בכירי דלק ונובל במצרים: "אפרודיטה" יפותח לפני "לוויתן"?

מאגר אפרודיטה כולל כ-100 מיליארד מ"ק של גז, והוא המאגר היחיד שהתגלה בקפריסין

יצחק תשובה / צלם: תמר מצפי
יצחק תשובה / צלם: תמר מצפי

בכירים בקבוצת דלק ונובל אנרג'י טסו אתמול (א') למצרים על מנת לסגור קצוות אחרונים בעסקה לייצוא גז ממאגר "תמר" לקבוצת "דולפינוס" במצרים. עוד דנו הבכירים באופציה לייצא גז ממאגר "אפרודיטה" בקפריסין למצרים. השאלה כעת היא מי יספק למצרים גז ראשון: "אפרודיטה" או "לוויתן"?

שותפות קידוח "תמר" חתמו באוקטובר האחרון על מזכר הבנות בלתי מחייב למכירת 2.5 מיליארד מ"ק (BCM) של גז טבעי בשנה ללקוחות תעשייתיים לא ממשלתיים במצרים (באמצעות הרוכשת Dolphinus Holdings). השותפות התחייבה לספק מינימום של 5 מיליארד מ"ק (BCM) לתקופה של 3 שנים.

כוונת הצדדים היא שהגז יובל דרך מערכת ההולכה של נתג"ז לאשקלון ומשם למצרים באמצעות צינור EMG שבעבר שימש להעברת גז ממצרים לישראל. כרגע בנוי הצינור בצורה כזו שיכול להזרים גז רק מכיוון מצרים לישראל. עם זאת, לפי הערכה, על מנת שיוכל הגז לזרום לשני הכיוונים (Bi-directional pipeline) תידרש השקעה של כ-10 מיליון דולר נוספים.

עוד נידונה אתמול האפשרות לייצא גז ממאגר "אפרודיטה" (70% נובל, 30% דלק) שבקפריסין למצרים. מאגר אפרודיטה כולל כ-100 מיליארד מ"ק של גז, והוא המאגר היחיד שהתגלה בקפריסין. כמות הגז שבו לא מצדיקה את פיתוחו וייצואו כגז טבעי נוזלי, וגם לא מצדיקה את פיתוחו לצריכת המשק המקומי הקפריסאי אשר יצרוך כמיליארד מ"ק של גז בשנה בלבד.

לכן, בחודשים האחרונים דנים בכירים בקפריסין ובמצרים באופציה לייצא גז מקפריסין אליה באמצעות צינור. במידה ותיבנה תשתית כפולה מהמאגר (הנמצא 170 ק"מ דרומית לקפריסין) גם למצרים וגם לקפריסין, אופציה זו תשרת את שני הצדדים. זאת משום ששתי המדינות כמהות לאנרגיה זולה.

לאור החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' דיויד גילה לחזור בו מהצו המוסכם אליו הגיע עם שותפות "לוויתן", לאור האפשרות שפיתוח מאגר לוויתן יידחה ולאור העובדה שמצרים זקוקה לגז זול, ייתכן שמאגר "אפרודיטה" יפותח עוד לפני לוויתן ובכך ייבא המשק המצרי גז קפריסאי עוד לפני שייבא גז ישראלי.