הכלכלן הראשי באוצר: אלה הסכנות המרכזיות של הדפלציה

הכלכלן הראשי באוצר פרסם סקירה המסבירה את הסכנות שמציבה הדפלציה ■ ע"פ האוצר, ירידת מחירים מתמשכת עלולה לפגוע בצמיחת התוצר ולהוביל לעלייה ברמת החוב הכולל במשק

הלמ"ס צפויה לפרסם הערב (א') את מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר, שלפי התחזיות בשוק צפוי לרדת בשיעור של עד 0.7%. באגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר בראשותו של יואל נווה, פרסמו סקירה כלכלית שהתמקדה בחסרונות הדפלציה. באוצר מציינים מספר סיבות לכך שדפלציה ממושכת עלולה להוביל לפגיעה בצמיחת התוצר ולעלייה ברמת החוב הכולל במשק.

תחילה, ירידת מחירים עלולה להוביל צרכנים לדחות קניות רבות שהם מבצעים, ובעיקר של מוצרים בני קיימא. המתנה זו נובעת מציפיות לירידת מחירים נוספת בעתיד, מסבירים באוצר. מאחר והצריכה הפרטית בישראל מהווה עד כ-60% מהתוצר, האטה בצריכה הפרטית פוגעת גם בצמיחת התוצר.

בנוסף, באוצר מדגישים כי גם החברות הגדולות דוחות ככל האפשר את הרכישות וההשקעות שלהן מתוך ציפייה לירידת מחירים נוספת בעתיד.

אחת ההשלכות של האטה בצריכה הפרטית ובהשקעות היא ירידה בפעילות הכלכלית של המשק וכן ירידה בשכר הריאלי. זאת מאחר שבהיעדר ביקושים, היצרנים יצמצמו את היקף היצור, מה שמוביל למיתון, לעלייה בהיקף האבטלה, לאי מתן תוספות שכר ולירידת מחירים נוספת.

"קיומה של אינפלציה מאפשר גם שחיקה הדרגתית של החוב של המשק (בשל החלק הלא צמוד למדד). בהיעדר אינפלציה החוב של משקי הבית ושל הממשלה לא יישחק ואף יגדל ריאלית", נכתב בסקירה.