סטארט-אפ בשבוע: לפתח תרופות מקנאביס רפואי

קנביקס מייצרת מיצוי מתוך צמחי קנאביס שגדלים בישראל שמכיל את כל הרכיבים הפעילים בקנאביס אך עובר בדיקה בסוף התהליך כך שיודעים בדיוק מהם המינונים של החומרים הפעילים העיקריים

קנאביס / צילום: thinkstock
קנאביס / צילום: thinkstock

הרקע: "החברה התחילה ללא מוצר ספציפי, אלא מתוך רצון לבנות חברה בתחום הקנאביס הרפואי", מספר ד"ר זוהר קורן, מייסד ומנכ"ל חברת קנביקס (Cannabics). קורן הוא בוגר תלפיות ודוקטור בביולוגיה חישובית ומבנה חלבונים. בעבר הוא היה מנהל פיתוח עסקי במספר חברות פארמה, בהן אפוסנס.

"כל הזמן רציתי לעסוק בחומר שהוא קרוב לטבע. חומר מהטבע נותן לך השראה", הוא אומר. הוא חבר לד"ר איל בלן, שעסק באקדמיה בפיתוח תרופות לסרטן ולאחר מכן בפיתוח של מערכות נוירופידבק ולאיתמר בורוכוב, יזם היי-טק עם ניסיון בתחום הקנאביס הרפואי."זה קרה לפי גל הליגליזציה בארה"ב, ולפני שהשוק הקאנביס הפך כל כך תוסס".

השוק: קורן: "כשהקמנו את החברה עשינו סבב בין רופאים ומובילי דיעה אחרים. הסתבר שרוב הרופאים מודעים ליתרונות של הקנאביס הרפואי אבל עדיין נמנעים מהמלצה עליו לחולים מכמה סיבות: משום שדרך המתן המקובלת היא עישון וזה כשלעצמו לא בריא, ומשום שגם בדרכי מתן אחרות כגון איוד או בישול בתוך מזון, קשה היום לדעת אילו חומרים פעילים בדיוק מקבלים מהצריכה של הקנאביס, ובאילו מינונים של כל חומר פעיל.

"נעשו ניסיונות לפתח תרופות על בסיס אחד או שניים מהחומרים הפעילים בקנאביס, אך המוצרים האלה לא הצליחו משום שהחומר הפעיל THC או CBD לבדו, כנראה לא משיג את האפקט שניתן לקבל משילוב כלל החומרים הפעילים בצמח.

"עוד צורך שעלה הוא שזמן הפעולה יהיה ממושך. היום צריך לעשן כל שעתיים שלוש ובשעה הראשונה ההשפעה לרוב חזקה מן הדרוש. אז אמרנו - אלה האתגרים שלנו".

המוצר: קנביקס מייצרת מיצוי מתוך צמחי קנאביס שגדלים בישראל. המיצוי מכיל את כל הרכיבים הפעילים בקנאביס אך עובר בדיקה בסוף התהליך כך שיודעים בדיוק מהם המינונים של החומרים הפעילים העיקריים, ושומרים על מינונים קבועים בכל אחד מקוי המוצר.

את המיצוי הזה משלבים בתוך פורמולציה תרופתית שמאפשרת נטילת החומר בבליעה כמו תרופה, ספיגה מוגברת של החומר בקיבה ושחרור מושהה למשך 12 שעות. עדיין מדובר בחומר שמכיל את כל רכיבי זן הקנאביס שנבחר, ולדברי קורן הוא גם עובר במהלך המיצוי תהליכים דומים לאלה שהקנאביס בעישון עובר במהלך שריפתו, שמשפרים עוד יותר את היכולות של החומר.

שלב בפעילות: תחום הקנאביס הרפואי בישראל משגשג, כך מסתבר, הן בגלל המחקר המתקדם באקדמיה והן משום שבישראל, בניגוד לרוב מדינות העולם, מותר לבצע ניסויים קליניים בתחום. לפני שלושה חודשים קיבלה החברה רישיון למחקר, והיא נערכת לבצע אותו בקרוב, בהתוויה של טיפול משלים בחולי סרטן, בבתי חולים בישראל.

הניסוי הוא לא למטרות אישור אלא לתמיכה בשיווק. "הדרך הקצרה ביותר לייצר מכירות ורווחים היא דרך המסלול של הקנאביס הרפואי שאינו עובר אישור רגולטורי כתרופה של ממש. החומרים המהווים את קפסולת השחרור המושהה הם חומרים המאושרים כמזון (Generally Recognized as Saf או בראשי התיבות האירוניים למדי - GRAS). אנחנו רוצים להיות מוצר הקנאביס הרפואי הראשון שנבחן בניסויים קליניים ועומד בתנאי ייצור המבטיחים מוצר במינון אחיד", הוא מוסיף.

"נהיה המוצר הראשון מסוג זה על המדפים בשוק האמריקני, שנראה ומתנהג כמו תרופה, והחברה הישראלית הראשונה בשוק עם מוצר על בסיס קנאביס. יש לנו הסכם שיווק בקולורדו, בספרד והסכם בישראל שמכסה גם את שוודיה. בקולורדו אנחנו עובדים עם החברה השנייה בגודלה להפצת מוצרי מזון מבוססי קנאביס", הוא מספר.

המוצר יוכל להימכר לכל מי שיש לו מרשם לקנאביס רפואי, ובקולורדו בה יש לגליזציה מלאה - לכל מי שחפץ בו, אם כי קורן מדגיש כי מוצר קנאביס רפואי קצת שונה בתמהיל החומרים הפעילים שבו מקנאביס להנאה בלבד - הוא כולל פחות חומרים משני תודעה. בעוד כחודש כבר ניתן יהיה כנראה לרכוש את המוצר.

גיוסי הון: החברה הוקמה ב-2013 וכבר ב-2014 נרשמה כחברה נסחרת בבורסה שמעבר לדלפק בארה"ב, תחת הסימול CNBX. עד היום גוייסו כ-600 אלף דולר, כשבין המשקיעים קרנות הון סיכון סינית ואמריקנית. בשלב זה נערך סבב של 1.5 מיליון דולר, ממשקיעים מרחבי העולם. "אנחנו מאמינים שלאחר ההשקעה הזו נגיע לאיזון תזרימי תוך 12 חודשים, אך אולי נצטרך השקעה במו"פ למוצר התרופתי, ואז נגייס הון במיוחד לזה".

השלב הבא: "אנחנו בשת"פ עם גורם מחקרי בארץ, כדי לבחון את הממצאים שעד היום הם מועטים, לפיהם הקנאביס יכול להועיל לא רק לטיפול בכאב שנגרם מהסרטן, אלא גם בסרטן עצמו". אם אכן יימצאו בקנאביס חומרים פעילים שיכולים ליצור אפקט כזה, קנביקס תשאף לרשום אותם כתרופה לכל דבר, במסלול המלא.