גיוסים קלים לקרנות הנאמנות המסורתיות והמחקות בינואר

עיקר היצירות נרשמו בקרנות אג"ח חו"ל, אג"ח מדינה ומניות בחו"ל ■ פדיונות ניכרו בקרנות הכספיות

פנסיה  / צלם: פוטוס טו גו
פנסיה / צלם: פוטוס טו גו

שוק קרנות הנאמנות פותח את 2015 עם נתונים אופטימיים למדי, שבאים לאחר משיכות הכספים החוצה מקרנות הנאמנות במהלך החודש האחרון של השנה שקדמה. לאחר שבדצמבר 2014 נרשמו בשוק קרנות הנאמנות פדיונות ניכרים בקרנות המסורתיות, ובהמשך לפדיונות שנרשמו אשתקד בקרנות המחקות, את תחילתה של 2015 ניתן לאפיין ביצירות קלילות למדי בקרנות המסורתיות, אליהן מתווספים גיוסים נאים בקרנות המחקות ופדיונות בקרנות הכספיות.

בשורה התחתונה, נכון לסוף ינואר 2015 נוהלו בקרנות הנאמנות נכסים בשווי כולל של כ-262 מיליארד שקל.

ככלל, מסבירים בשוק, התשואה הממוצעת בשוק הנאמנות עמדה בינואר על כ-0.9%, כשעיקר היצירות נרשמו בקרנות אג"ח חו"ל ואג"ח מדינה, כשגם במניות בחו"ל נרשמה מגמה חיובית. מנגד, בקרנות מניות בארץ, בקרנות כספיות ובקרנות אג"ח בארץ - חברות והמרה, נרשמה מגמה ברורה של פדיונות.

בשוק מסבירים כי הגיוסים לקרנות אג"ח ומניות בחו"ל הינם מגמה מתמשכת שמורגשת בחצי השנה האחרונה, והנובעת בין היתר מהתחזקות הדולר מול השקל, שהעלתה את תשואות הקרנות שחשופות למט"ח.

"בנוסף, הולכת ומתחזקת ההבנה בקרב יועצי ההשקעות והציבור, כי קיימים יתרונות רבים בפיזור החשיפה האג"חית והמנייתית בין ישראל לחו"ל, ובין מדינות ומטבעות שונים בחו"ל", מסביר גורם בשוק, המאפיין את שינוי המגמה בינואר ביחס לחו"ל בכך ש"יש יותר פיזור גלובלי, על חשבון דולר ומניות ארה"ב".

אלומות ספרינט בולט בגיוסים

מבחינת השחקנים הפעילים בשוק, ניתן לציין בראש ובראשונה את בית ההשקעות אלומות ספרינט, שממשיך את המגמה החיובית שהציג אשתקד, בעיקר על רקע התמקדות באג"ח הארוכות שממשיכות להסב לו הצלחה גם עתה, כשהוא בולט בצמרת המגייסים בחודש הראשון של השנה. בית ההשקעות, שכבר מנהל בקרנות הנאמנות שלו נכסים בשווי של כ-6.6 מיליארד שקל, הציג בינואר גיוסים בהיקף כולל של כ-796 מיליון שקל, כולם בקרנות מסורתיות.

לצד אלומות ספרינט ניצבים בצמרת המגייסים גם בית ההשקעות מגדל שוקי הון, שחב את רובם המכריע של הגיוסים לקרנות המחקות, כאשר מנגד רשם פדיונות בקרנות הכספיות; בית ההשקעות ילין לפידות, עם גיוסים בהיקף כולל של כ-522 מיליון שקל שכמעט כולם נרשמו בקרנות המסורתיות; אקסלנס, שהודות לגיוסים של כ-102 מיליון שקל בקרנות הכספיות הציג בינואר גיוסים של כ-416 מיליון שקל, והתייצב במקום הרביעי בשוק; והראל פיא, שהינו השחקן השני בגודלו בשוק קרנות הנאמנות, שרשם גיוסים בהיקף של כ-328 מיליון שקל בקרנות המסורתיות.

בצד השני של טבלת המגייסים, בקצה של הפודים הגדולים בשוק, נמצאים שניים משלושת השחקנים הגדולים בשוק הקרנות - בתי ההשקעות פסגות ומיטב דש, עם היקף הפדיונות הגבוה בשוק. למעשה, פסגות, שהקרנות שלו פדו בינואר מעל 800 מיליון שקל, הציג את שיעור הפדיונות הרביעי בענף (משמעותי לגוף כה גדול), אחרי קרנות מור (הפודה השני בגודלו בחישוב אבסולוטי), אפסילון ורוטשילד. אחרי פסגות, מיטב דש ומור, ניצב מנורה מבטחים פיננסים, שפדה בינואר כ-177 מיליון שקל מקרנות הנאמנות שלו.

בתעודות הסל - גיוסים להראל סל

ביחס לשוק תעודות הסל, מציינים באיגוד לשכות המסחר כי בינואר 2015 נפדו מהתעודות 326 מיליון שקל, וזאת תוך ש"נמשכת המגמה של הפניית השקעות לחו"ל. בינואר הופנו כ-275 מיליון שקל להשקעות במדדי מניות בחו"ל, ועוד כ-213 מיליון שקל למדדי אג"ח בחו"ל".

נכון להיום, כולל שוק תעודות הסל 117.4 מיליארד שקל, כשכ-22.4% מהם במניות בארץ, 31.4% במניות בחו"ל, 18.8% באג"ח בארץ ו-21.3% בתעודות פיקדון. היצירות המשמעותיות נרשמו בינואר בתעודות סל אג"ח בחו"ל.

הראל סל רשמה בינואר יצירות של כ-151 מיליון שקל, בעוד שקסם של אקסלנס, תכלית של מיטב דש ופסגות סל רשמו פדיונות של 18 מיליון שקל, 161 מיליון שקל ו-299 מיליון שקל, בהתאמה.

נכון לסוף ינואר, לקסם של אקסלנס נתח שוק של כ-30%, כשאחריה תכלית של מיטב דש עם נתח שוק של כ-29% ולפסגות סל נתח של כ-27% מהשוק. היתר, כ-13%, בידי הראל סל.

הפדיונות והגיוסים בשוק תעודות הסל - ינואר 2015
 הפדיונות והגיוסים בשוק תעודות הסל - ינואר 2015

הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות - ינואר 2015
 הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות - ינואר 2015