ויגודמן נהנה ב-2014 משכר בעלות של 17.4 מיליון שקל

טבע חושפת הבוקר את שכר בכיריה לשנת 2014 וכן פרטים נוספים אחרים

ארז ויגודמן / צילום: תמר מצפי
ארז ויגודמן / צילום: תמר מצפי

שנה חלפה מאז שארז ויגודמן נכנס לראשונה ללשכת המנכ"ל בחברת התרופות טבע בה שימש קודם לכן כדירקטור.

טבע הייתה אז במשבר לא פשוט, עם צורך מיידי בהתייעלות, כשמעליה ריחף האובדן הצפוי של הבלעדיות על הנכס המרכזי שלה: תרופת הקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה. זמן קצר קודם לכן הודח קודמו בתפקיד של ויגודמן, ד"ר ג'רמי לוין, במהלך שנוי במחלוקת אחרי חילוקי דעות עם הדירקטוריון, ושוק ההון הגיב בחריפות ושלח את מניית טבע לדשדש ברמות שפל של כמה שנים.

אז מה השתנה בשנה הראשונה של ויגודמן בתפקיד? אלה המספרים המרכזיים שמציגה כיום החברה, שחלקם התפרסמו בדוח השנתי המורחב שטבע פרסמה אתמול בערב.

המספרים של טבע בשנתו הראשונה של ויגודמן
 המספרים של טבע בשנתו הראשונה של ויגודמן

31.4% זוהי תשואת מניית טבע בשנה האחרונה, לעומת עלייה של 13.3% במדד הפארמה בניו יורק (בהשוואה של חמש שנים אחורה, מניית טבע דווקא משיגה ביצועי חסר ביחס למדד, 11.6% לעומת 82%). מניית טבע נסחרת כיום במחיר של כ-56.4 דולר המשקף לחברה שווי של 48 מיליארד דולר. לאחרונה, המניה הגיעה לשיא, אך למרות שהתקרבה לרף ה-60 דולר, היא בינתיים לא הצליחה לחצות אותו.

השכר של בכירי טבע 2014
 השכר של בכירי טבע 2014

העלייה במחיר המניה טובה כמובן לבעלי המניות, ולא פחות מכך להנהלת טבע: המניה הופכת ל"מטבע" חזק יותר ברכישות עתידיות שטבע עשויה לבצע, ומאפשרת לחברה גמישות רבה יותר בביצוע עסקאות כאלה. ובכלל, הרבה יותר נוח לפעול כשהמניה במגמה חיובית, כך שהמשקיעים והאנליסטים אינם לחוצים מדי ממחיר המניה.

גם לאחר העלייה במניה, האנליסטים המסקרים את טבע מעריכים שיש לה פוטנציאל לאפסייד נוסף. לפי נתוני Thomson/First Call, מחיר היעד הממוצע למניית טבע הוא 63.2 דולר, כ-12% יותר מהמחיר הנוכחי. רוב האנליסטים (17 מתוך 27) מחזיקים בהמלצות חיוביות בנוגע למניה. לפני שנה, שלושה בנקי השקעות מובילים - גולדמן זאקס, מורגן סטנלי וג'יי.פי מורגן - המליצו למכור את מניית טבע. היום, שלושתם נייטרלים על המניה.

טבע -מניה
 טבע -מניה

370 מיליון דולר - זה הסכום שהוציאה טבע בשנה האחרונה על רכישות. קצת לפני כניסת ויגודמן לתפקיד, טבע רכשה את NuPathe שפיתחה מדבקה לטיפול במיגרנות תמורת 163 מיליון דולר, ומאוחר יותר נרכשה חברת לבריס, שגם היא פיתחה טיפול במיגרנות, ותמורתה שילמה טבע 207 מיליון דולר. בשתי הרכישות הסכום עשוי לגדול בעתיד בכפוף לעמידה ביעדים מסוימים, אבל בכל מקרה מדובר על "כסף קטן" ביחס לסכומים שעברו השנה במיזוגים ורכישות בתעשיית הפארמה העולמית.

הנה כמה דוגמאות בולטות למה שעובר על השוק הזה: אקטביס רכשה את פורסט בעסקה של 25 מיליארד דולר; סאן ההודית (שהיו"ר שלה הוא ישראל מקוב, לשעבר מנכ"ל טבע) הודיעה על רכישת רנבקסי בעסקה של למעלה מ-3 מיליארד דולר; ורק בשבוע שעבר הודיעה פייזר על רכישת הוספירה ב-17 מיליארד דולר. אגב, גם בתקופת לוין טבע לא ביצעה רכישות מהותיות. הרכישה הגדולה האחרונה הייתה בתקופת שלמה ינאי, המנכ"ל שקדם ללוין, כשטבע שילמה 6.5 מיליארד דולר על ספלון האמריקאית, עסקה שבדיעבד לא נראית הצלחה מסחררת.

