משבר בפתח? בלומברג: ליוון ייגמר הכסף תוך 3 שבועות

שידור חוזר של המשברים ב-2011-2012 או פרישה של יוון מגוש האירו שתטרוף את הקלפים? ■ אם יוון לא תקבל בקרוב 15 מיליארד אירו, היא תישאר בלי כסף ■ ההימור שיקבל ציפרס: להישאר באירופה או לפרוש ולקבל סיוע מרוסיה?

אלכסיס ציפרס / צילום: רויטרס
אלכסיס ציפרס / צילום: רויטרס

לממשלת יוון ייגמר הכסף תוך 3 שבועות - כך מדווחת היום (ה') סוכנות בלומברג בהתבסס על מקורות המקורבים לנושא ביוון. הדיווח מתפרסם יום לאחר הודעת הבנק המרכזי האירופי כי הוא יפסיק לקבל אג"ח ממשלתיות של יוון כערבונות, הודעה שהקפיצה את ריביות ההלוואות היום ביוון ודוחפת אותה צעד נוסף לקראת כאוס כלכלי. אביחי שורצקי, האסטרטג הראשי של IBI, מציין כי ההודעה של הבנק המרכזי דוחפת את ריביות ההלוואות ביוון מעלה בכ-1.5% בממוצע.

לפי הדיווח היום בבלומברג, כספי הסיוע שיוון מקבלת בשנים האחרונות מה"טרויקה" (גוף המשותף לבנק המרכזי האירופי, קרן המטבע הבינלאומית והנציבות האירופית) יפסיקו להגיע בסוף החודש. זאת, על רקע דרישותיו של רה"מ הטרי אלכסיס ציפרס לבצע "תספורת" לנושים ולהפסיק את מדיניות הצנע שכפתה אירופה על יוון.

שר האוצר של יוון, יאניס ורופקיס, אמר בשבוע שעבר כי ליוון אין שום כוונה להמשיך לשתף פעולה עם הטרויקה. אם יוון אכן תפעל כך, היא לא תוכל לעמוד בפירעון הכבד של חובותיה, כאשר התשלום המשמעותי הבא יהיה בחודש מארס.

בבלומברג מציינים כי אם יוון לא תקבל 15 מיליארד אירו, היא תישאר בלי כסף כבר ב-25 בפברואר. מדובר בנתון עגום יותר שכן רק לפני 3 שבועות העריכו גורמים שונים בכלכלה העולמית כי ליוון יש מספיק כסף עד אמצע השנה.

בינתיים ביוון, היוונים מושכים כספים מהבנקים ומשהים תשלומי מסים, מה שמסבך עוד יותר את המצב הכלכלי. אחד המקורות בדיווח של בלומברג אמר שבמצב הנוכחי, ציפרס יוכל לשרוד רק עוד כמה שבועות ואז ייאלץ לבקש עזרה מהמוסדות הבינלאומיים. לפי אותו מקור, עד סוף חודש מארס ציפרס יצטרך לקבל את אחת משתי ההחלטות הבאות: לקבל סיוע כספי נוסף כדי להמשיך לשרוד תוך כניעה לתנאים של האיחוד האירופי, או פרישה מגוש האירו.

בניגוד לפעמים קודמות בהן יוון עמדה בפני צומת דומה ובחרה להישאר בגוש האירו תמרות קבלת סיוע מאירופה, הפעם ייתכן שהממשלה ביוון תממש את האיום ותפרוש מגוש האירו, בין היתר על רקע חימום היחסים עם רוסיה ואפשרות לקבל ממנה סיוע כלכלי.

אנליסטים בבנק ההשקעות ברקליס מעריכים שהסיכוי לפרישת יוון מגוש האירו גדול יותר היום מכפי שהיה במשבר האחרון לפני שנתיים וחצי: "באופן כללי אנו ממשיכים להחזיק בדעה שיוון והאיחוד האירופי יכולים להגיע להסכם, אך הסבירות לפרישת יוון מגוש האירו גדולה יותר היום מכפי שהייתה ב-2012. עליית מפלגות קיצון באירופה, כמו מפלגת פודאמוס בספרד, לא מותירה לאיחוד האירופי הרבה מקום להקל עם יוון".