ר"מ יוון עצר הפרטות הנמלים וחב' חשמל; אתונה צנחה 8%

ציפראס ציין כי היחס ליוון משתנה עקב ניצחון הבחירות של מפלגתו השמאלנית ביום א' השבוע, והוסיף כי יימנע מיצירת אנטגוניזם ביחסים עם נושיה של יוון

אלכסיס ציפרס / צילום: רויטרס
אלכסיס ציפרס / צילום: רויטרס

ראש ממשלת יוון, אלקסיס ציפראס, הבטיח היום (ד') שינוי "קיצוני", בעוד שממשלתו החדשה פועלת במהירות לביטול מרכיבי מפתח בתוכנית החילוץ הבינלאומית של יוון, וגורמת ליום שלישי ברציפות של הפסדים בשוקי ההון.

שורת הכרזות שפורסמו במהירות מאותתות כי הממשלה החדשה לא תיסוג מהבטחותיה לבטל את צעדי הצנע - מה שמציב את הממשלה במסלול התנגשות עם שותפותיה האירופיות של יוון, ובראשן גרמניה, שהצהירה כי לא תפתח מחדש את המו"מ על תוכנית הסיוע שלה זקוקה יוון כדי לפרוע את חובותיה.

עוד לפני ישיבתה הראשונה של הממשלה החדשה, יצאו השרים לאמצעי התקשורת כדי להבטיח לבוחרים כי יכבדו את ההבטחות שהשמיעו במסע הבחירות לבטל את הצעדים הכלכליים הקשים שאולצה יוון לנקוט במסגרת תוכנית ההצלה בת 240 מיליארד הדולר.

ההכנות למכירת אחזקה בת 30% בתאגיד החשמל הציבורי של יוון (PPC), חברת שירותי התשתית הגדולה ביותר במדינה, הופסקו, ובמקביל מבטיחים השרים להגדיל את הפנסיות של בעלי ההכנסה הנמוכה ולהשיב חלק ממפוטרי המגזר הציבורי למקומות עבודתם. "באנו לשנות באופן קיצוני את אופן ביצוע המדיניות והניהול הציבורי במדינה הזאת", אמר ציפראס לשרים בישיבת הממשלה הראשונה.

שוקי ההון הגיבו בעצבנות והתשואה על האג"ח היווניות לעשר שנים קפצה ב-50 נקודות בסיס ל-10.30%. מדד המניות העיקרי באתונה, ATG, איבד 8% מערכו, ומניות הבנקים צללו ב-12.6% ביום הירידות הרצוף השלישי שלהם.

ציפראס ציין כי היחס ליוון משתנה עקב ניצחון הבחירות של מפלגתו השמאלנית ביום א' השבוע. הוא הוסיף כי יימנע מיצירת אנטגוניזם ביחסים עם נושיה של יוון: האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית. "העדיפות שלנו היא גם מו"מ חדש עם שותפינו, במטרה לגבש פתרון הוגן ובר-קיימא שייטיב עם כל הצדדים, וזאת כדי שארצנו תיחלץ ממעגל הקסמים הרע של חובות מופרזים ומיתון", אמר ציפראס.

הוא הצהיר כי הממשלה תאמץ תקציבים מאוזנים, אך לא תנסה לבנות "יתרות בלתי ריאליסטיות" כדי לשרת את חובה הציבורי האדיר של יוון, שהגיע לרמה של יותר מ-175% מהתמ"ג. הוא הוסיף כי הוא מצפה לפגישה "פרודוקטיבית" ביום ו' עם ירון דאיסלבלום, העומד בראש פורום שרי האוצר של גוש האירו.

בראש סדר העדיפויות ניצבת העזרה לחלשים בחברה והצעדים למאבק בקליינטליזם ובשחיתות המאפיינים את יוון, וכן צעדים לצמצום הבזבוז ולמאבק באבטלת השיא ביוון.לאחר שהצהיר אתמול על הפסקת ההפרטה של נמל פיראוס, שרשימת הקונים הפוטנציאליים שלו כללה את קוסקו גרופ הסינית וארבע חברות אחרות, הכריזה הממשלה כי תמנע את מכירת האחזקה ב-PPC.

PPC, ש-51% ממנה נמצאים בידי הממשלה, שולטת כמעט בכל שוק החשמל הקמעוני ביוון ועל שני-שלישים מתשתיות החשמל במדינה. מניית החברה איבדה קרוב ל-13% מערכה, ומניות נמל פיראוס נפלו בקרוב ל-8%. "אנו מפסיקים לאלתר כל הפרטה שהיא של PPC", אמר שר האנרגיה, פנגיוטיס לפזניס, לטלוויזיה הממלכתית של יוון שעות ספורות לפני שנכנס לתפקידו. "תהיה PPC חדשה שתתרום משמעותית לשיקום הפעילויות הפרודוקטיביות של המדינה", הוסיף.

בנוסף להכרזה על הפסקת מכירתם של נכסי המדינה, הבטיחו השרים להשיב לעבודתם עובדי הציבור שפיטוריהם הוכרזו לא-חוקתיים, וכן לבטל את הקיצוצים בקצבאות הפנסיה. "הדברים שאמרנו במסע הבחירות יהיו המדריך שלנו - ונתחיל בצעדים שאין להם השפעה גדולה על ההוצאות", אמר סגן השר לרווחה חברתית, דמיטריס סטרטוליס, ל-Antenna TV.