המלצות אנליסטים על טבע
 המלצות אנליסטים על טבע

לאור כל זאת, בשוק מצפים שטבע תחזור שוב להשתתף בקדחת המיזוגים והרכישות, ובינתיים היא אכן מספקת הצהרת כוונות מתאימה. "הפוקוס שלנו ב-2014 היה על החזרת הסדר בבית. עכשיו, ב-2015, אנחנו נכנסים מחדש לכיוון של צעדים לא אורגניים", אמר ויגודמן בתגובה לשאלה שעלתה בשיחת הוועידה לאחר פרסום הדוחות הכספיים, בשבוע שעבר.

טבע עשויה לרכוש חברות בתחום הגנריקה המורכבת, חברות גנריות שפעילות בשווקים מתעוררים, או נכסים בתחום התרופות הייחודיות בדגש על מערכת העצבים המרכזית/כאב ומוצרי נשימה. התחומים האלה הם תחומי הליבה של טבע, כפי שהכריז ויגודמן לפני ארבעה חודשים. מנגד, הוא החליט שהחברה תפסיק את המו"פ בתחומי האונקולוגיה ובריאות האישה.

5 דולר - זו אמורה להיות הרצפה שאליה יגיע הרווח הנקי למניית טבע, לאחר שהחברה תאבד את הבלעדיות על התרופה הנמכרת והרווחית ביותר שלה, הקופקסון. ב-2014, הרווח למניה היה 5.1 דולר (ובסך הכול 4.35 מיליארד דולר); ב-2015 התחזית היא לטווח שבין 5-5.3 דולר (עד 4.56 מיליארד דולר). ב-2016, בכל תרחיש - גם עם תחרות גנרית לקופקסון - טבע מצפה שתצליח להרוויח 5 דולר למניה, וב-2017 היא אמורה לחזור ולהגדיל את הרווח למניה. ברמת ההכנסות, טבע לא צמחה ב-2014 ובשנה הנוכחית היא אף צפויה לרשום ירידה של עד 6.3%.

האובדן הצפוי של הבלעדיות על הקופקסון, והירידה הצפויה ברווח למניה ובהכנסות, רק מדגישה את הצורך להשיג מנועי צמיחה חדשים שיפצו על כך, בעיקר באמצעות רכישות.

4.2 מיליארד דולר - זה היקף המכירות של תרופת הקופקסון בשנה הראשונה של ויגודמן בתפקיד, ירידה של 2.5% בלבד מהשיא של 2013. בניגוד לחלק מההערכות, זאת הייתה שנה נוספת שבה טבע לא נתקלה בתחרות גנרית לתרופה. הפטנט שמגן עליה בארה"ב אמנם פקע במאי, אך רשות המזון והתרופות (FDA) לא אישרה עד כה לשיווק גרסאות גנריות.

בינתיים, טבע ערערה על מועד פקיעת הפטנט, בטענה שהוא אמור לפקוע רק בספטמבר 2015, ובית המשפט העליון קיבל את ערעורה והחזיר את התיק לדיון נוסף בערכאה נמוכה יותר. העיכוב מייצר לטבע עוד זמן והיא מצליחה להעביר עוד ועוד מטופלים לקופקסון במינון הכפול, שכן מוגן כרגע בפטנט, ושטבע קיבלה אישור לשיווקו כמה ימים לפני כניסת ויגודמן לתפקיד.

הקופקסון (בשני המינונים) תרם כמיליארד דולר לרווח הגולמי של טבע ב-2014. בהיעדר תחרות גנרית, טבע הרגישה נוח להעלות את מחיר התרופה פעמיים בשנה החולפת, כל פעם ב-9.9%. החברות שמפתחות קופקסון גנרי טענו בהליך המשפטי שמחיר הקופקסון עלה פי 4 בעשור האחרון, לכ-60 אלף דולר בשנה.

600 מיליון דולר - זהו החיסכון בעלויות נטו, שטבע רשמה ב-2014. תוכנית ההתייעלות של טבע נמשכת, ואחד מיעדי החברה ל-2015 הוא השגת חיסכון נוסף של 500 מיליון דולר.

43,009 זהו מספר עובדי טבע ברחבי העולם. תוכנית ההתייעלות שטבע פרסמה בסוף 2013 כללה פיטורי 10% מעובדי החברה, אך בינתיים נראה שההתייעלות מגיעה גם מכיוונים אחרים, כך שמספר העובדים ירד ב-2014 ב-4.3% ולא בשיעור חד יותר.

בישראל טבע מעסיקה קרוב ל-7,000 איש, ובשנה החולפת ירד מספר המועסקים בארץ בכ-200 (כ-2.7%). הצמצום הגדול ביותר היה במספר העובדים בארה"ב שירד בכ-10% לכ-6,600. מנגד ב"שאר העולם" מספר העובדים גדל ב-5.7% לכ-11,200.

ב-2014, טבע הקצתה לעובדים כ-6.9 מיליון אופציות במחיר מימוש ממוצע של 48.6 דולר. העובדים נהנו מהעלייה במניה ומימשו כ-11.4 מיליון אופציות במחיר מימוש ממוצע של כ-45 דולר, כשההטבה המגולמת במימוש האופציות הייתה כ-68 מיליון דולר. בסוף השנה העובדים החזיקו כ-12.6 מיליון אופציות שניתנות למימוש, במחיר מימוש ממוצע של כ-47.2 דולר, שמגלם הטבה של כ-131 מיליון דולר.

