חשש ממשבר נוסף: החובות בעולם בשיא - כמעט 200 טריליון ד'

דוח חברת מקינזי: הולנד, דרום קוריאה, קנדה, שבדיה, אוסטרליה, מלזיה ותאילנד חשופות למשבר בפוטנציה ■ החוב הכולל של סין זינק בכמעט פי ארבעה מאז 2007 ■ החדשות הטובות: הפעם הבנקים ממונפים פחות וארה"ב לא בסכנה

הפגנה מול הפרלמנט היווני על רקע חבילות הסיוע / צילום: רויטרס
הפגנה מול הפרלמנט היווני על רקע חבילות הסיוע / צילום: רויטרס

העולם צבר יותר חובות מכפי שהיו בו בשנת 2007, לפני פרוץ המשבר הפיננסי העולמי, וגודל החוב הסיני יחסית לתוצר של המדינה עולה כעת על זה של ארה"ב. לפי חישובי חברת הייעוץ העסקי הבינלאומית מקינזי, סך החובות בעולם עלה ב-57 טריליון דולר משנת 2007 לכמעט 200 טריליון דולר כיום - קצב עלייה מואץ בהרבה יחסית לצמיחה הכלכלית. במונחי יחס לתוצר הכלכלי העולמי, החוב העולמי עלה מ-270% ל-286% תוצר.

הסקר של מקינזי, שהקיף 47 מדינות בלבד, מדגיש עד כמה התקווה שהזעזועים של שמונה השנים האחרונות יניבו "ירידה ממינוף" לרמות פחות מסוכנות של חוב, הייתה שלא במקומה. הדוח קורא לאמץ "גישות חדשות" למניעת משברי חובות בעתיד.

"יחס החוב הכולל לתמ"ג גבוה כעת ברוב המדינות שנסקרו משהיה לפני המשבר", דיווחה מקינזי. "רמות גבוהות יותר של חוב מעלות תהיות לגבי היציבות הפיננסית".

כמעט מחצית מהגידול בחוב העולמי משנת 2007 נרשמה במדינות המתפתחות, אך שליש מהגידול נבע מרמות חוב ממשלתיות גבוהות יותר בכלכלות המתקדמות. גם משקי הבית הגדילו את חובותיהם במדינות רבות. יוצאות מהכלל היו מדינות שנפגעו מאוד במשבר הקודם, כמו אירלנד וארה"ב.

החוב הכולל של סין, לרבות של המגזר הפיננסי שלה, זינק בכמעט פי ארבעה מ-2007"אין הרבה סימנים לכך שהתוואי הנוכחי של עליית המינוף (החוב) ישתנה", קובע הדוח. "לכן, מתעוררות תהיות לגבי הנחות בסיסיות על חובות וירידה ממינוף, והיעילות של הכלים שמשמשים לניהול החובות ולמניעת משברים בעתיד".

לפי מקינזי, בין המדינות שניצבות בפני "חשיפה למשבר בפוטנציה" בגלל חובות משקי בית גבוהים נמצאות הולנד, דרום קוריאה, קנדה, שבדיה, אוסטרליה, מלזיה ותאילנד. "זה כמו בלון. אם אתה לוחץ על החוב בצד אחד, הוא תופח במקום אחר במערכת", אומר ריצ'רד דובס, אחד ממחברי הדוח.

נקודת אור אחת בתמונת החובות, לפי מקינזי, היא הירידה מהמינוף של הבנקים. החוב של המגזר הפיננסי יחסית לתמ"ג ירד בארה"ב ובכמה מדינות נוספות שנפגעו מהמשבר, והתייצב במדינות מפותחות אחרות.

החוב הכולל של סין, לרבות של המגזר הפיננסי שלה, זינק בכמעט פי ארבעה מ-2007, ל-282% מן התמ"ג הסיני. זהו שיעור גבוה מהשיעור האמריקאי המקביל, אם כי הוא נמוך יותר אם לא מביאים בחשבון את החובות של המוסדות הפיננסיים הסיניים. מקינזי מזהירה מפני סיכונים במגזר הנדל"ן הסיני, בשוק מימון השלטון המקומי בסין ומההתרחבות המהירה של "בנקאות הצללים" בכלכלה הגדולה בעולם כיום.

החוב הכולל של סין "נראה בשליטה", קובעת מקינזי, אך הרמה שלו תגביל את יכולתה של סין לפצות על ההאטה בצמיחה בטווח הארוך בכלכלות המתקדמות.

"לפני המשבר של 2007-2008 היה אזור אחד שבו החובות היו נמוכים ויציבים - סין", אמר לואיג'י בוטיליונה, מנהל יחידת האסטרטגיה העולמית בקרן הגידור ברוון הווארד, ואחד ממחברי הדוח על רמות החוב בעולם. "כשפרץ המשבר במערב, סין יכלה לקחת על עצמה יותר חובות. כיום זה לא המצב".

הדוח צפוי ללבות ויכוחים בין כלכלנים על רמת החוב הנאותה בכלכלה. מקינזי טוענת שחלק גדול מהתרחבות החובות במדינות המתפתחות משקף את הפיתוח הבריא של שוקי ההון, אבל בכלכלות מתקדמות, חוב גבוה עלול להגביל את הצמיחה וליצור חולשות חדשות במערכות הפיננסיות.

רמות גבוהות של חוב יקשו על בנקים מרכזיים לחזור למדיניות מוניטרית שגרתית מפני חשש לפגוע בכלכלה הריאלית. הפדרל ריזרב האמריקאי מתכנן לייקר השנה את הריביות לראשונה מאז 2006. "רמות חוב גבוהות הן סימן חיצוני לבעיות מבניות", אומר צ'רלס דיומה, יו"ר חברת לומברד סטריט ריסרץ'.

הדוח מתפרסם בשבוע שבו יוון דחפה לחשיבה מחודשת רדיקלית על דרכים לטיפול בחובות ובכלכלה שלה. בין הגישות החדשות שמקינזי מציעה מוזכרים גם חידושים בתחום המשכנתאות וחוזי חוב נוספים, במטרה לחלק את הסיכונים בצורה טובה יותר בין הלווים והנושים. אמצעים אחרים שמיועדים למנוע משברים עתידיים כוללים שינוי מועדי פדיון חובות ואפילו מחיקת אג"ח שנרכשות על ידי בנקים מרכזיים במסגרת תוכניות הקלה כמותית.

כאשר האג"ח שמוחזקות על ידי גופים ממשלתיים והבנק המרכזי לא מובאות בחשבון, יחס החוב הציבורי היפני לתמ"ג יורד מ-234% ל-94%. אבל ירידה כה מהירה של רמת החוב עלולה בעצמה לחולל סערה פיננסית, מודה מקינזי.

מסקנות הדוח עולות בקנה אחד עם האזהרות של הבנק להסדרים בינלאומיים מבאזל, שמשמש כגוף מחקר לבנקים מרכזיים. המחקר של BIS מצא שכאשר השיעור של האשראי של המגזר הפרטי מן התמ"ג גבוה בהרבה מהתוואי הרב-שנתי שלו, צפויים מתחים במערכת הבנקאית בתוך שלוש שנים.

שינוי בשיעור החוב ביחס לתמ
 שינוי בשיעור החוב ביחס לתמ

צבירה עולמית של חובות אג
 צבירה עולמית של חובות אג