"גלולת רעל" למניעת השתלטות עוינת על FXCM

חברת הפורקס של הישראלי לשעבר דרור (דרו) ניב גם הודיעה על מחילת חובות ל-90% מהלקוחות שהפסידו את כספם בשל התחזקות הפרנק השוויצרי, אך מדובר בלקוחות שאחראים רק ל-40% מסך החובות שנוצרו בעקבות משבר הפרנק

דרור ניב / צילום: רויטרס
דרור ניב / צילום: רויטרס

מאבק ההישרדות של חברת הפורקס הבינלאומית FXCM, בראשות היו"ר והמנכ"ל הישראלי לשעבר דרור (דרו) ניב, עולה שלב. לאחר שהשיגה מימון בהול של 300 מיליון דולר למניעת קריסתה, הכריזה שלשום החברה על השקת תוכנית של "גלולת רעל", במטרה למנוע השתלטות עוינת עליה.

ביום שישי דיווחה FXCM כי דירקטוריון החברה אישר תוכנית של הנפקת זכויות לכל בעלי המניות לפי החזקותיהם במניות החברה ב-9 בפברואר השנה. במסגרת התוכנית, יקבל כל מי שמחזיק באחת מהמניות הקיימות זכות לרכוש מניה חדשה שתעניק דיבידנד בשיעור גבוה פי 1,000 מהדיבידנד הרגיל למניה, וכן תמורה גבוהה פי 1,000 במחיר המניה, במקרה של מכירת החברה.

הזכויות ייכנסו לפעולה במקרה שאדם או גוף כלשהו ירכשו מניות ויגיעו להחזקה של 10% מהחברה, או לחילופין כאשר תוגש הצעת רכש בידי משקיע חדש למניות החברה בשיעור של 10% ויותר מהמניות. ב-FXCM הסבירו כי התוכנית מתוכננת להקטין את הסבירות שמשקיע כלשהו ירכוש את השליטה בחברה באמצעות איסוף מניות בשוק ומבלי לשלם עבורן פרמיית שליטה. עם זאת, התוכנית אינה מונעת הגשת הצעה מסודרת לרכישת הבעלות המלאה על FXCM, שתהיה מקובלת על דירקטוריון החברה.

מניית FXCM קרסה בחודש שעבר ב-90%, לאחר שלקוחותיה ספגו הפסדים כבדים עקב החלטת הבנק השוויצרי המרכזי (SNB) לבטל את שער הרצפה שקבע לפרנק השוויצרי מול האירו. ביטול שער הרצפה הביא לזינוק מידי של 20% בשער הפרנק מול האירו ושל 18% מול הדולר, ועקב כך דיווחה FXCM כי לקוחותיה לא יוכלו לעמוד מאחורי התחייבויות שנתנו לה בסכום של 225 מיליון דולר.

מבחינת FXCM זאת הייתה התפתחות דרמטית, שכן כל הונה העצמי עמד בסוף ספטמבר האחרון על 263 מיליון דולר, ומחיקת התחייבויות הלקוחות גררה אותה למצב שאינה עומדת עוד בחלק מדרישות ההון של הרגולטורים בארה"ב. מה שהציל אותה הייתה הלוואת ענק של 300 מיליון דולר לשנתיים מגובה בביטחונות ונושאת ריבית נשך שנתית של 10%, אותה קיבלה מחברת ההחזקות האמריקאית לוקאדיה, ששולטת בין השאר בבית ההשקעות ג'פריס.

קריסת מניית FXCM הפילה את שוויה הנוכחי של החברה ל-104 מיליון דולר (החברה הונפקה בסוף 2010 לפי שווי של מיליארד דולר) ופתחה את האפשרות להשתלטות עוינת עליה. אמנם קבוצת המייסדים בראשות ניב עדיין מחזיקה בכ-30% מזכויות ההצבעה ב-FXCM אולם המצב החדש הביא את הדירקטוריון להעריך כי אין בהחזקה זו כדי למנוע מהלך של השתלטות אפשרית מצד טורפים פיננסיים עמוסי מזומנים, כדוגמת קרנות גידור אקטיביות או קרנות הון פרטי להשקעות (פרייבט אקוויטי).

במקביל לאירועים הללו, מנסה הנהלת FXCM לשדר עסקים כרגיל, ובהודעה יחצ"נית שפורסמה בשבוע שעבר היא דיווחה כי בכוונתה להעניק מחילת חובות ל-90% מהלקוחות שהפסידו את כספם בשל החלטתו של הבנק המרכזי השוויצרי. עם זאת, מדברים שנכתבו בשולי ההודעה עולה כי מדובר בעיקר במחילת חובות למשקיעים קטנים מקרב משקי הבית הפרטיים, שאחראים ל-40% בלבד מסך חובות הלקוחות שנוצרו בעקבות משבר הפרנק.

מנגד בחברה מציינים כי נעשו פניות למשקיעים בעלי אמצעים (כדוגמת גופים מוסדיים, בעלי הון, וכן סוחרים מנוסים שפעלו במינוף גבוה) בדרישה שיכסו את הגירעונות שנוצרו בחשבונות ההשקעה שלהם. מדובר ב-10% מהלקוחות, אולם בכאלה שייצרו לה 60% מתוך החוב הכולל שנמחק, שהיקפו עומד כאמור על 225 מיליון דולר.

גם עורכי הדין אורבים לחברה

צרה נוספת שהתגלגלה לפתחה של הנהלת FXCM היא הצורך להתמודד מול שורה של משרדי עורכי דין בארה"ב, שמיהרו להצהיר כי בכוותם לחקור את התנהלות נושאי המשרה בחברה טרם קריסת המניה, ולבחון האם עברו על חוקים פדרלים כלשהם. החקירה של עורכי הדין תתמקד במסמכים שונים שפרסמה החברה בנוגע לפעילותה, לדרכי מימונה ולתחזיות העתידיות שלה, וזאת במטרה למצוא כשלים שיאפשרו הגשת בקשות לתביעה ייצוגית ולתביעה נגזרת נגד החברה ונושאי המשרה בה.

ניב, 40, נולד בישראל, אולם כבר בגיל תשע עבר להתגורר עם משפחתו בבוסטון. בשנת 1999 הוא הקים את FXCM, אחרי שקודם לכן כבר הספיק לרכוש תואר באוניברסיטת מסצ'וסטס. בין לבין הוא גם התגייס לצה"ל ושירת עם גדוד השריון שלו בלבנון. מאז הקמתה הלכה FXCM והתפתחה כזירת מסחר עולמית במט"ח, עד שבסוף 2010 היא הפכה לחברת המט"ח הראשונה שמונפקת בניו יורק.

מניית FXCM מאז ההנפקה
 מניית FXCM מאז ההנפקה