בן משה מתייעץ עם יונל כהן; יוותר על IDB עבור כלל ביטוח?

אחד מצמד בעלי השליטה באי.די.בי טרם הודיע אם ישתתף בהנפקת הזכויות המתוכננת בחברה

יונל כהן ומוטי בן משה / צלם תמר מצפי
יונל כהן ומוטי בן משה / צלם תמר מצפי

האם מוטי בן משה יוותר על השותפות באי.די.בי פתוח לטובת רכישת השליטה בחברה הבת כלל ביטוח ? ל"גלובס" נודע כי לאחרונה קיים בן משה סדרת פגישות עם יונל כהן, לשעבר מנכ"ל מגדל, בהם דנו השניים בסוגיית כלל ביטוח.

בשבוע הבא תצא לפועל הנפקת זכויות באי.די.בי פתוח, ועדיין לא ברור האם בן משה יצטרף להזרמת ההון שיזם שותפו, אדוארדו אלשטיין (השניים מחזיקים כיום ב-31% ממניות אי.די.בי כל אחד). אלשטיין הצהיר כי בכוונתו להזרים עד 400 מיליון שקל - מחצית מהיקף הגיוס; במקרה שבן משה לא יצטרף להזרמה, הוא ידולל בשיעור חד - עד לרמה של 11% מהמניות, ויאבד את החזקת השליטה בחברה.

על רקע היחסים הקשים ששוררים בין השותפים לשליטה באי.די.בי, גוברות הערכות שהשניים, שחברו לשותפות אד-הוק בהסדר החוב של אי.די.בי, ייפרדו - בין אם עתה במסגרת הנפקת הזכויות או בשלב מאוחר יותר. אחת הדרכים להיפרדות שכזו עשויה להיות באמצעות חלוקת נכסי הקבוצה. במסגרת זו, ייתכן שבן משה ינסה לרכוש את כלל ביטוח מידי אי.די.בי.

לפי שעה הקלפים של השחקנים באופרת הסבון הפיננסית הזאת נשמרים קרוב לחזה, כשבן משה שומר על עמימות, ולכאורה כל האופציות פתוחות (כולל השתתפות בהנפקת הזכויות). עם זאת, ישנם כאמור סימנים המעידים כי האפשרות לרכישת כלל נבחנת ברצינות על ידי בן משה. מדובר בשורת פגישות והתייעצויות שהוא קיים לאחרונה עם יונל כהן, שעסקו בכלל ביטוח ובענף הביטוח והפיננסים.

כאמור, שימש יונל בעבר כמנכ"ל קבוצת מגדל, ומאז שפרש מתפקיד זה ידיו מלאות עבודה. הוא פעיל, בין היתר, בקבוצת אלון מטעמו של הבעלים שרגא בירן, בחברת הדיור המוגן בית הזהב שבה הוא מחזיק בחלק ממניות השליטה, ולאחרונה נכנס כשותף בבית ההשקעות תמיר פישמן.

קבלת היתר שליטה בחברת ביטוח, בוודאי גדולה ומרכזית כמו כלל ביטוח, אינה דבר של מה בכך. כך למשל, בשנה החולפת הוגשו לפיקוח על הביטוח באוצר כמה בקשות שכאלה - מצד קבוצת רוכשים סינים שביקשו לשלוט בכלל ביטוח, ממשפחת קושנר האמריקאית שביקשה את השליטה בהפניקס, ומטעם אלשטיין ובן משה שביקשו לקבל את השליטה בכלל ביטוח - וכולן נדחו או נתקלו בקשיים מהותיים מצד המפקחת על הביטוח באוצר, דורית סלינגר.

למעשה, אי.די.בי פתוח נמצאת כיום בסד זמנים לוחץ על מנת לממש את השליטה שיש לה בכלל ביטוח, באמצעות מכירה לצד ג' (וקבלת פרמיית שליטה) עוד השנה (וזאת בשל החלטת המפקחת על הביטוח, כשמעבר לכך ישנו סד זמנים מרווח יותר, של כחמש שנים, שמחייב הפרדת כלל ביטוח מיתר הפעילויות הריאליות של הקבוצה בעקבות חוק הריכוזיות). אי.די.בי פתוח קיבלה החלטה בנושא כבר בספטמבר האחרון, כשלאחרונה החלה לקדם באופן פעיל בחירת בנק השקעות שיוביל את מאמצי המכירה של כלל ביטוח, ופתיחת חדר מידע למעוניינים.