חצי שעה מת"א, בתנאי שהכביש ריק

היקף הנסועה (קילומטראז') בדרכים הבין-עירוניות ביום שישי יורד בשיעור קטן אך עקבי מאז שנות השישים. ב-2013 הוא היווה 11.5% מסך הנסועה בהשוואה ל-15.8% בממוצע בימים ראשון עד חמישי. כלומר סך הנסועה מתכווץ בשישי לכדי 70% בערך מנפחו בהשוואה ליתר ימי השבוע, להוציא שבת.

מעבר לסטטיסטיקה היבשה יש לזכור שעבור רבים, יום שישי הוא היום החופשי שבו הם מנסים לאמוד את זמן הנסיעה לעבודה קודם לקבלת החלטה בעת החלפת מקום מגורים. ובמובן זה מדד גלובס-Waze מספק תובנה אמפירית באשר לשאלה באיזו מידה מייצג יום שישי נאמנה את משך הנסיעה "האמיתי" מכל נקודה לכל נקודה במדינה.

נתחיל במסלול מקרית השרון בנתניה למרכז עזריאלי בת"א, שמחביא את הפער הגדול ביותר בעת יציאה מנקודת המוצא בשעות הבוקר (9:00 עד 7:00): אם ביום ראשון זמן הנסיעה הממוצע בשנתיים האחרונות עמד על 51 דקות, ביום שישי הוא צונח ל-24 דקות בלבד. לכן בפעם הבאה שתראו פרסומת שמבטיחה "חצי שעה מתל אביב", חפשו את הביטוי "ביום שישי", אולי הוא מסתתר באותיות הקטנות.

אותה הדרך, בחצי ושליש מהזמן

במסלול נתניה-ת"א, זמן הנסיעה ביום שישי נמשך פחות מחצי הזמן ביום רגיל - 49% מאורך הנסיעה בימי החול, פער גדול בהרבה בהשוואה לסך הנסועה הארצי.

במקומות השני והשלישי, מבחינת קיצור זמן הנסיעה בשישי, נמצאים שני המסלולים שמתחילים בראשון לציון ובפתח תקווה ומסתיימים בת"א; הנהיגה בהם בשישי תיקח רק כמחצית הזמן בהשוואה לתחילת השבוע - סדר גודל של 17 דקות.

מספר גדול למדי של מסלולים מתכנס סביב הנתון של 30% ירידה בזמן הנסיעה: כך, המסלול משכונת הנשיא ברחובות לת"א, שנמשך ביום שישי 29 דקות לעומת 49 דקות ביום ראשון (61% מזמן הנסיעה ביום ראשון); או המסלול מת"א לקדימה צורן שנמשך 37 דקות, ירידה של 16 דקות לעומת ימות השבוע; או ראש העין, שמי שמגיע אליה מת"א יוכל לחסוך לעצמו ביום שישי 10 דקות תמימות: 32 דקות בשישי לעומת 42 בתחילת השבוע.

מי שמגלים דמיון מפתיע הם שניים מהמסלולים היותר ארוכים במדד - ממרכז ירושלים אל מרכז באר שבע ולהיפך, כלומר מבאר שבע לירושלים. אמנם כיוון השינוי אינטואיטיבי - זמן הנסיעה בשישי קצר יותר ונע סביב שעה וחצי, אך זה עדיין ייקח לכם בערך 90% מהזמן שהיה נדרש לכם כדי לעבור את המסלול ביום א'.