פטריק דרהי חוגג עם תשואה של 160% מאז ההנפקה

הגיוס ישמש את החברה לרכישת חברת שירותי התקשורת המובילה בפורטוגל, פורטוגל טלקום ■ אלטיס, המתבססת על התרחבות מהירה באמצעות רכישות ממונפות, נסחרת כעת לפי שווי עתק של 18.6 מיליארד אירו

פטריק דרהי / צלם: יוסי כהן
פטריק דרהי / צלם: יוסי כהן

אלטיס, חברת התקשורת הבינלאומית שהקים איש העסקים היהודי צרפתי פטריק דרהי, בעל השליטה בקבוצת הוט הישראלית, ציינה בשבוע האחרון שני אירועים מרכזיים: חגיגות השנה להנפקתה הראשונית בבורסת אירונקסט שבאמסטרדם - במהלכה השיגה למשקיעים תשואה חלומית של כ-160% - והשלמת גיוס חוב ענק של 5.56 מיליארד אירו, שיממן את רכישת חברת שירותי התקשורת המובילה בפורטוגל, פורטוגל טלקום (PT).

אלטיס, אותה מובילים היו"ר דרהי והמנכ"ל דקסטר גואי, פועלת כחברת החזקות המחזיקה בחברות כבלים ושירותי תקשורת בצרפת, בלגיה, לוקסמבורג, פורטוגל, שוויץ, ישראל, הרפובליקה הדומיניקנית, וכן בטריטוריות צרפתיות בים הקאריבי ובאוקיינוס ההודי. בתחילת פברואר 2014 השלימה אלטיס הנפקת מניות ראשונה לציבור, ולאחר שנה של זינוק חד היא כבר נסחרת לפי שווי עתק של 18.6 מיליארד אירו.

הדוח הכספי האחרון שפרסמה אלטיס מגלה כי ברבעון השלישי של 2014 הציגה החברה עלייה בהכנסות ל-832 מיליון אירו ורווח תפעולי לפני פחת והפחתות (EBITDA) של 396 מיליון אירו, שהיווה צמיחה של 12% בהשוואה לרבעון השלישי של 2013.

האסטרטגיה של דרהי מבוססת על התרחבות מהירה באמצעות רכישות ממונפות. לפני כחודשיים חתמה אלטיס על הסכם לרכישת פורטוגל טלקום, חברת שירותי התקשורת הגדולה במדינה תמורת כ-7.4 מיליארד אירו. העסקה עדיין ממתינה לאישור הרגולטורים באירופה, אולם בינתיים גייסה אלטיס, ביום שישי, 3.5 מיליארד אירו ועוד 1.25 מיליארד דולר בהנפקת חמש סדרות אג"ח שונות לפדיון ב-2023 וב-2025 שנושאות ריבית בטווח של 5.4%-7.8%. בנוסף קיבלה החברה הלוואה בנקאית של 841 מיליון אירו שתסייע גם היא למימון הרכישה.

הנתונים היבשים מלמדים כי החוב אמור לממן כ-75% מערך העסקה, אולם לדעת האנליסטים נתן אזוגי ורועי בנטוב מבית ההשקעות מיטב דש, מדובר למעשה בעסקה שתמומן כולה בחוב. לדבריהם, ממצגת שפרסמה החברה ניתן ללמוד כי מתוך התמורה ישולמו 500 מיליון אירו רק בעתיד ובתנאים מסוימים. "כמו כן, 1.3 מיליארד אירו מופחתים ממחיר הקנייה מסיבות מיסוי והתאמות בהון החוזר. ככה שבשורה התחתונה, סך המזומנים שאלטיס תשלם לקניית PT יעמוד על כ-5.6 מיליארד אירו", כותבים השניים.

אזוגי ובנטוב כותבים כי דרהי השכיל לקנות נכסים בעלי ערך בעסקאות נועזות ומתוחכמות, דוגמת רכישת SFR (חברת הכבלים הצרפתית, ע' כ'), וכי רכישת PT מיישרת קו במידת מה עם סטנדרטים אלו. "לדעתנו, רכישות הענק המרובות שנסגרו על ידי אלטיס בזמן האחרון הופכות כל ניסיון של ניתוח ביצועי החברה לפי אמות המידה הרגילות של ביצועים בהכנסות או שיפור ברמת הרווחיות לפחות רלוונטיות. עם זאת, אין ספק שאלטיס תצטרך להוכיח את עצמה בעתיד הקרוב, ובפרט בציפיות לחסכון של כ-140 מיליון אירו על ידי תוכניות התייעלות שונות במסגרת רכישת PT".

נולד במרוקו, שווה 12.9 מיליארד דולר

פטריק דרהי נולד במרוקו ב-1963 ו-15 שנים לאחר מכן היגר עם משפחתו לצרפת. את הקריירה שלו החל בעבודה בחברת האלקטרוניקה פיליפס, ובשנות ה-90 פרש לעסקים עצמיים והחל לרכוש חברות כבלים קטנות בצרפת, שאוגדו בהמשך תחת אלטיס. לישראל הגיע דרהי ב-2009 כשהחל לרכוש באמצעות אלטיס מניות של חברת הכבלים הוט, עד שהגיע לבעלות מלאה עליה בהשקעה כוללת של כ-3 מיליארד שקל. בסוף 2014 העריך המגזין פורבס את שווי נכסיו של דרהי ב-12.9 מיליארד דולר.

את פורטוגל טלקום מבקש דרהי לרכוש מאחר שהיא מפעיל התקשורת ההיסטורי במדינה (המקבילה לבזק הישראלית) ופריסת רשת התקשורת הקווית שלה מכסה 100% מהתושבים בה. אזוגי ובנטוב מציינים כי בנוסף לכך ל-PT רשת מתקדמת של סיבים אופטיים עד בתי הלקוחות (FTTH) המכסה 43% מתושבי פורטוגל, מה שממקם אותה בראש דירוג החברות המקבילות לה באירופה.

פורטוגל טלקום גם מפעילה רשת סלולר עם רמת כיסוי בדור רביעי של 95%, כך שהשקעותיה ההוניות (CAPEX) צפויות להיות מינוריות בעתיד הנראה לעין. "מבחינת נתח שוק, פורטוגל טלקום מובילה בכמעט כל סגמנט עם 51% באינטרנט מהיר, 56% בטלפון קווי, 47% בסלולר ו-42% בטלוויזיה רב ערוצית", כותבים האנליסטים.

מניית אלטיס
 מניית אלטיס