גרמניה: "אם יאמינו שר"מ יוון רציני - תהיה בריחת הון גדולה"

ציפראס אותת בארבעת ימי כהונתו הראשונים שאין לו כל כוונה להתפשר, ובכך הוא מביא במבוכה בכירים בברלין, שחלקם מודים שהם בהלם מההתחלה הלוחמנית של המנהיג, בן 40

אלכסיס ציפרס / צילום: רויטרס
אלכסיס ציפרס / צילום: רויטרס

בפעולתו הראשונה כראש ממשלת יוון, אלקסיס ציפראס ביקר ביום ב' השבוע באתר הזיכרון קאיזריאני שבו נטבחו 200 לוחמי מחתרת יוונים על ידי הנאצים ב-1944. בברלין לא יכלו להתעלם מכך, וגם לא מהחלטת ציפראס כעבור כמה שעות לקבל את שגריר רוסיה לפני פגישה עם כל ממונה זר אחר.

אחר כך באה ההודעה שהאקדמאי הרדיקלי יאניס ורופאקיס, שהשווה בעבר את מדיניות הצנע הגרמנית ל"עינוי תקציבי בטפטוף מים על פנים מכוסות", יכהן כשר האוצר. זמן קצר אחר כך ציפראס הלם פעם נוספת, כאשר מתח ביקורת על הודעה של האיחוד האירופי שהזהירה את מוסקבה מפני עיצומים חדשים.

ההנחה בפמליית הקנצלרית אנגלה מרקל לפני הבחירות ביום א' היתה שציפראס, המנהיג הכריזמטי של מפלגת השמאל החדש סיריזה, ישיג ניצחון ברוב קטן, יתקשה להקים קואליציה ויעבור במהירות מעימות למצב רוח פשרני. במקום זאת, אחרי שיוט קל לניצחון והקמה מהירה של קואליציה עם מפלגת היוונים החופשיים מהימין, ציפראס אותת בארבעת ימי כהונתו הראשונים שאין לו כל כוונה להתפשר, ובכך הוא מביא במבוכה בכירים בברלין, שחלקם מודים שהם בהלם מההתחלה הלוחמנית של המנהיג, בן 40.

"אין ספק, הופתענו מהגודל של ניצחון סיריזה ומהמהירות שבה ציפראס הקים את הקואליציה שלו", אמר פקיד גרמני בכיר שביקש לא לציין את שמו בגלל רגישות העניין. בכיר אחר בממשל הגרמני אמר שבחירת השותפה לקואליציה ושר האוצר "אינם סימנים טובים". בכיר שלישי אמר שהוא "נדהם" ממהלכיו הראשונים של ציפראס.

מקורבים למרקל אמרו, עם זאת, שהם עדיין מעריכים שציפראס ישנה את המסלול שלו, יוותר על התחייבויות הבחירות הרדיקליות ביותר ויחתום על תוכנית רפורמות שבעיני ברלין ושותפיה האירופים היא תנאי להעברת סיוע נוסף שאתונה זקוקה לו עד החודש הבא, לקראת שירות חובותיה.

ואולם הימים האחרונים זרעו ספיקות לגבי ההשערה הזו. גם כאשר המניות באתונה צנחו ותשואות האג"ח עלו, ציפראס המשיך להבטיח שינויים יסודיים. ביממה האחרונה ממשלתו הקפיאה שתי הפרטות מתוכננות גדולות, של נמל פיראוס וחברת החשמל הגדולה במדינה, ושריו התחייבו להעלות קצבאות פנסיה ולהחזיר לשירות המדינה עובדים שפוטרו. בתגובה מתח שר הכלכלה הגרמני וסגן הקנצלרית זיגמר גבריאל אתמול (ד') ביקורת על אתונה במונחים בוטים חריגים, על עצירת ההפרטות ללא התייעצות, והזהיר את ציפראס שמרחב האירו יכול לשרוד ללא יוון. "אנחנו כבר לא צריכים לפחד כפי שפחדנו אז", אמר גבריאל בתשובה לשאלה אם מרחב האירו ייכנס להדבקות בפאניקה אם יוון תפרוש מאיחוד המטבע.

מרסל פרצשר, מנהל מכון המחקר הכלכלי DIW בברלין ועובד לשעבר בבנק האירופי המרכזי, אמר שציפראס משחק "משחק מסוכן מאוד" כשהוא יורה בכל כלי הנשק שלו. "אם אנשים יתחילו להאמין שהוא רציני, יכולה להיות בריחת הון גדולה והתנפלות על הבנקים. זה יקרב אותם במהירות להיפלטות ממרחב האירו". המבחן האמיתי הראשון של ציפראס יהיה כנראה פסגת מנהיגי האיחוד האירופי בבריסל, ב-12-13 בפברואר.

דאגה נוספת בגרמניה מעוררת עמדתה של ממשלת יוון החדשה כלפי רוסיה. השגריר הרוסי באתונה שנועד ביום ב' עם ציפראס הביא לו מכתב איחולים אישי מהנשיא פוטין, וקיבל בתמורה ביקורת פומבית של ציפראס על מדיניות העיצומים של האיחוד האירופי נגד מוסקבה. עוד לפני הבחירות ביוון, ברלין הייתה מודאגת אם מדינה כמו איטליה תמשיך לתמוך בעיצומים על רוסיה, שאמורים להתחדש במחצית 2015.

כעת החשש הוא שציפראס, עמיתו האיטלקי מטאו רנצי ומדינות ספקניות נוספות כמו סלובקיה והונגריה יכולות להתלכד ולפעול נגד חידוש העיצומים שאמורים להיות תגובה לחידוש המתקפה הפרו-רוסית על עיר הנמל האסטרטגית מריאופול במזרח אוקראינה.