גרמניה: אין סיכוי שנשלם ליוון פיצויים על מלחה"ע השנייה

החזית בין יוון לגרמניה מתחממת ■ סך החוב של יוון לנושים האירופים עומד על כ-240 מיליארד אירו - אבל ראש הממשלה היווני דורש כסף מגרמניה ■ זיגמר גבריאל, שר הכלכלה וסגן הקנצלרית הגרמני: "אין שום סיכוי לכך"

אלכסיס ציפרס / צילום: רויטרס
אלכסיס ציפרס / צילום: רויטרס

המתיחות בין יוון וגרמניה נמשכת. לאחר שבנאומו הראשון בפרלמנט היווני אמר אתמול ראש הממשלה החדש אלכסיס ציפראס כי הוא מצפה שגרמניה תפצה את יוון על כיבושה במלחמת העולם השנייה, דוחה זאת גרמניה מכל וכל.

"אין שום סיכוי לכך", אמר היום (ב') זיגמר גבריאל, שר הכלכלה וסגן הקנצלרית הגרמני.

לאחרונה גם שר האוצר היווני, יאניס ורופאקיס, השווה את המצב ביוון למצב בגרמניה לפני עליית הנאצים. זאת, לאור המצב הכלכלי הדומה-כביכול, וכאשר ברקע התחזקות המפלגה הלאומנית "השחר הזהוב".

גבריאל, כאמור, דחה את הנושא מראש, ושלח את היוונים אל ההסכם שנחתם ב-1990, לפני איחוד גרמניה המזרחית והמערבית, בה סודרו התביעות לפיצויים. כמו כן, ב-1960 פיצתה גרמניה את יוון ב-115 מיליון מארק.

כאמור, ציפראס ממשיך בינתיים את הקו הברור שלו ממערכת הבחירות ואמר כי "תוכנית הצנע הסתיימה. אנחנו לא נוותר על הריבונות של יוון. אנחנו נגיע לאיזון, אבל אין צורך באמצעים מוגזמים שמביאים סבל רב לעם היווני ואינם נחוצים".

"תוכנית החילוץ נכשלה. אני רוצה לשוב ולהדגיש שאנחנו לא מקיימים מו"מ מכל סוג שהוא", אמר ציפראס בנאומו.

סך החוב של יוון לנושים האירופים עומד על כ-240 מיליארד אירו. ביום ד' תכונס פסגת חירום בבריסל בהשתתפות שרי האוצר של האיחוד האירופי, שיש מי שכבר הגדיר אותה "18 מול 1", כלומר שר האוצר היווני מול כל עמיתיו האירופים.

"נציג הצעה ברורה ביום רביעי", אמר שר האוצר היווני יאניס ורופאקיס. יוון צריכה לבצע החודש תשלומי ריבית ב-2 מיליארד אירו ואמורה להחזיר בחודש הבא לקרן המטבע הבינלאומית עוד 1.5 מיליארד אירו.