"הממשלה הבאה תקבל לידיה תקציב במצב טוב יחסית"

אלכס זבז'ינסקי: "שוקי המניות צפויים להיות פחות תנודתיים והנכסים הבטוחים פחות אטרקטיביים" ■ אורי גרינפלד: ההסתברות להפחתת ריבית נוספת או להרחבת ההתערבות בשוק המט"ח גדלה באופן משמעותי

קרנות / צילום: טינקסטוק
קרנות / צילום: טינקסטוק

נראה שהממשלה הבאה תקבל לידיה תקציב במצב טוב יחסית ולא תצטרך לנקוט בצעדים פיסקאליים מרסנים משמעותיים, כפי שעשתה עם כניסת הממשלה הקודמת. כך כותב אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, בסקירתו השבועית.

זבז'ינסקי מציין כי בניכוי האירועים החד-פעמים, גביית המסים בינואר 2015 גדלה בשיעור של 5.7% לעומת החודש המקביל אשתקד שבו נגבו 2.3 מיליארד שקל יותר מהמתוכנן. במיוחד בולט גידול במסים הישירים בשיעור של 9.7%. נרשמה עלייה בגביית מס הכנסה משכירים ומעצמאים, משוק ההון ומקרקעות .הגירעון ב-12 החודשים האחרונים היה נמוך יחסית, כ-2.6%, דומה ליעד הממשלה של 2.5%, אך נמוך מהגירעון שנקבע ע"י הממשלה הקודמת של 3.4% לתקציב 2015.

בהתייחסות לעולם מציין זבז'ינסקי כי בתקופה האחרונה חלה התייצבות במספר גורמי סיכון שהיו הסיבה לתנודתיות בשווקים: בשבוע שעבר ירדו במקצת הסיכונים בחזית אוקראינה ויוון. יחד עם זאת, בשתי הזירות התמונה עלולה שוב להתהפך. הסכם להפסקת אש באוקראינה צריך לעמוד במבחן המציאות. המגעים עם יוון עדיין נמשכים; מחירי הנפט התייצבו ואף עלו; האירו הפסיק להיחלש. יחד עם זאת, מלחמת המטבעות נמשכת, כאשר הבנק המרכזי של שוודיה הוריד את הריבית לרמה שלילית של מינוס 0.1% והודיע על תוכנית הקלה כמותית במסגרתה ירכוש אג"ח ממשלתיות; תשואות האג"ח באירופה הפסיקו לרדת; בזירת המאקרו מתרבים הסימנים לשיפור מסוים בכלכלה האירופאית. כמו כן, הכלכלה האמריקאית ממשיכה להציג ביצועים חיוביים.

בנסיבות אלה, "שוקי המניות צפויים להיות פחות תנודתיים והנכסים הבטוחים פחות אטרקטיביים".

לגבי שוק האג"ח המקומי הוא מעריך שעל רקע מצב המשק, שוק האג"ח מתמחר תרחיש יחסית קיצוני נמוך של הריבית בישראל. הוא אינו מתמחר כלל את הסיכונים הפוליטיים והכלכליים השונים הקיימים בישראל. "במקביל, כפי שהצגנו באחת הסקירות הקודמות, גם השוק האמריקאי מגלם תרחיש ריבית בארה"ב נמוך יותר מהתחזית של הנגידים הפסימיים ביותר בוועדה המוניטארית של ה-FED. אנו ממשיכים להמליץ על מח"מ של כ-3 שנים בתיק".

גרינפלד: ההסתברות להפחתת ריבית נוספת באופן משמעותי

אורי גרינפלד, הכלכלן והאסטרטג הראשי של פסגות, מציין בסקירתו השבועית כי מגמת הפחתות הריבית בעולם וטרנד הריביות השליליות לא חולפים על פני הוועדה המוניטארית מבלי משים. התחזקות השקל בשבועות האחרונים מעלה את מפלס הלחץ בבנק ישראל, בעיקר לאור העובדה שמדובר על מגמה שנובעת מאירועים מקומיים.

לכן, בשורה התחתונה, ללא הפתעות גדולות בשוק המט"ח עד שבוע הבא, במדד שיתפרסם היום בערב או בנתוני הצמיחה שיתפרסמו מחר, ההסתברות להפחתת ריבית נוספת ו/או להרחבת ההתערבות בשוק המט"ח גדלה באופן משמעותי, אומר גרינפלד.