ליברמן תקף: "ההחלטה להתנצל בפני טורקיה - טעות גדולה"

טורקיה הודיעה היום כי לא תשתתף בוועידה ביטחונית בגרמניה בה משתתפת גם ישראל - ושר החוץ ליברמן תקף אותו - ובעקיפין גם את ראש הממשלה נתניהו: "ההצהרה הזו מוכיחה כמה גדולה הייתה הטעות בהחלטה להתנצל בפני טורקיה"

אביגדור ליברמן / צלם: רויטרס
אביגדור ליברמן / צלם: רויטרס

המשבר בין ישראל לטורקיה הולך ומחריף - ושר החוץ עולה להתקפה: שר החוץ הטורקי מבלוט צ'אושוולו, הודיע היום (שישי) שלא יגיע לכנס ביטחוני הנערך במינכן עקב נוכחותה של משלחת ישראלית במקום - והביא להידרדרות נוספת ביחסים העכורים ממילא הקיימים בין ישראל לטורקיה מאז תקרית המשט לפני כמעט 5 שנים.

בתגובה להחלטת טורקיה להחרים את הכנס רק בגלל השתתפות ישראל, מיהר להגיב להצהרה שר החוץ אביגדור ליברמן, שביקר בחריפות את החלטת הממשלה דאז להתנצל בפני הטורקים על התקרית - והביע בעקיפין גם ביקורת על ראש הממשלה נתניהו.

"ההצהרה מוכיחה שוב עד כמה הייתה גדולה הטעות בהחלטה להתנצל בפני טורקיה", כתב ליברמן בעמוד הפייסבוק שלו והוסיף: "כל עוד שולטת בטורקיה ההנהגה הנוכחית בראשות ארדואן וחבריו, אין סיכוי לשיקום היחסים בין שתי המדינות משום שטורקיה של ארדואן היא מדינה שרק מעוניינת להתקיף ולנגח את ישראל ויש להתנהל מולה בהתאם ולעמוד על האינטרסים הישראליים".

"התכוונתי להגיע לכינוס", אמר מוקדם יותר היום שר החוץ הטורקי צ'אושוולו במסיבת עיתונאים שקיים בברלין. "אבל צירוף משלחת ישראלית לפאנל הדיונים ברגע האחרון לא יאפשר לי להגיע".

ישראל התנצלה בפני טורקיה במהלך שיחת טלפון שנערכה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לראש הממשלה הטורקי דאז, רג'פ טייפ ארדואן, לפני כשנתיים - שעות בודדות לאחר שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, עזב את ישראל לאחר ביקורו הראשון והאחרון עד כה כנשיא.

"ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם ראש ממשלת טורקיה ארדואן", כך נפתחה ההודעה שמסרה לשכת ראש הממשלה במרס 2013. "השניים סיכמו על השבת הנורמליזציה בין המדינות כולל שליחת השגרירים בחזרה וביטול ההליכים המשפטיים נגד חיילי צה"ל". אלא שמאז - לא שבו היחסים בין המדינות לסדרם.

זוהי לא הפעם הראשונה שטורקיה מחרימה את ישראל - ושבכירים באנקרה תוקפים את מדיניותה: במהלך ימי מבצע צוק איתן בקיץ האחרון תקף את ישראל מי שמכהן כיום כנשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, והשווה את פעולות צה"ל בעזה למשטרו של היטלר. "מי שמגנים את היטלר יום ולילה התעלו על הברבריות שלו", אמר אז ארדואן.