ההסדר בסקיילקס: תספורת של לפחות 50% על מיליארד ש'

אושר הסדר החוב ביבואנית מכשירי סמסונג, כך שנושי החברה מחזיקים ב-99.9% מהונה המונפק ■ המנכ"ל מרגיע: "היום יש שיתוף פעולה חם עם סמסונג"

בעל השליטה לוקסי והמנכ"ל בנציוני עם נציגי סמסונג בישראל / צילום: אליק מוסוג'ניק
בעל השליטה לוקסי והמנכ"ל בנציוני עם נציגי סמסונג בישראל / צילום: אליק מוסוג'ניק

"אנחנו מסיימים חצי שנה קשה של אי ודאות, ויוצאים לדרך חדשה", כך אמר היום (ד') יצחקי בנציוני, מנכ"ל סקיילקס , עם אישורו הסופי של הסדר החוב בחברה, שהעביר את הבעלות בה לידי מחזיקי האג"ח. שופט ביהמ"ש המחוזי איתן אורנשטיין אישר ביום ב' את ההסדר.

בקביעתו כתב השופט כי "לאחר עיון בבקשה ובנספחיה, קיום ההליכים על פי דין, ובכללם אסיפות נושים ובעלי המניות, בהיעדר התנגדויות ולאחר פרסומים כדין, ומנימוקי הבקשה, אני נעתר לבקשה ומאשר את הסדר הנושים כמבוקש".

מדובר בעוד מגה-הסדר בחברה של טייקון לשעבר - אילן בן דב. ההסדר שאושר מגלם תספורת ממוצעת של לפחות 50% על חוב אג"ח של קרוב ל-1 מיליארד שקל. סקיילקס, שמחזיקה בזיכיון לייבוא מכשירי הקצה של סמסונג, הייתה בעבר בעלת השליטה בחברת הסלולר פרטנר. כיום היא מחזיקה ב-11.4% ממניות פרטנר, ששווין התכווץ לאחרונה בעשרות אחוזים לכרבע מיליארד שקל.

סקיילקס הגיעה לחדלות פירעון בעקבות מהלכים כושלים שהוביל בן דב. כיום, בעל השליטה דה-פקטו הוא יעקב לוקסנבורג (לוקסי), שהחזיק באג"ח סקיילקס באמצעות חברת לפידות שבשליטתו; עם השלמת ההסדר, לפידות מחזיקה בכ-14% ממניות סקיילקס עם אופציה להגדלת החזקתה ל-42%.

לוקסנבורג מסר כי "הסדר החוב יאפשר לצאת לדרך חדשה בה נצמיח חברה בריאה ואיתנה". בנציוני מספר על תקופת גיבוש ואישור ההסדר: "עבדנו קשה בשתי החזיתות - מול שוק ההון ובפעילות החברה עצמה", הוא אומר. "אין ספק שהחומר האנושי בחברה, בתמיכה של הקוריאנים מסמסונג ובעלי האג"ח בראשות לוקסי - יצרו סביבה ותנאים שמאפשרים יציאה לדרך חדשה".

"צמיחה דרך שינוי הרגלי הצריכה"

אשתקד שינתה סמסונג את תנאי ההסכם עם סקיילקס, שכבר לא משווקת את מוצרי סמסונג לספקיות התקשורת אלא רק לשוק הפתוח. זה נתפס כשלב נוסף בהידרדרות יחסי סמסונג-בן דב. "מקור כל הצרות היה המשבר של בעל המניות לשעבר עם הקוריאנים - זה כבר מאחורינו", מבהיר בנציוני. "היום יש שיתוף פעולה חם עם סמסונג.

"ליקקנו מהר את הפצעים מהעובדה שהיום סקיילקס מוכרת לכל לקוח - למעט חברות הסלולר שהיו 95% מהעסק. אנחנו בונים עסק חדש, רזה ויעיל, ומנוע הצמיחה הוא שינוי הרגלי הצריכה: אנשים עושים היום הפרדה מלאה בין רכישת המכשיר לסים, ואת המכשיר מעדיפים לרכוש בשוק הפרטי".

הסדר החוב בסקיילקס כולל הנפקת סדרת אג"ח חדשה לנושים, בהיקף של 220 מיליון שקל, הצמודה למדד המחירים לצרכן ונושאת ריבית שנתית של 2%. תנאי האג"ח כוללים איסור על החברה לחלק דיבידנד עד לפירעון של 75% מסדרת האג"ח החדשה. הסדרה תכלול את מלוא יתרת החוב הלא-מובטח לסדרות ד' ו-ו', והיתרה תוקצה לחלק הנותר של החוב הלא-מובטח של סדרות ז', ח', ט' ו-1.

הביטחונות לסדרה זו כוללים בין היתר את נכס הנדל"ן של החברה בפ"ת. יתרת החוב הלא-מובטח של סדרות ז', ח', ט' ו-1 מומרת כחלק מההסדר להון מניות סקיילקס, כך שכאמור נושי החברה הופכים לבעליה, ומחזיקים ב-99.9% מההון המונפק. נכון להיום, מניית סקיילקס נמצאת בהשעיה ממסחר.