6.9% זהו שיעור המס שטבע שילמה בישראל ב-2014, ירידה מ-15.1% ב-2013. טבע שילמה 147 מיליון דולר על רווחים של כ-2.1 מיליארד שקל שנוצרו בישראל. שיעור המס הממוצע שנגבה מהחברה בעשור האחרון עומד על כ-6%.

ב-2012 עלה נושא שיעור המס של טבע לכותרות, על רקע שיעור מס כמעט אפסי, 0.3%, שהחברה שילמה באותה שנה. עוד בענייני מיסוי, ההטבה מהמפעלים המאושרים (הזכאים למס מופחת) הגיעה ב-2014 ל-524 מיליון דולר, סכום דומה לשנים קודמות.

13 זהו מספר הדירקטורים של טבע, לעומת 15 בשנה שעברה (ויגודמן מכהן גם כדירקטור בעצמו, בניגוד לקודמיו בתפקיד). ז'אן-מישל חלפון, בעל 35 שנות ניסיון בתעשיית הפארמה העולמית, הצטרף לדירקטוריון בקיץ האחרון, וסול ברר, מייסד חברת הביוטק הבינלאומית Celgene, הצטרף לאחרונה.

לעומת זאת, ארבעה דירקטורים ותיקים פרשו: חיים הורביץ, ממשפחת מייסדי טבע ובנו של המנכ"ל לשעבר אלי הורביץ ז"ל; דן זיסקינד, שהיה בעבר מנהל הכספים הראשי; פרופ' דפנה שוורץ (עם עזיבתה, נותרה גליה מאור האישה היחידה בדירקטוריון); וממש לאחרונה פרש גם היו"ר הקודם, ד"ר פיליפ פרוסט.

בסוף 2014 מונה ליו"ר טבע פרופ' יצחק פטרבורג, שהיה בעבר מנכ"ל שירותי בריאות כללית, מנכ"ל סלקום ומנהל בכיר בטבע. שינויים אלו באו על רקע מאבקו האקטיביסטי של יזם ההיי-טק בני לנדא, שהוביל מהלך לצמצום דירקטוריון טבע ולשיפור הממשל התאגידי בחברה, ואפשר לקבוע שהמסר שהוא ניסה להעביר נקלט.

ויגודמן נהנה ב-2014 משכר בעלות של 17.4 מיליון שקל

השנה החיובית שעברה על טבע באה לידי ביטוי גם בהצלחתו של ויגודמן לעמודי ביעדיו, מה שמתבטא גם בבונוס המכובד שהוא מקבל. הדוח המורחב ל-2014 מגלה שעלות שכרו של ויגודמן ב-2014 הייתה כ-4.5 מיליון דולר (כ-17.4 מיליון שקל בשער החליפין הנוכחי), מתוכם שכר בסיס של כ-1.2 מיליון דולר. הבונוס שקיבל הסתכם ב-2.1 מיליון דולר, מתוכו כ-1.8 מיליון דולר ניתן לו על עמידה ביעדים - כלומר, כ-150% משכרו השנתי - נתון שמתקרב לרף העליון שנקבע בהסכם השכר שלו - 200%. סכום נוסף של כ-237 אלף דולר יוענק לויגודמן בגין "הישגים ומאמצים משמעותיים שהובילו לתוצאות יוצאות דופן", בכפוף לאישור אסיפת בעלי המניות של טבע. לשם השוואה, ב-2013 עמדה עלות שכרו של ג'רמי לוין על כ-7.2 מיליון דולר, כש-2.4 מיליון דולר מתוכם הם "מצנח זהב" בגין פיטוריו מהחברה.

ויגודמן הוא אחד המנהלים השכירים המתוגמלים בישראל, ועלויות השכר שלו בתקופות כהונתו כמנכ"ל אדמה ושטראוס הצטברו לכ-87 מיליון שקל בשנים 2003-2013. כך, בסך הכל, במהלך 12 השנים האחרונות צבר ויגודמן שכר בעלות של יותר מ-104 מיליון שקל.

למרות זאת, בטבע הוא אינו בעל השכר הגבוה ביותר. עלות שכרו של אלן אוברמן, מנכ"ל הפעילות הגנרית בארה"ב, עמדה ב-2014 על כ-7.3 מיליון דולר, אך היא כללה גם תשלומים שקשורים לסיום העסקתו בסוף השנה.

גם עלות שכרו של המדען הראשי, ד"ר מייקל היידן, גבוהה יותר משל ויגודמן, ועמדה על 5.2 מיליון דולר. את רשימת חמשת בעלי עלות השכר הגבוה בטבע משלימים מנהל הפעילות באסיה, פרופ' יצחק קרינסקי, והיועץ המשפטי, ריצ'ארד אגוזי. מנהל הכספים איל דשא ומנהל הגנריקה סיגי אולפסון אינם בחמישייה הפותחת.