עיריית ת"א: תמריצים כספיים לסטארט-אפים שיגיעו מחו"ל

בעיריה לא מסתפקים ב-1,515 חברות ההיי-טק שפעילות בעיר, ושהעסיקו בשנה שעברה כ-43 אלף עובדים, ומנסים למשוך חברות ויזמים נוספים מחו"ל כדי שיגיעו לתל ויפרו את התעשייה המקומית

הלה אורן / צילום: שלומי יוסף
הלה אורן / צילום: שלומי יוסף

ישראל זכתה מזמן לכינוי אומת הסטארט-אפ, למרות שרוב חברות הטכנולוגיה מרוכזות באזור תל אביב. ברשות המקומית השכילו להבין זאת כבר מזמן ומיתגו את העיר בהתאם ובאחרונה מנסים לייצר מינוף של הנושא גם בחו"ל. בעיריית תל אביב לא מסתפקים ב-1,515 חברות ההיי-טק שפעילות בעיר, ושהעסיקו בשנה שעברה כ-43 אלף עובדים, ומנסים למשוך חברות ויזמים נוספים מחו"ל כדי שיגיעו לתל ויפרו את התעשייה המקומית.

בחודשים האחרונים מפעילה מינהלת עיר עולם, חברה בת של עיריית תל אביב, פיילוט שבו היא מחלקת חבילת תמריצים ליזמים מחו"ל, במסגרתה הם זוכים לדיור בחינם למשך שבוע-שבועיים, חלל עבודה חינם למשך שלושה חודשים במתחמי סטארט-אפים דוגמת הספרייה או עתידים 7 ששייכים לעירייה וכן תמיכה מקצועית ושירותי ייעוץ והכוונה מול עורכי דין, רואי חשבון, רשם החברות ואחרים.

לדברי הלה אורן, מנכ"לית עיר עולם, "אנחנו בוחנים הצעות של יזמים שרוצים להגיע לתל אביב ובוחרים את המתאימים ביותר. מי שנבחר מקבל כתובת ליחידת דיור, שאליה הגענו דרך אתרים כמו airbnb או televista ומקבל מימון לשבוע-שבועיים כדי להתאקלם בתוך העיר ולהתחיל לעבוד". בעיר עולם טוענים כי שווי חבילת התמריצים ליזמים מחו"ל עומד על 50 אלף שקל, כשלדברי אורן מדובר על כסף חכם ולא על כסף חי וכזה שלא מגיע מתקציב עירוני אלא מאיגומי משאבים כחלק מתפקידה של מינהלת עיר עולם לפיתוח גלובלי.

באשר לשאלה מדוע תל אביב צריכה לעודד יזמים מחו"ל להגיע למדינה שממילא עמוסה בסטארט-אפיסטים, מסבירה אורן כי "אנחנו רוצים שהתעשייה תתפתח, תהיה מגוונת ותהפוך לגלובלית. זה מוסיף ידע ומחזק את הכלכלה שהופכת לשיתופית בידע, במשאבים ובקשרים. זה לא בא על חשבון התמיכה ביזמים המקומיים ולא פוגע בהם".