ינואר: גיוסי שיא של 7.2 מיליארד שקל באג"ח הקונצרניות

לכמחצית מהסכום אחראי בנק מזרחי טפחות שגייס יותר מ-3 מיליארד שקל ■ מנכ"ל מידרוג: "בהמשך אנו צופים תמהיל רחב יותר של מנפיקים"

אלדד פרשר / צילום: תמר מצפי
אלדד פרשר / צילום: תמר מצפי

גיוס ענק של יותר מ-3 מיליארד שקל שהשלים בנק מזרחי טפחות בסוף השבוע הוביל לחודש שיא בגיוסי האג"ח הקונצרניות: כ-7.2 מיליארד שקל. כך עולה מנתוני חברת מידרוג. מזרחי טפחות נהנה מביקושי יתר, וגייס סדרה (39) צמודה למדד, בריבית נמוכה של 0.64%, שתשולם בין השנים 2016-2020. הגיוס של הבנק, המנוהל על ידי אלדד פרשר, מראה כי הבנקים ממשיכים להיות המגייסים הדומיננטיים בשוק, כפי שהיו אשתקד.

קדמו למזרחי טפחות בנק דקסיה ישראל והבנק הבינלאומי שגייסו בינואר כ-700-750 מיליון שקל כל אחד, כך שבסך הבנקים אחראים על יותר מ-60% מסך הגיוסים באפיק הקונצרני בחודש החולף - כ-4.5 מיליארד שקל. עוד עולה מנתוני מידרוג כי לצד הבנקים, גם חברות הנדל"ן ממשיכות להוות חלק נכבד מפעילות הגיוסים בשוק הקונצרני. הללו היו אחראיות לכ-1.7 מיליארד שקל מסך הגיוסים החודשי (כ-24%).

במגזר זה בלטה ענקית הנדל"ן המניב גזית גלוב, שגייסה כ-750 מיליון שקל. לצידה בלטו גם חברת איי.די.או שגייסה כ-375 מיליון שקל (וסכום דומה באמצעות הנפקת זכויות), ביג וקרן הריט סלע קפיטל שגייסו כ-250 מיליון שקל כל אחת, ודמרי שגייסה כ-165 מיליון שקל.

היום עדכנה גם קרן ההשקעות בנדל"ן ריט 1 כי השלימה גיוס של כ-120 מיליון שקל בהרחבת סדרת אג"ח, ובסך הכול גייסה יותר מ-200 מיליון שקל - יתרת הסכום באמצעות הנפקת מניות - והכל באמצעות הנפקות פרטיות. על הפרק עומדת הנפקת אג"ח גדולה שמתכננת לבצע עזריאלי בקרוב, ולקראת המהלך קיבלה החברה דירוג AA פלוס מ-S&P מעלות, לגיוס בהיקף של עד 700 מיליון שקל.

במידרוג מציינים כי מגייסות בולטות נוספות בחודש ינואר היו חברת האגרוכימיה אדמה (לשעבר מכתשים אגן), שביצעה גיוס פרטי של כ-535 מיליון שקל, וחברת הליסינג שלמה החזקות, שגייסה יותר מ-260 מיליון שקל. כמה מאות מיליוני שקלים נוספים גויסו בינואר באמצעות הצעות רכש חליפין שבוצעו על ידי קבוצת הראל וסלקום (שטרם השלימה את המהלך).

"שנת גיוסים בצל אי ודאות כלכלית"

ערן היימר, מנכ"ל מידרוג, אמר היום כי "סביבת הריבית וההשקעות כיום תומכת בהמשך גיוסים גבוהים מצד חברות ובנקים, בהמשך לשנת 2014.

"ינואר אופיין בגיוסים גבוהים מצד חברות גדולות בעלות איתנות יחסית, ובהמשך אנו צופים תמהיל רחב יותר של מנפיקים. אנו מעריכים כי שנת הגיוסים הנוכחית תעמוד בסימן אי ודאות כלכלית גבוהה יחסית, ברקע מערכת הבחירות וצפי להעלאת הריבית".

הפעילות האינטנסיבית בשוק בינואר ממשיכה את המגמה מ-2014, שהייתה שנת שיא בגיוסי אג"ח בבורסה המקומית, עם היקף גיוס כולל של כ-42 מיליארד שקל - סכום המשקף קפיצה של כ-20% ביחס לגיוסים ב-2013.

מגמה זו מיוחסת לתנאים ששררו אשתקד בשווקים הפיננסיים בארץ ובעולם, שהתאפיינו בסביבת ריבית נמוכה ובעודפי נזילות.

מגייסות האגח הגדולות בינואר 2015
 מגייסות האגח הגדולות בינואר 2015