יש כסף: עודף של 5.3 מיליארד שקל בתקציב בינואר

נתוני המגמה בחודשים האחרונים מצביעים על גידול מתמשך בגביית המסים בקצב שנתי ממוצע של כ-4% עד 5%

זינוק בגבייה ממסים לצד ירידה בהוצאות משרדי הממשלה מביאים את הממשלה לעודף תקציבי גדול בסיום החודש הראשון לתקציב 2015 הזמני. משרד האוצר דיווח הבוקר (ג') כי בחודש ינואר נמדד עודף של 5.3 מיליארד שקל בפעילות התקציבית של הממשלה.

ינואר נחשב חודש שבו הוצאות הממשלה נמוכות יחסית, אך גם בניכוי הגורמים העונתיים עדיין מדובר בפער משמעותי: לפי נתוני אגף החשב הכללי עלו ההכנסות ממסים ב-2.3% לעומת ינואר 2014 והסתכמו ב-25.4 מיליארד שקל. בניכוי אירועים חד-פעמיים, גביית המסים בחודש שעבר הייתה גבוהה ב-5.7% לעומת החודש המקביל ב-2014.

בד בבד ירדו הוצאות משרדי הממשלה ב-3.2% בהשוואה לינואר אשתקד, והסתכמו ב-15.6 מיליארד שקל. הירידה בהוצאות משרדי הממשלה מוסברת, בין היתר, בירידה חדה של יותר מ-10%בהוצאות לביטחון לעומת החודש המקביל ב-2014. בנק ישראל העריך בשבוע שעבר כי הגירעון התקציבי יעמוד השנה על 2.5%-2.6% בלבד לעומת 3.4% בהצעת תקציב המדינה שלא אושרה בגלל הקדמת הבחירות.

גביית המסים בינואר הייתה גבוהה ב-6.6% - או 1.7 מיליארד שקל - מהיעד הנגזר מתחזית ההכנסות של האוצר. התחזית עודכנה בעקבות ביטול תוכנית מע"מ אפס של שר האוצר לשעבר יאיר לפיד מצד אחד, וביטול יוזמות להעמקת הגבייה של רשות המסים מצד שני. בעקבות עדכונים אלה הועלתה תחזית הגבייה ל-2015 במיליארד שקל והיא עומדת כיום על 261.8 מיליארד שקל.

במשרד האוצר ציינו כי הגידול בגביית המסים שומר בחודשים האחרונים על קצב ממוצע של כ-4% עד 5%, וכי בניכוי אירועים חד-פעמיים זינקה גביית המסים בינואר ב-5.7% לעומת החודש המקביל ב-2014. ניתוח הנתונים מצביע על המשך הגידול בהכנסות ממסים ישירים - ההכנסות ממסים כמו מס הכנסה, מכס ומיסוי מקרקעין זינקו ב-8.5% לעומת ינואר אשתקד. נתוני הגבייה הושפעו ממס בשיעור של 700 מיליון שקל ששילמה חברה שקיבלה דיבידנד גדול בדצמבר 2014. במקביל נרשמה ירידה של 3.6% בהכנסות ממסים עקיפים (מע"מ ומסים המוטלים על צריכה).

"נתוני התקציב מעידים שמצבו הכללי של המשק טוב ואפילו משתפר, במיוחד בנתוני הצריכה הפרטית, שעולה על רקע ירידות המחירים האחרונות בדלק, במים ובחשמל ומתבטאת בגידול ניכר בנטילת הלוואות צרכניות שלא לדיור", אמר אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש.

בתוך כך נרשמה בינואר ירידה חדה בייבוא כלי הרכב - זאת לאחר שרוכשים רבים הקדימו את הקנייה לחודש דצמבר משיקולי מס. מנתונים שפרסמה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי יבוא הרכב הפרטי צנח ב-41% לעומת החודש המקביל אשתקד, וייבוא הרכב הדו-גלגלי צנח ב-48%. בייבוא מרבית מוצרי החשמל לעומת זאת נרשמו עליות קלות.