הדולר היציג נפל ב-0.9% ל-3.89 שקלים; התיקון יתרחב?

האירו היציג נחלש בכ-0.15% ל-4.453 שקלים ■ FXCM ישראל: שבירה של 3.875 שקלים עשויה לאותת על התרחבות התיקון לעבר 3.85 שקלים ומטה

דולר / צלם: רויטרס
דולר / צלם: רויטרס

שוק המט"ח התאפיין היום (ד') בהתחזקות השקל מול המטבעות המרכזיים. הדולר היציג צנח בכ-0.9% ונקבע על 3.894 שקלים. האירו היציג נחלש בכ-0.15 ל-4.453 שקלים.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, מציין כי "אמש כצפוי תמכה העלייה במחירי הדלקים להתחזקות האירו אל מול הדולר כמו גם נתונים כלכליים מעורבים אשר פורסמו בארה"ב. נתוני מדד רכש המנהלים הצפויים להתפרסם היום באירופה עשויים לשמש כמצפן יומי בסערה הגדולה הפוקדת את שוקי המטבעות בזירה הגלובלי".

בזירה המקומית הצעי תחילת החודש הקלנדרי וההשקעה הישירה של הזרים (FDI) בישראל ובנוסף הירידה בביקוש למט"ח לרכש דלקים בעקבות רמת המחירים הנמוכה השוררת בשווקים והרמה הנמוכה של הביקושים המקומיים לצריכה ולהשקעה כל אלו יחדיו יצרו משוואה בה קיים עודף הצע מובנה הנובע מהירידה בביקושים והעלייה בהיצע. גורמי הפיחות אשר הביאו לנסיקת הדולר בשלהי הקייץ האחרון מרמת השפל של 3.40 לעבר רמת ה-4 שקלים לדולר כללו את המעבר לפער ריביות שלילי בין ריבית השקל לריבית הדולר, לצד המשך הביקוש להשקעה בזירה הגלובלית. התנועה הפרו דולרית בזירה המקומית שאבה תמיכה גם מחוסנו של הדולר בזירה הגלובלית בכלל ואל מול האירו בפרט. נתוני הבסיס שתרמו לחוסנו של הדולר נותרו תקפים ועימם פוטנציאל פיחות השקל, אומר פריימן.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר כי "הדולר-שקל, שדשדש בימים האחרונים בטווח שבין 3.9 ל-3.95 שקלים, קרס מטה מתחת לרף 3.9 שקלים ועד לרמת השפל ב-3.875 שקלים. 3.875 היא בעצם הרצפה שבה נבלם התיקון של הצמד בדצמבר-ינואר, ועל כן שבירה מתחת רמה זו עשויה לאותת על התרחבות התיקון לעבר 3.85 שקלים ומטה".

ב-FXCM ישראל ממשיכים ומסבירים כי "הקריסה של הדולר-שקל קשורה לקריסה אמש של הדולר בעולם, שנבעה מכמה סיבות. ראשית, הזינוק במחיר הנפט והסימנים כי מחירי האנרגיה קבעו תחתית, מכבידים על הדולר, וזאת מעצם ההצמדה של הסחורה לדולר. גם ההתאוששות של האירו, על רקע התקווה כי יוון תגיע להסכם חוב חדש, מקזזת את כוחו של הדולר. כמו כן, נראה כי לאחר הצהרת הפד בשבוע שעבר, וסדרת נתוני המקרו המאכזבים, חלה ירידה בציפיות הריבית עבור הדולר, ובתנאים האלה ייתכן שאנו עדים לתחילתו של תיקון במגמה של הדולר בעולם, וזאת לאחר ההתחזקות המרשימה לאורך שנת 2014. דוח התעסוקה שיתפרסם ביום שישי בארצות הברית עשוי גם כן להיות גורם במהלך הנוכחי. אם נתוני התעסוקה יכזיבו, הדבר עשוי להעצים את התיקון של הדולר".