כוננות משבר? בריטניה נערכת, אירופים מעבירים כסף לגרמניה

ממשלת בריטניה מכינה תוכנית היערכות מיוחדת לפרישת יוון מגוש האירו ■ אירופים מעבירים כספים לגרמניה בקצב שלא נראה מאז שיאי משבר החוב בשנים 2011-2012

דגל יוון דגל האיחוד האירופי / צלם: בלומברג
דגל יוון דגל האיחוד האירופי / צלם: בלומברג

אירופה נערכת למשבר בגלל יוון: ממשלת בריטניה מכינה תוכנית היערכות מיוחדת למצב שבו יוון תפרוש מגוש האירו והדבר ייצור זעזועים בשווקים הפיננסיים - כך טען שר האוצר הבריטי ג'ורג' אוסבורן.

לפי דיווח באתר מרקטוואץ', דובר משרד האוצר הבריטי סירב למסור פרטים על התוכנית המיוחדת. עמדתה הרשמית של ממשלת בריטניה היא שהעימות בין יוון לנושיה באירופה מגדיל את הסיכונים לכלכלת בריטניה ולכלכלה העולמית.

ההיערכות המיוחדת של בריטניה מגיעה על רקע הכרזתו של ראש ממשלת יוון הטרי אלכסיס ציפראס לפיה יוון דוחה את תוכנית הסיוע של אירופה וקרן המטבע הבינלאומית ותשים סוף לתוכנית הצנע. ייתכן שהדברים סוללים את הדרך לפרישה של יוון מגוש האירו. (לסיפור המלא)

בראיון ל-BBC אמר אוסבורן שבכוונתו לנסוע לפורום מדינות ה-G-20 "על מנת לתמוך במדינות לפתור את המשבר. זו גם הסיבה שבגללה אנו שולפים את תוכנית ההיערכות בבית. עלינו לוודא שלא נוסיף עוד חוסר ודאות מעבר לחוסר הוודאות הקיים בחו"ל".

אך לא בבריטניה נערכים למשבר; כלי תקשורת זרים מדווחים כי אזרחים ביוון ובמדינות אחרות באירופה מסיטים כספים לגרמניה, שכן מערכת הבנקאות הגרמנית נחשבת לחוף מבטחים בעת משבר. לפי נתונים שפורסמו בסוף השבוע, תנועות ההון ממדינות שונות באירופה לגרמניה זינקו לרמה של 54 מיליארד אירו בינואר - שיא שלא נראה מאז ספטמבר 2011 ומארס 2012.