לקחת צ'אנס

מה מונע מרעיונות לקרום עור וגידים, למה נדמה שאחרים מקבלים הזדמנויות ואנחנו לא

פתחתם את הגיליון במקרה בעמוד הזה, או שאתם קוראים יסודיים שקוראים את כל הכתבות לפי הסדר. ייתכן שאתם בכלל קוראים מזדמנים, שמעבירים את הזמן בהמתנה למשהו אחר, וזה צירוף מקרים. מה שחשוב הוא שסטטיסטית, הזדמנויות וסיכויים מוצעים לנו כמעט מדי יום, על בסיס קבוע, וכמעט מדי יום אנו מדלגים עליהם בלי להבין על מה ויתרנו.

בצעירותי נהגתי לחשוב שאני בת מזל שקרו לי כל כך הרבה צירופי מקרים שהיטיבו את חיי. לא הבנתי כמה משקל יש ליכולת לזהות הזדמנות, ולפעול כדי לממש אותה. קחו, למשל, את המעבר שלי לבית הספר לרפואה של חיל הים באמצע השירות הצבאי, נגד כל הסיכויים. הייתי בשבוע הלפני האחרון של קורס הדרכה, כשלבה"ד 10 הגיעה קבוצת חובשים מחיל הים. הסיפורים שהם סיפרו לי על בית הספר לרפואה ימית היו משב רוח מרענן, שפגש חיילת ירוקה ומאובקת, וקצת מיואשת.

באותו היום קיבלנו אפטר, והטרמפ הראשון שעצר לי היה סא"ל בדרכו לבסיס הקריה. אחרי שנייה של מחשבה אמרתי לו שזה בדיוק היעד שלי. כשהגענו לקריה, איתרתי את מפקדת חיל הים, ועליתי לענף רפואה, היישר אל רס"ן ההדרכות של החיל. עמדתי שם נבוכה, אבל לא היה לי מה להפסיד, ואמרתי בנשימה אחת: "קוראים לי נטע, אני לקראת סיום ההכשרה בחוליה, ורוצה לעבור להדריך בבית הספר לרפואה בחיל הים'. אני זוכרת את השתיקה, את הפליאה, ואת המילים 'באת לי מהשמים'. בדיוק באותו השבוע עזבה אחת המדריכות. זכיתי להחליף אותה.

נסו להיזכר באירועים שהסדירו כבמטה קסם סיכויים שנוצרו לכם, את מקבץ האנשים, המקומות וצירופי המקרים שלקחו חלק ביצירת האירועים המכוננים בחייכם. מה היה חלקכם בהצלחה? התשובה היא שלחלק שלכם יש כוח עצום ברתימת הזדמנויות, ואתם יכולים לשפר את סיכוייכם עוד הרבה יותר אם תהיו מיידיים, ישירים, אקטיביים ומחויבים לכך.

רובנו לא מנהלי סיכויים טובים עבור עצמנו, כי אנחנו בכלל לא רואים שיש הזדמנות. אנחנו לא יודעים איך 'לתפוס' אותה, ולא לנהל אותה.

במהלך עבודתי בארץ ובעולם, והיכרותי עם עולם ניהול הסיכונים, פגשתי חברות רבות שמדברות על ההזדמנויות הלא מנוצלות והכסף 'ששוכב על הרצפה', ופגשתי אנשים רבים שמביטים על חייהם התקועים מלאי פליאה: איך ייתכן שפריצת הדרך המיוחלת לא מגיעה, איך זה שלא מומש הפוטנציאל להרוויח ולהצליח ולהיות כל מה שאתם יכולים, למה הרעיונות הגדולים לא קורמים עור וגידים, ובעיקר, למה נדמה שאחרים מקבלים הזדמנויות ואתם לא?

למעשה, אתם צודקים. רובנו מאומנים מגיל צעיר לנהל בעיקר את הסיכונים שסובבים אותנו, וזה בטבע שלנו להיזהר, לפחד, ולומר לא. אנו פועלים כמעט באופן טבעי מתוך הצורך לא להסתכן, לא לבזבז זמן וכסף, לא להביך את עצמנו, לא להיפגע ולא להיכשל. עודף ההגנה סביבנו חוסם אותנו מלראות הזדמנויות, לומר כן, להעיז, ולקחת את האפשרויות סביבנו.

אז מה זה בעצם ניהול סיכויים? שיטת עבודה שבה אנשים, צוותים וארגונים יכולים למנף טוב יותר את משאבי הצמיחה שלהם באמצעות הפיכת ההזדמנויות לאבני דרך בהשגת מטרות.

כדי להדגים סיכוי בלי ניהול, חשבו על כל האמנים, היוצרים והיזמים הסדרתיים שאתם מכירים. הם באים עם עודף יצירתיות, ריבוי רעיונות טובים, שפע של מקוריות. הם לא עובדים לפי הספר, כי הם כותבים את הספר מחדש, וכל תכלית היצירתיות שלהם היא לשבור ולחרוג מהמסגרת. אבל, בהיעדר ניהול ומודל עסקי ברור, החלומות נשארים חלומות, הרעיונות לא מתרוממים והתסכול רב מאוד.

חשבו על ניהול בלי סיכוי - תפגשו תבניות עבודה שבלוניות, ארגונים עם תוכניות עסקיות מדוקדקות של התקדמות עקב בצד אגודל ועבודה לפי הספר, שתניב במקרה הטוב ביותר את מה שנכתב בספר.

חשבו כמה מוגבלת ההצלחה כאשר שמים את כל המשקל על תוכנית עבודה מהודקת שאינה פתוחה לשינויים, כמו במקרה הבא: חברת סטארט-אפ הגיעה אליי לייעוץ עם טכנולוגיה שהיישומים שלה נראו לי מתאימים לשוק הבחירות האמריקאי, אך מבחינתם החדירה לארה"ב הייתה מתוכננת לעוד שלוש שנים, ולכן לא קיבלו את ההצעה. יומיים לאחר מכן פגשתי מכר אמריקאי, שגריר בדימוס, ושכנעתי את היזמים לערוך לו מצגת. זה הוביל לנסיעה לשם, וכעבור שלושה חודשים נולד פיילוט מוצלח עבור מושל באחת המדינות, שניצח בסיוע המערכת הישראלית. החברה עומדת להעתיק את פעילותה לארה"ב, והמסקנה המתבקשת היא שניהול סיכויים היא עבודה עם תוכנית שאיננו משועבדים לה.

אפשר להקביל זאת לניהול סיכויים בשינה: כשאנו 'משכיבים' את מוחנו הרציונלי, הדמיון מתעורר ואנו חולמים חלומות שנולדים מתוך שטף הזדמנויות שאינן עוברות ביקורת. לכן אנו זוכים לרגעי חסד של מקוריות, וסיכויים לגדול ולהצליח. לא פעם גם נתעורר עם פתרון מבריק לבעיה שאיתה התמודדנו זמן רב, כי בחופש מלא אנו מפיקים מעצמנו את המיטב.

ולכן, עשו ניסיון: בחודש הקרוב פקחו עיניים. הזדמנות יכולה להפציע בכל מקום - טלפון, פגישה אקראית, הצעה מפתיעה, בקשת טובה. גם אם לא ברור לכם מה יצא לכם מזה, אמרו 'כן' במקום 'לא', ותראו לאן זה יוביל אתכם.

g הכותבת היא מנכ"לית אקדמיה Silver Ace ומומחית בתורת ניהול הסיכויים Chance Management