יוון: לא רוצים יותר סיוע תחת תנאים, לא רוצים חילוץ

בכיר בממשלת יוון אמר כי המדינה מבקשת מגוש האירו להנפיק עוד אג"ח לטווח קצר ■ בתוך כך, S&P הורידה את דירוג האשראי של המדינה

יאניס ורופאקיס שר האוצר של יוון / צילום: רויטרס
יאניס ורופאקיס שר האוצר של יוון / צילום: רויטרס

הממשלה החדשה ביוון מצהירה כי היא אינה מעוניינת עוד בסיוע של האיחוד הארופאי וקרן המטבע הבינלאומית תחת תנאים.

בכיר בממשלה אמר אתמול (ו') כי יוון מבקשת רשות מגוש האירו להנפיק עוד אג"ח קצר טווח, ולקבל רווחים מהאג"ח היווניות שמוחזקות בידי הבנק המרכזי האירופאי. הבכיר אמר כי יוון מחפשת הסכם ביניים עד שהמדינה תוכל להציג תוכנית חדשה לסידור חובותיה - "לא חילוץ חדש, עם תנאים, ביקורות וכו'", אמר.

בתוך כך, סוכנות הדירוג S&P הורידה את הדירוג של יוון ל-"-B", מרמה קודמת של "B", עם תחזית שלילית.

ביום חמישי, נזכיר, דיווחה סוכנות בלומברג כי לממשלת יוון ייגמר הכסף תוך 3 שבועות. הדיווח התפרסם יום לאחר הודעת הבנק המרכזי האירופי כי הוא יפסיק לקבל אג"ח ממשלתיות של יוון כערבונות, הודעה שהקפיצה את ריביות ההלוואות היום ביוון ודוחפת אותה צעד נוסף לקראת כאוס כלכלי.

לפי הדיווח בבלומברג, כספי הסיוע שיוון מקבלת בשנים האחרונות מה"טרויקה" (גוף המשותף לבנק המרכזי האירופי, קרן המטבע הבינלאומית והנציבות האירופית) יפסיקו להגיע בסוף החודש. זאת, על רקע דרישותיו של רה"מ הטרי אלכסיס ציפרס לבצע "תספורת" לנושים ולהפסיק את מדיניות הצנע שכפתה אירופה על יוון.

שר האוצר של יוון, יאניס ורופקיס, אמר בשבוע שעבר כי ליוון אין שום כוונה להמשיך לשתף פעולה עם הטרויקה. אם יוון אכן תפעל כך, היא לא תוכל לעמוד בפירעון הכבד של חובותיה, כאשר התשלום המשמעותי הבא יהיה בחודש מארס. בבלומברג מציינים כי אם יוון לא תקבל 15 מיליארד אירו, היא תישאר בלי כסף כבר ב-25 בפברואר. מדובר בנתון עגום יותר שכן רק לפני 3 שבועות העריכו גורמים שונים בכלכלה העולמית כי ליוון יש מספיק כסף עד אמצע השנה.