נובל תסרב לשיווק בנפרד; דלק מסרבת למכירת תמר, כריש ותנין

בימים האחרונים ערך הממונה על ההגבלים דיוויד גילה שימועים לדלק, נובל ורציו - במטרה לקבוע אם דלק ונובל קנו מרציו 85% מהזכויות בלוויתן בצורה לא חוקית ■ האם המגעים לפשרה מוסכמת על כל הצדדים בדרך להיכשל?

קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10
קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10

נובל אנרג'י צפויה להתנגד למודל של שיווק בנפרד של מאגרי תמר ולוויתן, ודלק מתנגדת למכירת החזקותיה גם במאגר תמר וגם בכריש ותנין - כך עולה היום מהערכת בכירים במשק הגז.

בימים האחרונים ערך הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' דיוויד גילה שימועים עבור כל אחת מהשותפות במאגר לוויתן - דלק, נובל ורציו. השימועים נועדו לקבוע אם דלק ונובל קנו מרציו 85% מהזכויות במאגר לוויתן בצורה לא חוקית, ובכך יצרו למעשה הסדר כובל.

במקביל להליך המשפטי, מתכנסים בשבועות האחרונים נציגים של משרדי האוצר והאנרגיה כמו גם נציגים של רשות ההגבלים העסקיים, על מנת להגיע למתווה פשרה מוסכם על כלל המשרדים. על המתווה לאפשר מצד אחד תחרות במשק האנרגיה, ומצד אחר את פיתוחו המהיר של מאגר לוויתן ואספקת הגז ממנו למשק המקומי.

על פי ההצעה המתגבשת, שפורסמה לראשונה ב"גלובס", דלק תמכור את החזקותיה במאגר תמר לחברה שלישית, ונובל תשמור על החזקותיה בשני המאגרים. התחרות המיוחלת בין המאגרים תתאפשר באמצעות שיווק הגז למשק המקומי, אך כאן כבר עולות שתי אופציות עיקריות: האופציה הראשונה היא שלכל מאגר יהיה משווק יחיד למשק המקומי. המשווק של מאגר תמר יהיה ישראמקו, והמשווק של מאגר לוויתן יהיה רציו. האופציה השנייה היא של שיווק בנפרד של כלל השותפים בכל מאגר למעט נובל. לפי הצעה זו, המשווקים בתמר יהיו ישראמקו והחברה הנוספת שתקנה את ההחזקות של דלק, והמשווקים בלוויתן - רציו ודלק.

ואולם, על פי הערכות של בכירים במשק הגז, נובל צפויה להתנגד למודל של שיווק בנפרד. זאת, משום שמודל זה הינו מורכב ואינו מתאים למשק כמו ישראל. "מודל של שיווק בנפרד קיים במדינות שבהן קיימים מספר רב של לקוחות, שקיימת בהן תשתית ענפה. כמו למשל בבריטניה, אוסטרליה וארה"ב", טוען בכיר במשק הגז, "בישראל שום דבר מזה לא קיים".

עוד הוא מסביר: "חוזי הגז הם מורכבים מאוד. למעט מחיר הגז יש להסכים על נתונים אחרים כמו גובה ה-Take or Pay (ההתחייבות של צרכני הגז לשלם על חלק מינימלי מכמות הגז הנרכשת - גם אם לא יצרכו את מלוא הכמות, ה"כ), ה-Maximum daily quantity (הכמות המקסימלית שמאפשרת ללקוחות תקרת צריכה יומית, ה"כ) ועוד. במציאות של הרבה שחקנים ושל תשתית הכוללת אלפי קילומטרים של צינור אין שום בעיה שיהיו כמה משווקים. גם אם בסופו של דבר הלקוח צרך יותר או פחות. התשתית פשוט יכולה 'לשאת' בזה. במדינות אלו יש גם אחסון של גז".

לדברי אותו בכיר, בישראל המצב שונה כיוון שיש בה שני מאגרים וצינור גז אחד. "כאשר לוויתן יפותח יהיו שני צינורות, אך זו תשתית מוגבלת מאוד", אמר, "אם יהיה למאגר כמה משווקים כאשר לכל אחד מההסכמים אחוזי TOP אחרים ו-MDQ אחרים זה לא יעבוד. כל אחד מהמשווקים ייאלץ לשמור על רזרבות של גז, ומקום פנוי בצינור. אך הצינור הוא מוגבל מאוד, וגם אין אחסון של גז. איך הוא יתאם מקום בצינור עם המשווקים האחרים?".

בנגע למאגרי כריש ותנין אין כל מחלוקת בין משרדי הממשלה כי על דלק ונובל למכור את החזקותיהן במאגרים לשחקן שלישי. ואולם, הפעם דלק היא זו שצפויה להתנגד, ונובל להסכים. זאת משום שבטיוטת הצו המוסכם שאליה הגיעו השותפות עם גילה לפני כמה חודשים, נובל כבר הסכימה למכירת מאגרים אלו.

מנובל לא נמסרה תגובה.