבורסה, עסקאות רכישה בתחומים תחרותיים עשויות לתמוך בתמחור היתר הזה בתקופה הקרובה.

אל מול התנאים החיוביים הללו, אחד איומים הגדולים נגד התחום הוא התמחור. חברות הביטוח הצהירו השנה כי הן עומדות לשנות את מודל התמחור שלהן לתרופות, והן יפעילו לחץ על חברות התרופות להוריד מחירים. הדבר זרע פאניקה בשוק, שלא לחלוטין נעלמה בכנס ג'יי.פי מורגן האופטימי.

אופיר לוי, ראש מחלקת המחקר בקרן גידור אדמס הלת'קר, מספר למשל, כי: "הערת אגב בכנס של מנהל אחת החברות העוסקות באימונותרפיה לטיפול בסרטן, לגבי האפשרות שתמחור של המוצר יהיה נמוך מכפי שחשבו תחילה, הובילה לירידה חדה במחירי המניות של כל החברות בתחום (ובין היתר לירידה של 12% בקייט החצי-ישראלית, שלאחר מכן תוקנה בחלקה הגדול). בעבר, הנחת היסוד הייתה שחברות התרופות קובעות את המחיר של מוצריהן, כי השוק מונופוליסטי מטבעו ולא משוכלל, וכעת הנחה זו משתנה", אומר לוי.

לדברי אורי הרשקוביץ, יועץ לחברות פארמה ושותף בלתי-פעיל בקרן הגידור ספרה, נושא התמחור הוא אולי איום, אבל לא בטווח הקרוב. "בעיניי, התעשייה כולה בתמחור קצת גבוה, אבל הקרקע יציבה", הוא אומר. "כשמנכ"ל ענקית התרופות והמכשור הרפואי J&J אמר בכנס כי עד 2020 הרפואה תהווה 21% מהתל"ג האמריקאי לעומת 18% היום, אף אחד לא מצמץ, כלומר יש לתעשייה עוד תקציב לגדול".

לדעתו, חלון ההנפקות אמור להישאר פתוח, אבל סלקטיבי - שזה ממש לא אומר סולידי: "ברור מהכנס כי ככל שלחברה מוצר יותר משוגע, פורץ דרך ומחוץ לקופסה, כך העניין רב יותר. תחומים כמו תרפיה גנטית, עריכה גנטית ואימונותרפיה תפסו את הכותרות, למרות שהמוצרים בשלב מוקדם. המיקוד במוצרים כה מוקדמים משאיר הרבה מקום להבדלי השקפה לגבי רמות השווי הראויות לחברות".