גורל יוון עדיין לא נקבע: אין החלטות בפגישת המנהיגים

(עדכון) - השיחות בין היורו-גרופ לנציגי יוון נמשכו בבריסל למשך 6 שעות אך הסתיימו ללא צעדים אופרטיביים ■ ההחלטות יידחו לשבוע הבא בפגישת מנהיגי האיחוד האירופי ■ חבילת הסיוע של יוון פגה ב-28 בפברואר

יאניס ורופאקיס שר האוצר של יוון / צילום: רויטרס
יאניס ורופאקיס שר האוצר של יוון / צילום: רויטרס

פגישת מנהיגי אירופה עם יוון הסתיימה הלילה (ה') ללא החלטות וללא התקדמות באשר לפעולות שיש לעשות להסדר חדש בכל הנוגע לחובותיה של יוון. השיחות בין היורו-גרופ לנציגי יוון נמשכו בבריסל למשך 6 שעות עד השעות הקטנות של הלילה, אך הסתיימו כאמור ללא צעדים אופרטיביים, וההחלטות יידחו לשבוע הבא בפגישת מנהיגי האיחוד.

חבילת הסיוע של יוון מהאיחוד האירופי פגה ב-28 בפברואר, והיא עדיין מתעקשת על 6 דרישות עיקריות שעיקרן סיום הצנע, וסירוב לחבילת חילוץ נוספת תחת תנאים של האיחוד האירופי וקרן המטבע. בלי סיוע אירופי, יוון עלולה להישאר ללא נזילות ועלולה לפרוש מהאיחוד האירופי כבר בסוף החודש. המנהיגים ישובו לדיונים ביום שני הקרוב, 16 בפברואר, בניסיון לפתור את המחלוקות.

"אנחנו מבינים אחד את השני יותר טוב", אמר הלילה שר האוצר היווני יאניס ורופאקיס. באירופה נוטים לחתום על הסכמים גם אם זה ברגע האחרון", לדבריו.

לפני הפגישה הלילית ורופאקיס אמר כי "יוון בשום אופן לא עוזבת את גוש האירו". בפגישה לקחו חלק ראש פורום היורוגרופ ירואן דיסלבוים, יו"ר ה-IMF כריסטין לגארד, נשיא קבוצת העבודה של גוש האירו תומאס וייסר והמשלחת היוונית בראשות ורופאקיס.

ההצעה היוונית כוללת את 6 הדרישות העיקריות הבאות:

■ הלוואת גישור שתממן את ממשלת יוון עד שיושג הסכם רחב יותר.

■ השלמת 70% מתוכנית הרפורמות הנוכחית.

■ גיבוש 10 רפורמות נוספות בתיאום מול ה-OECD.

■ הפחתת החוב הלאומי של יוון.

■ יוון תנהל עודף תקציבי של 1.5% מהתוצר לעומת 3% כפי שדורשת אירופה.

■ אישור חבילת הקלות לשכבות החלשות ביוון, שעלותה קצת פחות מ-2 מיליארד אירו.

כמה יוון צריכה לשלם ומתי
 כמה יוון צריכה לשלם ומתי