צפו בטבלה: אילו משכורות מקבלים עובדי ההיי-טק?

עלייה של כ-12% בביקוש לעובדי היי-טק במהלך 2014 ■ זינוק של 30% בשכר הממוצע של מפתחי אפליקציות ■ מהנדס אלגורתמים מנוסה מרוויח עד 32 אלף שקל, מהנדס בשפות קוד פתוח משתכר 28 אלף שקל

קריירה  / צלם: save as
קריירה / צלם: save as

השגשוג המרשים בתעשיית ההיי-טק הוביל לעלייה של כ-12% בביקוש לעובדים במהלך שנת 2014, זאת לעומת שנת 2013. את הנתונים ליקטה עבור "גלובס" חברת ההשמה SeeV. החברה בדקה את השכר הממוצע של שכירים במגוון תפקידים וגילתה כי המרוויחים הגדולים הם מפתחי המובייל אשר שכרם הממוצע זינק תוך שנה ב-10% עד 30%, בהתאם לניסיון.

לצורך ההמחשה, שכרו החודשי ברוטו של מפתח מובייל בעל שלוש עד חמש שנות ניסיון טיפס בשנה החולפת בשיעור תלול של כ-30% וכיום הוא עומד על 18 עד 26 אלף שקל.

איזה משרות הן המתגמלות ביותר? מהבדיקה עולה כי את הטבלה מובילים מפתחי האלגוריתמים, כאשר אחריהם ברשימה ניתן למצוא מפתחי DevOps (שמקשרים בין סביבת הפיתוח לייצור) ואנשי אבטחת מידע. שכרו של מהנדס אלגוריתמים בעל ניסיון של שלוש עד חמש שנים הסתכם אשתקד ב-22 עד 27 אלף שקל, עלייה של כ-10% ביחס לשנת 2013. ראש צוות אשר פעיל בתחום עשוי להרוויח שכר של 32 אלף שקל בחודש, כאשר גם כאן מדובר על עלייה ממוצעת של 10% בהשוואה לשנת 2013.

בחינה של כל המשכורות הממוצעות בשורה של תפקידים (ראו טבלה) מצביעה על כך שהשכר לא נשחק באף סגמנט של השוק. לא ניתן לנתק את הנתון הזה מהגאות ששטפה את ההיי-טק בשנה החולפת.

דניאל חלבי, מנכ"ל SeeV, התייחס לכך ואמר כי "שנת 2014 הייתה שנה של שבירת שיאים עבור חברות ההיי-טק הישראליות, עם סכום כולל של 3.4 מיליארד דולר שגייסו 688 סטארט-אפים תוצרת כחול לבן. בעוד המשק נמצא במגמת האטה ואף קיפאון, תעשיית ההיי-טק ממשיכה להיות קטר הצמיחה ושומרת על מעמדה כסקטור נחשק ורווחי עם משכורות גבוהות וביקוש מתמשך למפתחים".

חלבי הוסיף כי "עיקר הגידול בשכר בין 2013 ל-2014 הוא בתחומי המובייל, DevOps, מהנדסי אלגוריתמים ושפות קוד פתוח כדוגמת Ruby ו-Python. בתחום המובייל העלייה בשכר הגיעה גם ל-30% כאשר העובדים בתחום שזוכים לביקוש הכי גבוה הם מפתחי מובייל אשר מנוסים הן בפיתוח בסביבת אנדרואיד (מערכת ההפעלה של גוגל) והן בסביבת iOS של אפל".

תחום הסייבר צומח

מגמה עולמית נוספת שמשפיעה על ההיי-טק המקומי היא החשש הגובר מפני מתקפות סייבר הרסניות אשר עלולות לפגוע בתשתיות קריטיות או להוביל לדליפת מידע. המודעות הגוברת לתחום ושורה של התקפות סייבר דרמטיות בשנה החולפת הובילו לביקוש גובר לפתרונות אבטחה.

הביקוש גובר כנראה על ההיצע והדבר בא לידי ביטוי בשכרם של אנשי אבטחת מידע, אשר משתכרים 13 עד 18 אלף שקל בחודש, גם כאשר יש להם ניסיון מצומצם יחסית של עד שנתיים בלבד. השכר מטפס באופן טבעי בהתאם לוותק וראש צוות בתחום עשוי להשתכר 31 אלף שקל.

חברת SeeV בחנה פרמטרים נוספים לגבי המשרות בתחום ההיי-טק וגילתה שבשנה החולפת גבר הביקוש לעובדים מנוסים. לקראת סוף שנת 2014 עלו תנאי הסף וביותר מ-70% מהמשרות נדרשו מהמועמדים יותר מאשר חמש שנות ניסיון.

המחקר בדק גם את הפרישה הגיאוגרפית ובמקרה הזה לא נרשמו הפתעות מרעישות - הנתונים מצביעים על כך שקטר ההיי-טק המקומי נוסע בעיקר בגוש דן. כמעט 69% מהמשרות החדשות היו באזור המרכז, בדגש על תל אביב (42%) והרצליה (15%). את הרשימה חותמת בירת ישראל - רק 0.7% מהמשרות נפתחו ב-2014 בירושלים.

השכר בהייטק
 השכר בהייטק