שולחן עגול בין בזק והמתחרים על עיכוב התחרות בשוק הקווי

הוט זומנה לשולחן עגול עם המפעילים ביום ראשון ■ בזק תטען שהיא אינה מעכבת את התהליך אלא שבלוחות הזמנים שהוקצבו לה היא עושה את מה שהיא יכולה

ביום חמישי הקרוב ייערך במשרד התקשורת שולחן עגול בהשתתפות מספר מפעילי תקשורת ובזק במטרה לסגור קצוות לקראת יישום מדיניות השוק הסיטונאי בעוד שבועיים ב-17 בפברואר. ביום ראשון צפוי להיערך שולחן עגול גם להוט ביחד עם המפעילים.

לדיון יגיעו הצדדים טעונים במיוחד, היות ומצד אחד המפעילים שהצהירו על כוונתם להתרחב לעולם השוק הסיטונאי (הקווי) טוענים שבזק (וגם הוט) עושה הכל על מנת לעכב את פתיחת השוק לתחרות במודל שקבע משרד התקשורת, ומאידך בזק תטען שהיא פועלת על פי מה שמכתיב לה משרד התקשורת.

כפי שנחשף שבוע שעבר ב"גלובס", במשרד התקשורת הצטברו תלונות רבות של מפעילים שטוענים שבזק מנפנפת אותם למרות שהיא מצהירה שבכוונתה לעמוד בהוראות המשרד. הטענות מתייחסות לאופן העבודה בפועל של החברות המתחרות, כלומר איך יוכל מפעיל מתחרה לקחת מבזק קו אינטרנט של לקוח, והאם בזק רשאית לדרוש את הסכמת הלקוח לפני שהיא מעבירה את הקו לאחריות המפעיל המתחרה, או שהיא יכולה להסתפק רק באימות נתונים מסוימים שמאשרים שהוא ביקש לעבור חברה כפי שקורה בתהליך ניידות המספרים בסלולר למשל.

הסוגיה השנייה שעומדת להכרעת המשרד היא השאלה היכן מסתיימת האחריות של בזק בעקבות קביעת משרד התקשורת שהאחריות שלה מסתיימת בבית הלקוח, כלומר בזק חייבת לתת שירות למפעילים מקצה לקצה. ישנן עוד טענות לא מעטות והן די מובנות לקראת יישום מודל התחרות החדש, אך ברקע ישנה מתיחות גדולה בין כלל הגורמים.

בזק תופיע לדיון מעמדה לא פשוטה כלל. החברה הגישה בג"ץ נגד מדיניות משרד התקשורת בפתיחת השוק, והיא מזה זמן רב נתפסת במשרד כמי שמנסה לסכל את התחרות ולעכבה ככל שניתן. עמדה זו לא מוסיפה לה נקודות כאשר היא מופיעה לדיון מול אנשי משרד התקשורת וביחד עם ספקיות אינטרנט שטוענות שהיא עושה הכל על מנת לעכב את התחרות. הסיטואציה הזו מעלה שוב את השאלה האם בזק נהגה בחוכמה כאשר הגישה את הבג"ץ נגד המשרד לאור המחירים שהיא עשויה לשלם בעקבות זאת, בדמות קנסות שיוטלו על החברה משום אי מוכנותה ליישום במתכונת ובמועד שקבע המשרד, ומחירים גבוהים וחריפים יותר בדמות עיכוב בשחרורה מכבלים רגולטוריים שהיא מנסה לקבל מהרגולטור.

הלך הרוח במשרד הוא כרגע מאד שלילי כלפי בזק בשל הניסיונות שלה לעכב את הרפורמה בשוק ובשל העובדה שהגישה בג"ץ נגדו ולכן היא מגיעה לדיון לא במצב אידיאלי.

נראה שבזק מנסה בכל מחיר להרוויח זמן ושמה את יהבה על הבג"ץ. על האסטרטגיה הזו אחראית סטלה הנדלר מנכ"לית החברה שמאמינה שלבזק נגרם עוול והצליחה לשכנע את בעל השליטה בחברה שאול אלוביץ' שהבג"ץ עשוי להוביל לכך שהמשרד יצטרך להקשיב בכל זאת לחברה ובסוף גם ליצור מנופים שיביאו ליצירת דיאלוג שיאפשר לחברה לקבל משהו בתמורה לרפורמה שמיישמים על תשתיותיה.

בזק שואבת עידוד מהעובדה שהבג"ץ שלה יידון ויישמע ולא נדחה על הסף על ידי השופטים. ההסכמה לשמוע את טענותיה, אחרי שגם בבג"ץ קודם הסכימו להקשיב לה ולשמוע את טענותיה כנגד מדיניות המשרד, מפיחה בה אופטימיות שכך יקרה הפעם, למרות שבתוצאה הסופית המשרד לא הוכנסו שינויים משמעותיים בתצורה הסופית של המדיניות שהוחלה עליה. קשה להתעלם גם משאלת העיתוי ומכך שככל שהחברה תרוויח זמן היא עשויה למצוא במשרד התקשורת דמות מאוזנת יותר של שר תקשורת חדש שינהל איתה דיאלוג ענייני.