לאומי: רווח לפני מס של כ-530 מ' ש' ממכירת מניות ח"ל

(עדכון) - בשל ביקושים גדולים הרחיב הבנק את המכירה, ומכר לבסוף מניות ח"ל בכ-707 מיליון שקל וברווח לפני מס של כ-530 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2015

רקפת רוסק עמינח בנק לאומי / צלם: בלומברג
רקפת רוסק עמינח בנק לאומי / צלם: בלומברג

בהתאם לתוכניותיו, החל היום (ד') בנק לאומי לממש את החזקותיו בחברה לישראל . היום הפיץ הבנק נתח משמעותי ממניות החברה לישראל לכמה גופים מוסדיים, בהנחה של כ-5% על מחיר השוק. מניית החברה לישראל ריכזה היום מחזור גדול במיוחד, וירדה לאזור מחיר המכירה.

לאומי תכנן להפיץ כ-5% ממניות החברה לישראל, אולם בשל ביקושים גדולים הרחיב את המכירה ולבסוך מכר כ-6.9% ממניות ח"ל, בתמורה כוללת של כ-707 מיליון שקל (מחיר של 1,330 שקל למניה). בהתאם לשווי בספרים, הבנק יהנה מרווח משמעותי לפני מס של כ-530 מיליון שקל מהמכירה, שיירשם בדוחות הרבעון הראשון של השנה.

הבנק התחייב כלפי הרוכשים כי לא ימכור מניות נוספות של החברה לישראל לפחות עד ליום 11 במאי 2015.

טרם המימוש החזיק לאומי כ-18% ממניות החברה לישראל, בשווי של 1.9 מיליארד שקל. בנק לאומי רכש את החזקותיו בחברה לישראל בספטמבר 1999, לפי שווי חברה של 660 מיליון דולר. כיום נסחרות החברה לישראל והחברה האחות קנון (שפוצלה ממנה לאחרונה) בשווי מצרפי של כ-14 מיליארד שקל, כך שההשקעה הניבה ללאומי תשואה של מאות אחוזים.

מכירת חלק ממניות החברה לישראל שמחזיק בנק לאומי נעשית במסגרת מדיניות הבנק, להקטין את ההחזקות הריאליות שבידו. המימוש נעשה על רקע מסקנות ועדת הריכוזיות, לפיהן אסור לגוף פיננסי משמעותי להחזיק ביותר מ-10% מגוף ריאלי משמעותי. עוד טרם לכך, דרישות הרגולטור בנוגע להיקף חשיפת הבנקים לתאגידים ריאליים דחפו את הבנק לחשוב על מימוש נתח ממניות החברה לישראל. כיום מניות החברה לישראל הן ההשקעה הריאלית המרכזית הנמצאת בידי לאומי.

הפחתה בדוחות 2014 בשל מחיר מניית קנון

החברה לישראל, שבשליטת עידן עופר, היא בעלת השליטה ביצרנית הדשנים כיל ובבזן, המחזיקה בבית הזיקוק בחיפה. במסגרת תוכנית אסטרטגית לפיצול החזקותיה, הקימה החברה לישראל את חברת קנון, והעבירה אליה במהלך הרבעון הרביעי של 2014 את מניותיה בחברת ייצור החשמל איי.סי.פאואר (ICP), בחברת הספנות צים, ביצרנית השבבים טאואר, ביצרנית המכוניות הסיניות קורוס ובחברת ההשקעות באנרגיה ירוקה איי.סי.גרין (ICG). נוסף על כך, הועברו לקנון 100 מיליון דולר במזומן.

במסגרת פיצול החזקות החברה לישראל, חולקו מניות קנון כדיבידנד בעין לבעלי מניות החברה לישראל, והצפי הוא כי לאומי יממש את החזקתו בקנון במהלך השנה הנוכחית - מה שצפוי לספק לבנק רווחים נאים ולהגדיל את הונו העצמי. לפני כשבועיים עדכנה החברה לישראל על הפחתה צפויה של כ-400 מיליון שקל בדוחות 2014, בשל המחיר בו נסחרת מניית קנון. ההשפעה של הפחתה זו על הרווח הנקי של לאומי בדוחות לשנת 2014 צפויה להסתכם בכ-250 מיליון שקל. לפני כשבועיים עדכנה החברה לישראל על הפחתה צפויה של כ-400 מ' ש' בדוחות 2014, בשל המחיר בו נסחרת מניית קנון. ההשפעה הצפויה על הרווח הנקי של לאומי מוערכת בכ-250 מיליון ש'.