הכנסות טבע עלו במעט על ציפיות השוק - 5.2 מיליארד ד'

(עדכון) - ירידה של 7% ברווח הנקי הרבעוני ל-1.1 מיליארד דולר ■ ירידה של 2% בהכנסות מהקופקסון בעולם ■ מוקדם יותר הודיעה טבע כי ד"ר פיליפ פרוסט פרש מטבע ולא מכהן כחבר בדירקטוריון החל מאתמול

ארז ויגודמן / צילום: תמר מצפי
ארז ויגודמן / צילום: תמר מצפי

"על מנת לזנק קדימה, עליך ראשית להניח בסיס יציב, שממנו ניתן יהיה ליצור צמיחה רווחית ובת-קיימא. 2014 הייתה השנה הזו עבור טבע , שבה יצרנו תשתית יציבה שממנה נוכל לצמוח בשנים הבאות", כך אמר היום מנכ"ל טבע, ארז ויגודמן, עם פרסום הדוחות הכספיים של החברה ל-2014. בדוחות לא היו הפתעות, והתוצאות היו דומות לתחזיות השוק.

ברבעון הרביעי הכנסות החברה ירדו ב-4.8% ביחס לרבעון המקביל, לכ-5.2 מיליארד דולר. הרווח התפעולי לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP) צמח ב-68.2%, ל-942 מיליון דולר; והרווח הנקי הסתכם ב-687 מיליון דולר - עלייה של 80.8%; הרווח הנקי Non-GAAP, בנטרול הוצאות חשבונאיות כגון הפחתות והוצאות רה-ארגון, הסתכם ב-1.1 מיליארד דולר - ירידה של 6.6%. הרווח למניה היה 1.31 דולר, בדומה לתחזיות האנליסטים.

ברמה השנתית נרשם כצפוי קיפאון בצמיחת ההכנסות, והן הסתכמו לכ-20.3 מיליארד דולר. הרווח הנקי GAAP הגיע ל-3.1 מיליארד דולר; והרווח Non-GAAP ל-4.35 מיליארד דולר, שהם 5.1 דולר למניה - הרף העליון של תחזית החברה.

טבע מאשרת את התחזית שמסרה ל-2015: הכנסות של 19-19.4 מיליארד דולר - ירידה של 4.3%-6.3% לעומת 2014; ורווח של 5-5.3 דולר למניה, שהם 4.3-4.5 מיליארד דולר.

2014 הייתה שנה נוספת, שבה בניגוד לחלק מהתחזיות טבע לא נתקלה בתחרות גנרית לתרופת הדגל שלה, קופקסון לטיפול בטרשת נפוצה. עם זאת, מכירות הקופקסון ירדו, על רקע תחרות מצד תרופות שניתנות בבליעה, בניגוד לקופקסון שניתן בהזרקה. מכירות התרופה ברבעון הרביעי הגיעו ל-1.1 מיליארד דולר - ירידה של 1.8% מהרבעון המקביל (אף שבארה"ב המכירות עלו ב-4% ל-835 מיליון דולר); ובשנה כולה הקופקסון נמכר ב-4.2 מיליארד דולר - ירידה של כ-2.5% מ-2013. הקופקסון תרם ברבעון האחרון מיליארד דולר לרווח הגולמי.

בתחום הגנרי ההכנסות ירדו ברבעון ב-8% (3% במונחי מטבע מקומי), ל-2.5 מיליארד דולר; ומנגד הרווח עלה ב-9%, ל-561 מיליון דולר. בתחום ה-OTC (תרופות ללא מרשם) הייתה ירידה של 8% במכירות, ל-227 מיליון דולר.

תזרים המזומנים מפעילות ברבעון הגיע ל-1.8 מיליארד דולר, ובקופת החברה היו בסוף השנה 2.6 מיליארד דולר.

עוד בהתייחס ל-2014, אמר ויגודמן: "מילאנו את עסקינו באנרגיה מחודשת, סביב יכולות הליבה שלנו וסביב מנועי הצמיחה: חזרנו להוביל בתחום הגנרי; מיקדנו את עסקי התרופות הייחודיות שלנו סביב תחומי ליבה טיפוליים; ניהלנו את מחזור החיים של מוצרי מפתח; ושיפרנו משמעותית את הרווחיות התפעולית שלנו ואת ייצור המזומנים".

"החברה ערוכה להוביל בתעשייה"

לצד הדוחות הודיעה טבע על פרישתו של היו"ר הקודם, ד"ר פיליפ פרוסט, מהדירקטוריון. פרוסט כיהן בדירקטוריון במשך 9 שנים, מאז שטבע רכשה את Ivax שייסד, והיה יו"ר טבע בין השנים 2010-2014. פרישתו לא מהווה הפתעה, על רקע הצהרת החברה על צמצום מספר חברי הדירקטוריון.

"ד"ר פרוסט תרם תרומה משמעותית. הוא השפיע רבות על צמיחתה של טבע ואנו הרווחנו רבות מהניסיון והידע שלו. אנו מאחלים לו המשך הצלחה בקריירה המרשימה שלו", אמר היו"ר, פרופ' יצחק פטרבורג. פרוסט בירך את פטרבורג על כניסתו לתפקיד היו"ר, והוסיף: "במהלך השנים היה לי העונג לעבוד עם אנשים יוצאים מהכלל בדירקטוריון וצוות הנהלת טבע, ואני מאמין שהחברה ערוכה להוביל בתעשייה הפרמצבטית".

טבע - תוצאות שנתיות
 טבע - תוצאות שנתיות