שוק המט"ח מזדעזע, המניות רועדות - זמן להשקיע בזהב

כמו תמיד, בתקופות של חוסר ודאות המשקיעים חוזרים למתכת הצהובה, שזינקה ביותר מ-10% בתוך פחות משלושה שבועות ■ כיצד תורמות סין והודו גם לביקוש אמיתי לזהב, ולא רק פיננסי, מהן השלכות עליית המחירים, ומי מפתיע בהתעקשות על תחזית אופטימית

זהב / צילום: רויטרס
זהב / צילום: רויטרס

רמת התנודתיות הגבוהה בשווקים הפיננסיים, מאז תחילת 2015, הסתירה מעיני משקיעים רבים את הדרמה שמתחוללת בימים אלה במחיר הזהב. בתוך פחות משלושה שבועות זינק מחירה של המתכת הנוצצת ביותר מ-10%, וחצה את רף 1,300 הדולר לאונקיה לראשונה זה חמישה חודשים (לפני שירד קצת בימים האחרונים). הייתה זו העלייה החודשית החדה ביותר זה כשלוש שנים לזהב, ופתיחת השנה הטובה ביותר מאז 1980.

לכאורה, ניתן היה לראות בעלייה החדה הזו מעין תיקון של ירידת המחירים שטלטלה את הזהב בשנתיים האחרונות. ב-6 החודשים החולפים הידרדר מחיר הזהב בכ-10%, ומאז תחילת 2013 הוא השלים ירידה של 30%. אך בפועל נראה כי העלייה במחירים קשורה דווקא לחוסר הוודאות ולתנודתיות בכל שאר הנכסים בתקופה האחרונה, במיוחד בשוקי המטבע העולמיים.

סדרת ההרחבות המוניטריות הגדולות מהצפוי, מיפן ועד גוש האירו, יחד עם ההלם מהחלטת הבנק המרכזי בשוויץ על ניתוק הפרנק מהאירו, גררו בשבועות האחרונים תנודתיות של עשרות אחוזים בחלק מהמקרים בשוקי המטבע. בעוד באירופה וביפן מנסים להחליש את המטבע, כדי להאיץ את הכלכלה, הדולר האמריקאי המתחזק עלול להביא לדחייה במועד העלאת הריבית בארה"ב.

לכל אלה יש להוסיף גם את הירידה במחירי הנפט, שבתחילה הובילה לירידה כללית במחירי הסחורות. אך ככל שהירידה הוחמרה יותר ויותר, המשקיעים הבינו, כי היתרונות הכלכליים שעשויים להיות לירידת מחירי הדלק והנפט צפויים להתגמד, אם התוצאה תהיה דפלציה עולמית ופגיעה אנושה מדי במדינות התלויות בנפט, כמו רוסיה.

וכמו תמיד בתקופות כאלה של חוסר ודאות, משקיעים רבים חוזרים לזהב. אגב, ההיסטוריה מלמדת שהזהב הולך בדרך כלל יד ביד עם הפרנק השוויצרי, שמאז החלטת הבנק המרכזי בשוויץ על הורדת הריבית למינוס 0.75% וביטול רצפת שער החליפין מול האירו לא מפסיק להתחזק. בשבועיים האחרונים התחזק הפר"ש בכ-17% מול הדולר ומול האירו.

על התחזקות הזהב אפשר ללמוד מבולמוס הגיוסים בקרנות הסל על הזהב בשבועיים האחרונים. GLD, קרן הסל הגדולה ביותר בתעשייה, גייסה בתוך כשבועיים 1.3 מיליארד דולר, אחרי שב-2014 כולה נפדו ממנה 3.4 מיליארד דולר.

ייתכן כי חלק מהעלייה במחירי הזהב נובע גם מביקוש אמיתי ולא רק פיננסי. בחודשיים האחרונים נרשמה עלייה בביקוש לזהב בסין, שאחראית לשליש מהביקוש העולמי לזהב. רכישות הזהב בסין גדלות לקראת חגיגות השנה החדשה (שנת הירח), שתחל ב-19 בפברואר ונחשבת לחג החשוב ביותר במדינה. אמנם העלייה פחות חדה מאשר בשנים קודמות, אך הפעם הביקושים החלו בתקופה של חולשה במחירי הזהב בדצמבר.

