לפיד לקח קרדיט, אך אדלסון תרם חלק ניכר מהכסף

יו"ר יש עתיד התגאה אתמול בכך שהוא ומפלגתו אחראים לאישור ולתקצוב של חמישה מכשירי MRI עבור בתי חולים בפריפריה, במציאות המדינה תקצבה רק שליש מעלות המכשיר, והשאר מתרומה עיקרית מאיל ההון אדלסון, מקורבו של נתניהו

יאיר לפיד / צילום: אגודת הסטודנטים המכללה למנהל
יאיר לפיד / צילום: אגודת הסטודנטים המכללה למנהל

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, התגאה אתמול (ד') בכך שהוא ומפלגתו אחראים לאישור ולתקצוב של חמישה מכשירי MRI עבור בתי חולים בפריפריה, שאחד מהם נחנך השבוע בבית החולים הממשלתי פוריה שליד טבריה. במציאות, לעומת זאת, מדינת ישראל תקצבה רק שליש מעלות המכשיר, ואילו בתי החולים הפריפריאליים נדרשו לממן את היתרה מתקציבם הדל ומתרומות. ממי הגיעה התרומה העיקרית למימון המכשיר בביה"ח פוריה? מאיל ההון שלדון אדלסון, מקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"כשהחלטנו לעצור את הכסף שאורי אריאל, ניסן סלומיאנסקי וישראל כ"ץ ניסו להעביר לכל מיני התנחלויות מבודדות - 70 מיליון שקל על גבעה ליד בית אל שאין עליה נפש חיה; 300 מיליון שקל בכביש עוקף תפוח ובמבני ציבור ביצהר ואיתמר - הסבירו לנו שאין ברירה, ככה זה עובד בקואליציה", כתב לפיד בדף הפייסבוק שלו. "אז אמרנו להם שלא באנו לפוליטיקה כדי שיגידו לנו 'ככה זה', ונלחמנו ועצרנו את הכסף. וכל עוד היינו שם התברר שלא 'ככה זה' והכסף הלך לירוחם ולקרית שמונה, ולקנייה של מכשירי MRI לבתי החולים בפריפריה", הוסיף לפיד.

מכשיר MRI, צריך לומר, עולה 6 מיליון שקלים בלבד (3 מיליון שקלים נוספים נדרשים לצורך בינוי), כך שהמשוואה מול מאות מיליוני השקלים שהוזרמו להתנחלויות גם בתקופת לפיד נראית מוגזמת על פניו - טענה שנדחתה על ידי דובר "יש עתיד" בעקבות פניית "גלובס". מנכ"ל ביה"ח פוריה, ד"ר ארז און, אישר כי המדינה מימנה רק שליש מהעלות, כאשר ביה"ח נדרש לממן שליש נוסף והשליש הנותר הגיע מתרומות של אדלסון ושל הקרן לידידות.

ככלל, פריצת הדרך בכל הקשור לתוספת מכשירי MRI נרשמה בתקופת כהונתו של יעקב ליצמן (יהדות התורה) כסגן שר הבריאות, שאישר יחד עם משרד האוצר תוספת של 11 מכשירים כאלה. עד אז, בכל בתי החולים בישראל היו 10 מכשירים בסך הכול - מתוכם 8 באזור המרכז, אחד בדרום ואחד בצפון. ה-MRI הוא מכשיר דימות עם יכולת סריקה מרשימה של איברים פנימיים ללא חשיפה לקרינה (בניגוד למכשיר ה-CT), שמזה שנים ארוכות הפך למכשיר סטנדרטי בעולם הרפואה המערבי. עם זאת, מספר מכשירי ה-MRI בישראל נחשב עדיין לנמוך ביותר מקרב המדינות המערביות - 2.5 מכשירים למיליון תושבים לעומת 18.7 בממוצע של המדינות המפותחות.

ליצמן, ששמע אתמול את דבריו של לפיד, לא נותר אדיש. בשיחה עם "גלובס" הוא אמר: "לפיד כל הזמן לוקח קרדיט על מה שאני עשיתי במשרד הבריאות. אני זה שביטלתי את הקריטריון שקבע כי בית חולים קטן לא צריך מכשיר MRI, ואני זה שאישרתי 11 מכשירים חדשים. מה שלפיד לא אומר זה שהוא ביטל את המשך הרפורמה ברפואת השיניים לילדים שאמורה הייתה להעניק טיפולי שיניים בחינם ללא ביטוחים משלימים גם לילדים בגילאי 12-14".

בזמן שגרמן מייחלת לחזרתה אל משרד הבריאות לאחר הבחירות, ליצמן מבהיר: "בעזרת השם אם אנחנו נהיה בקואליציה אני אבקש לחזור למשרד הבריאות ואמשיך מאיפה שהפסקתי". כשהוא נשאל האם בכוונתו לאמץ את המלצות ועדת גרמן לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית שכוללת בין היתר צעדים לריסון הרפואה הפרטית, הוא מבהיר: "כעיקרון אני לא ארצה להמשיך ברפורמת גרמן, חוץ מכמה צעדים שהומלצו אולי. ישבתי 4 שנים במשרד הבריאות ואף פעם לא הקמתי ועדה, בטח לא את ועדת ליצמן. יש שרה שהקימה ועדה, בסדר. היחיד שהביא תקנים חדשים לרופאים ולתוספת מיטות אשפוז זה אני, ואני מתכוון להמשיך במגמה הזו בין היתר כדי לקצר את התורים".

ליצמן הפתיע גם כשהבטיח: "אני מתכוון להעביר כחלק מההסכמים הקואליציוניים אישור לרפורמת הסיעוד שרציתי להעביר עוד בכנסת הקודמת". מדובר בתוכנית להכללת תחום הסיעוד בתוך סל הבריאות הממלכתי, תוך הקלה משמעותית על בני משפחה של חולים סיעודיים שנדרשים כיום לשאת בעצמם בעלויות הגבוהות בשל מבחני ההכנסה החלים כיום גם על בני משפחה.