האג"ח השקלית ל-30 שנה זינקה בינואר ב-10%

התשואה השנתית לפדיון של האג"ח הממשלתית השקלית ל-10 שנים יורדת היום לשפל חדש של 1.66%, ומחירה השלים זינוק של כ-5% בחודש החולף

לוח מסחר בבורסה - תל אביב / צילום: תמר מצפי
לוח מסחר בבורסה - תל אביב / צילום: תמר מצפי

אל מול הגמגום במחירי המניות בבורסה, השלימו היום איגרות החוב הממשלתיות חודש חיובי במיוחד ופתיחה חלומית ל-2015. התשואה השנתית לפדיון של האג"ח הממשלתית השקלית (שחר) ל-10 שנים ירדה היום לשפל חדש של 1.66%, ומחירה השלים זינוק של יותר מ-5% בחודש ינואר לבדו, אחרי המימוש שנרשם בדצמבר. אין לדעת עד לאיזו רמה תמשיך התשואה לרדת לפני שתתהפך המגמה, אולם בהחלט ייתכן שגם המספר 1.5%, יופיעו בחודשים הקרובים על שערי העיתונים.

אם בדצמבר גרמה יציאת הציבור מקרנות הנאמנות לירידות שערים חדות, הן באג"ח הממשלתיות והן באג"ח הקונצרניות, הרי שבינואר חזרו הממשלתיות לטפס, במהלך שמעיד על יציאת האוויר מהבועה הקונצרנית ופתיחה מחודשת של המרווחים בין שני האפיקים, עקב מעבר הציבור לאפיק הממשלתי.

נתונים שפרסם בית ההשקעות מיטב דש מעלים כי בשלושת השבועות הראשונים של ינואר גייסו קרנות הנאמנות שמשקיעות באג"ח מדינה 456 מיליון שקל בעוד שהקרנות המתמחות באג"ח חברות ספגו פדיונות של 584 מיליון שקל.

בחודש הראשון של 2015 עלה מדד האג"ח הממשלתיות השקליות לטווח של 5 שנים ומעלה בכ-4.8%, בעוד מדד התל בונד השקלי רושם תשואה של 1.1% בלבד. המרוויחים הגדולים מכך הם גופי החיסכון לטווח ארוך, בדגש על קרנות הפנסיה שרוכשות לתיקיהן גם את איגרות החוב הממשלתיות הארוכות ביותר, לטווחים של עד 30 שנה. האג"ח הממשלתיות הללו, שכיום אמורות להיפדות בעוד 27 שנה, עלו בינואר בכ-10.8%(!), ואילו האג"ח הצמודות ל-26 ו-21 שנה, עלו בכ-6.3% ובכ-5.3%, בהתאמה.

העליות באג"ח לוו היום בהתחזקות של השקל אשר עלה ב-0.5% מול הדולר וב-1% מול האירו.

תשואה לפדיון
 תשואה לפדיון