ה-ECB: לא נקבל אג"ח ממשלתיות של יוון כערבונות

בהודעת הבנק נמסר כי "ההחלטה מבוססת על העובדה שאין זה אפשרי כרגע להניח שיהיה ניתן לסיים בהצלחה את הבחינה של התוכנית, והיא מבוססת על החוקים הנוכחיים של מערכת גוש האירו"

מריו דראגי / צילום: רויטרס
מריו דראגי / צילום: רויטרס

הבנק המרכזי האירופאי הודיע הערב (ד') כי הוא לא יקבל אג"ח ממשלתיות של יוון כערבונות.

בהודעת הבנק נמסר כי "ההחלטה מבוססת על העובדה שאין זה אפשרי כרגע להניח שיהיה ניתן לסיים בהצלחה את הבחינה של התוכנית, והיא מבוססת על החוקים הנוכחיים של מערכת גוש האירו".

ביום שבת שללה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אפשרות של מחיקת חוב ליוון, ובכיר בבנק האירופי המרכזי איים להפסיק את המימון לבנקים היווניים במקרה שאתונה לא תסכים לחדש את חבילת החילוץ שלה.

גרמניה, האחראית על התשלומים בגוש האירו והבנק המרכזי האירופי (ECB) נוקטים קו נוקשה מול ממשלתה השמאלנית החדשה של יוון, שמנהיגה הוביל לניצחון ביום ראשון האחרון תוך שהוא מבטיח כי "חמש שנים של צנע, השפלה וסבל באו לקצן".

אלכסיס ציפרס הבטיח גם לנהל מו"מ מחדש על ההסכמים מול ה"טרויקה" של הנציבות האירופית, ה-ECB וקרן המטבע הבינלאומית (IMF), ולמחוק חלק גדול מהחוב של יוון בסך 320 מיליארד אירו (360 מיליארד דולר), שמהווה יותר מ-175 אחוז מהתוצר המקומי הגולמי, ואת החוב הגדול ביותר בעולם אחרי זה של יפן.

מרקל דחתה מפורשות אפשרות כזו. "יוון כבר זכתה למחילת חובות של מיליארדי דולרים מצדם של בנקים; איני רואה תספורת נוספת של חובות", אמרה מרקל לעיתון הגרמני "די וולט" בראיון שהתפרסם במהדורת יום שבת של העיתון.

"אירופה תמשיך להפגין סולידריות כלפי יוון, כמו כלפי מדינות אחרות שנפגעו קשות מהמשבר, אם המדינות הללו ייצאו ברפורמות ובתוכניות חיסכון משלהן", הוסיפה מרקל באיום מרומז כלפי אתונה.

ללא סיוע מצדם של מלווים בינלאומיים, יוון תמצא עצמה עד מהרה שוב במשבר פיננסי חריף.