ניתוח "גלובס": כל עוד להוט יש טריפל - התחרות מוגבלת

רק עכשיו מבינים את גודל הטעות שנעשתה כאשר משרד התקשורת ויתר על הטיפול בפריקות חבילת הטריפל של הוט ■ וגם: למה לסלקום יש חלון הזדמנויות צר כדי לנסות לקחת מנויי טלוויזיה מהוט?

הטריפל של הוט הופך להיות בעיה קשה ומציב אתגר גדול למשרד התקשורת במסגרת יישום הרפורמה בשוק הקווי, השוק הסיטונאי. הסיבה: הטריפל של הוט מעניק הנחה כוללת על טלוויזיה, אינטרנט וטלפוניה, ואם מפעיל תקשורת שאין לו אחד מהשירותים שיש בטריפל ירצה למכור ללקוח שלו שירותי תקשורת - הוא יגלה כי ללקוח לא ישתלם לעזוב את הוט ויעדיף להישאר לקוח שלה.

כפי שנסביר בהמשך, רק חבילת טריפל של בזק או של סלקום יוכלו לייצר תחרות אפקטיבית נגד נשק הטריפל של הוט.

הטלוויזיה של הוט, ללא אינטרנט וטלפוניה, יקרה יחסית. המחירים עשויים לנוע בין 250-300 שקל לחבילה כולל VOD. אם הלקוח קונה גם אינטרנט וטלפוניה ביחד עם הטלוויזיה במסגרת הטריפל, הוא מקבל הנחה גדולה שמשתלמת לו.

מכיוון שלא ניתן לפרק את הטריפל של הוט, כלומר אי-אפשר לקבל כל שירות בנפרד במחיר שהוא ניתן במסגרת הטריפל, יוצא שללקוח טריפל לא יהיה כדאי לנטוש את הוט, כי הטלוויזיה של הוט תיהפך ליקרה ללא האינטרנט והטלפוניה. זה אומר שלקוח טריפל שנוטש את הוט יצטרך לעזוב אותה לגמרי, כי לא ישתלם לו לקחת רק חלק מהטריפל.

בהיעדר חבילות טריפל מצד המתחרים, ברור שלהוט יש בידיים כלי חשוב במסגרת המאבק מול כניסת סלקום לטלוויזיה.

ספקיות האינטרנט העלו את העניין השבוע במסגרת השולחן העגול במשרד התקשורת שנערך עם הוט במסגרת ההכנות ליישום הרפורמה בשבוע הבא. הם הסבירו כי העובדה שמשרד התקשורת לא כפה פריקות על חבילת הטריפל, כפי שתכנן לעשות, גרמה לכך שהוט, באמצעות אסטרטגיית הטריפל שלה, תמנע ממתחרים לקחת לה לקוחות.

האסטרטגיה של הוט להתמקד בטריפל היא אסטרטגיה שיווקית שהבעלים פטריק דרהי הביא מצרפת ויישם בארץ. האסטרטגיה אומרת שהוט תדחוף חבילות טריפל ככל הניתן, גם במחיר של נטישת לקוחות. מה שראינו בשנים האחרונות הוא שאת הוט נוטשים לקוחות אינטרנט וטלפוניה או טלוויזיה, אבל מצד שני ישנו גידול מרשים במספר לקוחות הטריפל של החברה.

עכשיו מתברר מדוע האסטרטגיה הזו עשויה להוכיח את עצמה. מצד אחד, הוט מרוויחה יותר על לקוח טריפל, בגלל שהוא משלם יותר (וגם מקבל יותר), ולכן סיכויי הנטישה שלו יותר נמוכים. קל לשכנע לקוח אינטרנט וטלפוניה לעבור מחברה לחברה, אבל לקוחות בטלוויזיה קשה הרבה יותר.

בתקופת שר התקשורת משה כחלון, רצה סמנכ"ל כלכלה במשרד התקשורת, הרן לבאות, לטפל בנושא הטריפל של הוט, כי הוא הבין שהוא מהווה חסם תחרותי בשוק, ומכיוון שהוט היא החברה היחידה שמוכרת טריפל (היא גם מוגדרת כמונופול בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית) - אך בשל סיבות כאלה ואחרות ההצעה שלו לקדם את הטיפול בנושא לא צלחה.

התוצאה היום היא שמשרד התקשורת נדרש לטפל בסוגיית הטריפל, והוא מתקשה למצוא פתרון לעניין, כי בשלב הזה של יישום השוק הסיטונאי כבר בשבוע הבא לא נראה פתרון ישים באופק, ויש יותר סיכוי שהוט תצליח להתיש את משרד התקשורת מאשר באמת יחילו פריקות על הטריפל שלה.

התחרות לפיכך יכולה לבוא רק מכיוון סלקום בשלב המיידי, ומכיוון בזק בשלב יותר מאוחר לאחר שתבוטל ההפרדה המבנית בקבוצה. אבל לסלקום זה לא יהיה פשוט כלל וכלל. הטלוויזיה של סלקום אינה משתווה לטלוויזיה של הוט מבחינת היקף התוכן שלה, כמו גם לא ל-yes, ולכן סלקום תצטרך לבוא עם בשורת מחיר מאד אטרקטיבית בחבילת הטריפל שלה, על מנת שתוכל לקחת מהוט לקוחות.

לסלקום האתגר הוא כפול ומכופל, משום שהיא חייבת לנצל את חלון הזמן שיש לה שמונע מבזק למכור חבילות טריפל. כלומר, כל עוד ההפרדה המבנית בין החברות-הבנות בבזק שרירה וקיימת, ואסור יהיה לה להעניק הנחות, סלקום תהיה חייבת לנסות ולנגוס בהוט דרך הטריפל כמה שניתן, כי לאחר שתבוטל ההפרדה המבנית, ובזק תוכל למכור חבילות טריפל ביחד עם yes, לסלקום יהיה הרבה יותר קשה.