טרכטנברג לגלובס TV: "עומד מאחורי זה שלא נצטרך להעלות מסים"

פרופ' מנואל טרכטנברג, מועמד המחנה הציוני לתפקיד שר האוצר: "זה לא היה קל, אבל מצאתי עם שלי יחימוביץ' וסתיו שפיר שפה משותפת" ■ ומה לגבי דירות לזוגות הצעירים? "יגיע באמצעות דיור בר-השגה"

מנואל טרכטנברג / צילום: איל יצהר
מנואל טרכטנברג / צילום: איל יצהר

פרופ' מנואל טרכטנברג הולך על ביצים. מועמד המחנה הציוני בראשות יצחק הרצוג וציפי לבני לתפקיד שר האוצר, הוא כלכלן מוכר וידוע באקדמיה, יו"ר לשעבר של המועצה הכלכלית-חברתית, ראש המל"ג, שגם גיבש, ערך, ריכז והתווה את "דוח טרכטנברג" שאחרי המחאה החברתית של הקיץ ההוא. רק שאותו דוח, ובעיקר זה שכתב אותו, נדחו אז בבוז קולני, בביקורת אידיאולוגית שכוונה לעלבון ולפגיעה ("ניאו-ליברל", רחמנא ליצלן) בדיוק על ידי הקבוצה שאותה פוגש היום הפוליטיקאי טרכטנברג לצדו במפלגת העבודה.

- אז הפכת גם לפוליטיקאי.

"אכן. אני מחליף לכובע לא קל, אבל אני חושב שזה הדבר הנכון לעשות בעת הזו כי מדינת ישראל, החברה הישראלית, משוועת לשינוי. שינוי השקפה, שינוי מדיניות".

- אנחנו מדברים על כלכלה?

"בהחלט כן, ויש גם השקפה מאחורי הכלכלה. ההשקפה שדרושה כיום אומרת שבמרכזה של המדיניות הכלכלית-חברתית צריך להיות האדם ולא רק המשק בכללותו. לא הצמיחה של המשק בכללותו, אלא מה קורה לאדם ולמשפחה. הרגל השנייה של דרך השינוי היא להחזיר את האחריות לממשלה. לא, לא את הבירוקרטיה שאותה צריך להמשיך ולצמצם - אלא את האחריות של הממשלה על הנושאים שחשובים לאזרח שזה דיור, חינוך, סיעוד וכו'. הרגל השלישית, שהיא לא פחות חשובה, היא להשתית את כל זה על מצע ערכי, שבעיני, קודם כול עונה על הרעיון והדרישה לצדק חברתי".

- המילים יפות, המונח צדק חברתי הוא בהחלט נושא הדגל, ורק לפני פחות משבוע ראש המפלגה שלך הרצוג הכריז כי "לא נעלה מסים, נחזיר לכם כסף לכיס - וזאת התחייבות!". בטוח שאתה יודע איך הוא הולך לעשות את זה?

"בשבוע שעבר הצגנו יחד עם הרצוג ולבני את התוכנית הכלכלית-חברתית שמאחוריה עומד המחנה הציוני כולו. שימו לב שזו תוכנית ולא מצע בחירות, אלה שני דברים שונים ואנחנו לקחנו את העניין מאוד ברצינות...".

- מצע זה לא רציני אבל תוכנית זה כן?

"לא, אני מתכוון שבתוכנית יש עומק, עומק שקשה מאוד להשיג במצע".

- כל כך ציפינו שיהיה עומק במצע כלכלי והנה גם אתה מחזק את הטענה שזה ממש לא כך.

"אולי בפעם הבאה... בכל אופן, הרצוג ולבני, כמו גם כל המחנה הציוני, עומדים כאיש אחד מאחורי התוכנית. עכשיו, איך מדבררים את זה? איך מתקשרים את זה בתקשורת? איך מציגים את התוכנית לציבור? - את זה עושה כל אחד בדרכו הוא. אני, מן הסתם, עושה את זה בעולם מושגים יותר מקצועי שכן זה העולם שממנו אני בא. כל אחד עושה את זה על פי דרכו".

"צריך שתהיה אחריות אחת"

- ננסה לפשט את המורכבות: אפשר שאתה אומר שמה שאמר הרצוג - "לא נעלה מסים, נחזיר לכם כסף לכיס - וזאת התחייבות!" - זה לא משפט שאתה, שר האוצר שלו, היית אומר?

"אנחנו לא נעלה מסים. יש סעיף מפורש בתוכנית שהצגנו שאומר שאין צורך להעלות מסים בעתיד הנראה לעין, זאת לאור הנתונים שיש כיום בידינו. אז מאחורי זה אני עומד".

- מה לגבי דירות לצעירים?

"יגיע באמצעות דיור בר-השגה".

צפו בראיון המלא בסרטון המצורף

תוכנית המחנה הציוני
 תוכנית המחנה הציוני