גורם נוסף, אשר לו עשויה להיות השפעה ניכרת על המחירים, הוא הסרת מגבלות על יבוא זהב להודו בתחילת דצמבר. הודו אחראית לכ-25% מהביקוש העולמי לזהב, והמגבלות שהוטלו ב-2013 הוסרו רגע לפני פתיחת עונת החתונות במדינה, שאליה מתנקזים רוב הביקושים. בהודו רוכשים מטילי זהב כדי לצייד ולקשט את הכלה, וכן כדי להעניק מתנות במעמד החתונה.

חברות הכרייה ממהרות להנפיק

לעליית מחירי הזהב היו כמה השפעות מיידיות. אחת מהן היא קפיצה במחירי המניות של חברות הכרייה, שזינקו בכ-20% מתחילת 2015 (לפני שהתממשו בימים האחרונים). קרנות סל כמו GDX, המאפשרת חשיפה לחברות הכרייה, ו-GDXJ, המאפשרת חשיפה לחברות הכרייה הקטנות, גייסו רק בשבוע האחרון כ-500 מיליון דולר בעקבות העליות החדות.

השפעה נוספת של עליות המחירים קשורה גם היא לחברות הכרייה, אשר ניצלו את התאוששות מחיר הזהב כדי לגייס הון במחירים נוחים יותר ולשפר את המאזנים שלהן. חברות הכרייה בצפון אמריקה - המהוות יותר ממחצית החברות בתעשייה - הודיעו על הנפקות מניות מהירות בהיקף של יותר מ-810 מיליון דולר מתחילת ינואר, לפי נתונים של סוכנות הידיעות בלומברג. ב-2014 כולה גייסו חברות כריית הזהב 2.36 מיליארד דולר בהנפקות מניות - היקף הגיוס הנמוך ביותר מאז 2004.

העלייה של הזהב נבלמה כאמור, לאחר עדכון כמה תחזיות לגבי המחירים בשנה הקרובה. אחת התחזיות המרכזיות היא של גולדמן זאקס, שהעריך כי הזהב עשוי להמשיך ליהנות ממומנטום חיובי בטווח הקצר - רק עד לרבעון השלישי של 2015, בהנחה שאז תעלה הריבית בארה"ב.

בטווח הארוך יותר, הוא מעריך, כי אינפלציה נמוכה, מחירי אנרגיה נמוכים ודולר חזק ישפיעו לרעה על הביקוש לזהב. בסוף 2015 הוא צופה מחיר של 1,262 דולר לאונקיה, לעומת 1,292 דולר כיום. ב-2016 המחירים ישובו לרדת, להערכתו.

יוצאת דופן היא התחזית של מארק פאבר, המשקיע שזכה לכינוי "ד"ר דום", לאחר שחזה את המפולת הגדולה בוול סטריט באוקטובר 1987.

פאבר, שידוע בתחזיות השחורות שלו, מאמין כי הזהב יעלה ב-2015 ב-30%, וקרא להצטייד בחשיפה למתכת הנוצצת, כדי להתגונן מהרחבות מוניטריות ענקיות בכל העולם ומגורמי הפתעה אחרים שעשויים להיות לבנקים המרכזיים, כמו זו ששלף הבנק המרכזי של שוויץ. אולם פאבר המליץ על הזהב כבר בתחילת 2014, כשצפה ירידות דרמטיות בשוקי המניות העולמיים - מימוש שלא הגיע אשתקד.

איש מהחזאים לא הצליח לצפות את מחירי הזהב לאורך זמן. לנוכח התנודתיות המוגברת במחירים של כל הנכסים הפיננסיים, המשימה הזו נראית כיום מאתגרת אף יותר.

* הכותב הוא מנהל מחקר יועצים בהראל פיננסים. אין לראות בכתוב שיווק השקעות או תחליף לייעוץ מס עצמאי. הכותב, החברה, חברות קשורות ובעלי עניין בהן עשויים להחזיק או לסחור בניירות הערך המצוינים בכתוב

הזהב התחיל לעלות
 הזהב התחיל לעלות